• Prawie 20 proc. nowych autobusów w ramach wrześniowych umów to modele z napędem alternatywnym
  • Tegoroczna produkcja autobusów Solaris może przekroczyć nawet 1400 pojazdów.
  • Nowe autobusy trafią m.in. do Gniezna, Lublina, Mielca, Poznania, Stalowej Woli i Stargardu

Fabryka w podpoznańskim Bolechowie nie narzeka na brak zamówień. Według planów tegoroczna produkcja może przekroczyć nawet 1400 pojazdów. Tylko we wrześniu podpisano umowy na dostarczenie 107 sztuk nowych pojazdów. Według producenta niemal 20 proc. wśród nowych zamówień dotyczy modeli z napędem alternatywnym. Gdzie i jakie modele trafią do odbiorców?

We wnętrzu nowych autobusów Solaris pojawi się system liczenia pasażerów
We wnętrzu nowych autobusów Solaris pojawi się system liczenia pasażerów

Czechowice-Dziedzice zamówiły trzy hybrydowe modele Urbino 12 Hybrid. Autobusy mają trafić do odbiorcy za pół roku – na przełomie lutego i marca 2018 roku. Gmina zapłaci za pojazdy ponad 5 milionów złotych, co oznacza, że jeden pojazd kosztuje ponad 1 700 000 zł. W cenie napęd hybrydowy HybriDrive z amerykańskiej firmy BAE Systems z silnikiem diesla Cummins o mocy 210 KM.

W Gnieźnie Solaris rywalizował z firmą MAN. W ramach przetargu producent z Bolechowa dostarczy 12 autobusów Urbino 10,5 o długości 10,5 metra. Wartość kontraktu – ponad 11 milionów złotych. Kontrakt będzie realizowany w trzech etapach: ostatnia dostawa będzie miała miejsce we wrześniu przyszłego roku.

Lublin wybrał 15 przegubowców Urbino 18, które mają trafić do miasta najpóźniej w lutym przyszłego roku. Niskopodłogowe modele będą wyposażone w biletomaty, klimatyzację, porty USB oraz bramki do zliczania pasażerów. Miasto przeznaczy na nowy tabor ponad 31 mln zł.

Mielec zamówił 10 autobusów Solaris Urbino (w wersji od długości 10,5 metra) z silnikami diesla oraz 4 napędzane gazem ziemnym CNG (Urbino 12). Pierwsze 4 autobusy zasilane olejem napędowym pojawią się w mieście jeszcze w tym roku (dostawa w grudniu). Kolejne w lutym i czerwcu przyszłego roku. Cała inwestycja będzie kosztować miasto ok. 45 mln zł.

Solaris Urbino 12
Solaris Urbino 12

W Poznaniu pojawi się zaś 37 nowych autobusów z silnikami diesla. MPK Poznań wybrało 19 modeli o długości 12 metrów oraz 18 przegubowych. Zastąpią one najbardziej wyeksploatowane pojazdy. Wartość kontraktu – ponad 50 mln złotych.

Na ulicach Stalowej Woli zobaczymy niebawem aż 10 autobusów elektrycznych. Miasto zamówiło także infrastrukturę do obsługi nowych pojazdów (stacje ładowania: pantografowe oraz tzw. plug-in).

Stargard zamówił zaś 16 Solarisów Urbino 12. Pierwsze egzemplarze dotrą w kwietniu. Do stycznia 2019 roku zamówienie ma być zaś w pełni zrealizowane. Za pojazdy miasto zapłaci ponad 17 mln zł.