Dotychczas ten dwuosobowy kompakt został wybrany przez ponad 900 000 klientów w 37 krajach. Model Smart fortwo zyskał status samochodu kultowego i jest jedynym wciąż produkowanym pojazdem, który znalazł się na wystawie w nowojorskim Museum of Modern Art.

Od początku 2008 roku Smart jest z powodzeniem sprzedawany w USA, a od połowy 2009 roku będzie również dostępny w Chinach. Na 2010 rok zaplanowano wprowadzenie wersji z napędem elektrycznym.

W dziesiątym roku od rynkowej premiery Smart fortwo może pochwalić się imponującym wzrostem sprzedaży. Od chwili premiery ten modny dwuosobowy pojazd ugruntował swoją pozycję na rynku. Ponad 150 000 klientów zakupiło drugą generację modelu smart fortwo od jej debiutu w marcu 2007 roku.

O ile początkowo samochód oferowany był w Niemczech i w ośmiu innych krajach w Europie, o tyle obecnie jest on dostępny na pięciu kontynentach w tym w USA, RPA, na Tajwanie, w Hongkongu, Meksyku, Australii, Malezji i Kanadzie.

W połowie stycznia 2008 roku partner marki Smart w USA, firma Penske Automotive Group, rozpoczęła dostawy pierwszych aut do klientów na największym rynku samochodowym na świecie. W sumie posiadaczami tego pojazdu stało się 11 400 Amerykanów.

Od połowy 2009 roku smart fortwo będzie również dostępny w Chinach. W efekcie pojazd został dostosowany tak, by spełniać potrzeby coraz większej liczby użytkowników małych samochodów w tym kraju.

Pod koniec ubiegłego roku smart rozpoczął w Londynie pilotażowy projekt, w ramach którego firma i wybrani klienci flotowi testują 100 egzemplarzy modelu Smart fortwo z napędem elektrycznym. Celem jest ustalenie, jak takie pojazdy sprawdzają się w codziennych warunkach.

Model smart fortwo (zwany wówczas miejskim coupe) zadebiutował podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 1997 roku. W kolejnych latach pojawiły się odmiany smart roadster i smart roadster-coupe (2003) oraz czteromiejscowy smart forfour (2004). Smart crossblade (zaprezentowany w 2002 roku) był pozbawiony dachu, drzwi i przedniej szyby, a model pokazowy smart crosstown (2005) - wyposażony w wyznaczający nowe trendy napęd hybrydowy.

Smart dzisiaj

Dzięki długości nieznacznie przekraczającej 2,5 metra samochód można zaparkować nawet w poprzek zwykłego miejsca parkingowego. Bezpiecznie i komfortowo mogą nim podróżować dwie osoby z bagażem. Smart jest też przyjazny dla środowiska dzięki bardzo niskiemu zużyciu paliwa i wzorcowemu poziomowi emisji CO2.

Klatka bezpieczeństwa tridion działa jak twarda skorupa orzecha, chroniąc znajdujących się wewnątrz pasażerów. Smart fortwo nie tylko spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa firmy Mercedes-Benz Cars, ale również zapewnia zgodność z wymaganiami EuroNCAP i amerykańskiej Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa obejmuje pełnowymiarowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz napinacze pasów bezpieczeństwa i ograniczniki siły ich działania. Opcjonalnie dostępne są boczne poduszki powietrzne.

Innym standardowym rozwiązaniem jest system ESP, który obejmuje układ wspomagania ruszania pod górę i ABS. Hydrauliczny układ wspomagania nagłego hamowania również należy do oferty standardowej.

Z tyłu modelu smart fortwo zainstalowano kompaktowy,trzycylindrowy silnik o pojemności skokowej 999 cm3. Jego wersje obecnie dostępne w Europie Zachodniej obejmują dwie odmiany wolnossące o mocy 45 i 52 kW (61 i 71 KM) oraz jednostkę turbodoładowaną o mocy 62 kW (84 KM). Trzycylindrowy silnik turbo jest także wykorzystywany jako napęd smarta fortwo w wersji BRABUS i zapewnia moc 72 kW (98 KM).

Model dostępny jest również w wariancie napędzanym silnikiem wysokoprężnym – smart fortwo cdi – który zapewnia najniższy na świecie poziom emisji CO2. Dwuosobowy pojazd napędzany jednostką o mocy 33 kW/45 KM zużywa średnio 3,3 litra paliwa na 100 km i emituje 88 gramów CO2.

Dwadzieścia procent kierowców modelu smart w Niemczech i we Włoszech wybiera oszczędną wersję wysokoprężną.

Aby jeszcze bardziej obniżyć poziom emisji CO2 silników benzynowych, w Europie smart oferuje również odmianę mhd (hybrydowy układ napędowy micro-hybrid). Pojazd osiąga moc 52 kW/71 KM i jest wyposażony w inteligentny system start/stop, automatycznie wyłączający silnik, gdy samochód porusza się z prędkością niższą niż 8 km/h, a kierowca naciska hamulec.

Silnik włącza się ponownie, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca. Funkcja start/stop zmniejsza standardowe zużycie paliwa o około 0,4 litra – z 4,7 do około 4,3 litra na 100 km. Jednocześnie emisja CO2 spada ze średnio 112 gramów do około 103 gramów na kilometr.