• W ciągu 16 lat obecności w UE sprowadziliśmy do Polski 15 milionów używanych samochodów
  • Według Samaru wahania dotyczące wieku importowanych aut ściśle zależą od zmian albo zapowiedzi zmian w prawie
  • Poprzedni rekord wieku sprowadzanych aut – 11,5 roku – padł w lipcu 2004 roku, niedługo po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

To nie przypadek, że do Polski trafiają coraz starsze auta i nie jest tak bynajmniej dlatego, że Polacy lubią samochody używane lub wręcz zużyte – ich wiek zdefiniowany jest ceną, jaką importerzy są w stanie za używane samochody płacić. Co więcej, jak zauważa Samar, same zapowiedzi zmian w prawie mające ograniczyć import lub uczynić go droższym powodują paniczne zachowanie rynku i sprowadzanie samochodów „na zapas”.

Import używanych samochodów - wiek aut rośnie, rośnie

Dotychczasowy rekord średniego wieku sprowadzanych samochodów – 11,85 roku – padł w 2004 roku tuż po wejściu Polski do UE, po okresie obowiązywania zakazu importu samochodów niespełniających normy czystości spalin Euro 2. Gdy dwa lata później zapowiedziano wprowadzenie podatku ekologicznego (od zarejestrowanych samochodów – w zależności od normy emisji spalin), wiek sprowadzanych samochodów gwałtownie spadł, ale na krótko, ponieważ podatek pozostał w sferze planów.

Stosunkowo niedawno – już za czasów rządów PiS, w 2016 roku – zapowiedziano skokowy wzrost podatku akcyzowego związanego z importem samochodów i wtedy – tuż przed planowanym wejściem w życie „nowej akcyzy” – miesięczny rekord osiągnął historyczny wynik, ponad 100 tys. pojazdów w miesiącu, ich średni wiek to 11,75.

Import używanych samochodów według Samar - mamy rekord wieku aut!

W poszczególnych miesiącach roku 2020 wiek samochodów sprowadzanych z zagranicy zbliżał się już 3-krotnie do historycznych wyników, by w listopadzie pobić wszystkie dotychczasowe rekordy – to prawie 12 lat, dokładnie 11,89! To już wyraźny trend – nowsze samochody są za granicą dla nas zbyt drogie.

Średni wiek importowanych do Polski samochodów od 2000 roku Foto: Samar
Średni wiek importowanych do Polski samochodów od 2000 roku