Dwóch producentów przekroczyło w maja 2016 r. granicę 100 tys. sprzedanych samochodów. To tradycyjnie Volkswagen, do którego dołączył francuski Renault. Francuzi ze wzrostem sprzedaży o 34,3 proc. odnotowali najlepszy wynik z pierwszej piętnastki producentów. Nieoczekiwanie 26,8 proc. wzrost sprzedaży odnotował w tym okresie włoski Fiat.
W maju 2016 r. na rynkach europejskich sprzedano 1 330 599 nowych samochodów, co jest o 15,5 proc. lepszym wynikiem niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku. Taki wynik może być porównywany z majem 2008 roku, gdy sprzedano 1 334 081 aut i najlepszym w 2016 r. Dane te pochodzą z ACEA, monitorującego sprzedaż w 30 krajach europejskich.
Sprzedaż wzrosła na najważniejszych rynkach europejskich jak m.in. Niemcy (+11,9 proc.), Włochy (+27,3 proc.) oraz Hiszpania (+20,9 proc.).
Europa – sprzedaż nowych samochodów I-V.2016 r. - marki | ||||
Poz. | Marka | Sprzedaż 1-5/2016 | Zmiana [%] | Udział w rynku [%] |
1. | Volkswagen | 743 381 | +1,1 | 11,3 |
2. | Ford | 463 884 | +6,8 | 7,0 |
3. | Renault | 460 090 | +13,1 | 7,0 |
4. | Opel/Vauxhall | 438 879 | +10,2 | 6,7 |
5. | Peugeot | 394 797 | +8,2 | 6,0 |
6. | Audi | 367 448 | +9,8 | 5,6 |
7. | Mercedes-Benz | 344 894 | +15,2 | 5,2 |
8. | BMW | 343 652 | +14,1 | 5,2 |
9. | Fiat | 343 206 | +18,4 | 5,2 |
10. | Škoda | 284 031 | +9,8 | 4,3 |
11. | Toyota | 261 990 | +8,0 | 4,0 |
12. | Citroën | 252 938 | +7,4 | 3,8 |
13. | Nissan | 247 856 | -1,0 | 3,8 |
14. | Hyundai | 213 803 | +9,7 | 3,2 |
15. | Kia | 188 239 | +15,0 | 2,9 |
- | RAZEM: | 6 583 373 | +9,7 | - |
Nie zmieniła się kolejność wśród koncernów. Tylko samodzielny lider – Volkswagen Group – przekroczył granicę 1 mln egzemplarzy i odnotował wzrost o 4,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem minionego roku. Łącznie w Europie sprzedano od stycznia do maja 2016 r. 6 583 373 nowe auta (+9,7 proc.).
Europa – sprzedaż nowych aut I-V. 2016 - koncerny | ||||
Poz. | Koncern | Sprzedaż 1-5/2016 | Zmiana [%] | Udział w rynku [%] |
1. | VW Group | 1.575.609 | +4,9 | 23,9 |
2. | Renault-Nissan | 884.514 | +7,1 | 13,5 |
3. | Grupa PSA | 679.919 | +7,5 | 10,3 |
4. | Ford | 463.884 | +6,8 | 7,0 |
5. | FCA | 452.043 | +17,6 | 6,9 |
6. | GM | 439.921 | +10,0 | 6,7 |
7. | BMW Group | 426.824 | +13,5 | 6,5 |
8. | Hyundai-Kia | 402.042 | +12,1 | 6,1 |
9. | Daimler | 391.873 | +14,9 | 6,0 |
10. | Toyota Group | 280.870 | +8,6 | 4,3 |
Galeria zdjęć
Japoński koncern w okresie od stycznia do maja 2016 r. sprzedał w Europie 280 870 aut, co oznacza 8,6 proc. wzrost w porówaniu z analogicznym okresem 2015 r. i 4,3 proc. udziałem w rynku.
niemiecki koncern od stycznia do maja 2016 r. sprzedał w Europie 391 873 auta, co oznacza 14,9 proc. wzrost w porownaniu z znalogicznym okresem 2015 r. i 6 proc. udzialem w rynku.
Koreańscy producenci poczynają sobie w europie coraz lepiej. Od stycznia do maja 2016 r. sprzedano 402 042 egz. samochodów marki Hyundai i KIA łacznie, co stanowi 12,1 proc. wzrost w porówaniu z analogicznym okresem 2015 r. i 6,1 proc. udziałem w rynku europejskim.
Niemiecki koncern jest najwyżej sklasyfikowanym wśród producentów aut klasy premium. od stycznia do maja 2016 r. sprzedano 426 824 egz., co oznacza 13,5 proc. wzrost w porównaniu z zanalogicznym okresem 2015 r. i 6,5 proc. udziałem w rynku europejskim.
Rynek europejski napędza Opel, który w ostatnim okresie ma w swojej ofercie wiele dobrze sprzedających się modeli. Od stycznia do maja 2016 r. GM sprzedał w Europie 439 921 aut, co oznacza 10 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2015 r. i 6,7 proc. udziałem w rynku.
Włosko-amerykański koncern powoli odzyskuje pozycję na rynku europejskim. Od stycznia do maja 2016 r. sprzedano 452 043 egz., co jest o 17,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 r. i udziałem 6,9 proc. w rynku europejskim.
Ten producent otwiera grupę odstająca już zdecydowanie od ścislej czołówki. Od stycznia do maja Ford sprzedał w Europie 463 884 auta, co stanowi 6,8 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2015 r. i 7 proc. udziałem w rynku.
Francuska grupa, która obecnie tworza trzy marki, sprzedała w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2016 r. 679 919 aut, co oznacza 7,5 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2015 r. i 10,3 proc. udział w europejskim rynku.
Dwie współdziałające ze sobą marki odnotowały rekrodowy wzrost sprzedaży w maja 2016 r. Po pięciu pierwszych miesiącach 2016 r. są wiceliderem ze sprzedażą 884 514 aut (+7,1 proc.) i 13,5 proc. udziałem w rynku europejskim.
Samodzielny i niekwestionowany lider rynku europejskiego od wielu lat. W okresie od stycznia do maja 2016 r. sprzedano 1 575 609 samochodów, co oznacza 4,9 proc. wzrost w porównaniu z znalogicznym okresem 2015 r. i 23,9 proc. udział w rynku europejskim.