Rozpocznij quiz
Motorynka Romet była marzeniem nastolatków w latach 80. i 90., niestety tylko dla nielicznych spełnionym. Oficjalna nazwa tego modelu to:
Poprawna odpowiedź: Oficjalna nazwa modelu to Romet Pony.
Motorynka Romet Pony była produkowana w latach 1978-1994 w Bydgoszczy. Wytwarzano ją w kilku odmianach różniących się m.in. zastosowanym silnikiem, skrzynią biegów, zbiornikiem paliwa – zawsze jednak były to jednomiejscowe "pięćdziesiątki".
Popularna Wueska (WSK) w wersji 125, w seryjnych odmianach należących do rodziny M06, była wyposażona w skrzynię biegów o:
Poprawna odpowiedź: Motocykle WSK 125 były wyposażone w skrzynie trzybiegowe.
Motocykle WSK 125 standardowo były wyposażone w trzybiegowe przekładnie, choć istniały prototypowe odmiany czterobiegowe. Skrzynia o czterech przełożeniach stosowana była w motocyklach WSK 175.
Skuter OSA – jedyny skuter seryjnie produkowany w PRL-u – był konstrukcją:
Poprawna odpowiedź: Skutery OSA zostały skonstruowane i były wytwarzane w Warszawskiej Fabryce Motocykli.
Skutery WFM Osa M50 i późniejsze M52 zostały zaprojektowane w Warszawskiej Fabryce Motocykli, gdzie były produkowane od 1959 r., do momentu likwidacji zakładu w 1969 r.
Junak M10 różnił się od wersji M07 tym, że:
Poprawna odpowiedź: Junak M10 był wersją zmodernizowaną, wyposażoną w porównaniu do pierwotnej odmiany M07 m.in. w zmienioną obudowę reflektora, głębokie błotniki, pełnopiastowe bębny hamulcowe.
Jak to w PRL-u zwykle bywało, pojazdy były produkowane z tych części, które były akurat dostępne, często mimo oficjalnej prezentacji nowej wersji, z taśm zjeżdżały wciąż modele odpowiadające poprzedniej specyfikacji lub "przejściówki" łączące w sobie cechy starszego i nowszego modelu. Tak też było i w przypadku Junaków M07 i M10. Wózek boczny WB1, przeznaczony do współpracy z motocyklem Junak wszedł do produkcji w 1959 r., tuż przed wdrożeniem wersji M10 (1960 r.)
Motocykl Sokół 125 był pierwszym, polskim motocyklem wyprodukowanym po zakończeniu II wojny światowej. Był to motocykl bazujący na:
Poprawna odpowiedź: Motocykl Sokół 125 oparty jest na niemieckiej konstrukcji DKW RT 125.
DKW RT 125 był jednym z najpopularniejszych i najlepszych motocykli tej klasy w latach 40. Po zakończeniu wojny maszyna ta doczekała się licznych, nieautoryzowanych kopii na całym świecie – nikt nie przejmował się wówczas prawami patentowymi firm, które funkcjonowały w III Rzeszy. Obok Sokoła 125, niemal jednocześnie ruszyła w Polsce produkcja motocykla SHL M04, który również pełnymi garściami czerpał z konstrukcji DKW. W dwusuwowych silnikach, stosowanych do połowy lat 80. w motocyklach WSK też widać było inspiracje konstrukcją DKW.
Skuter OSA M50 miał specyficzny sposób zmiany biegów. Biegi zmieniało się w nim:
Poprawna odpowiedź: W skuterze OSA M50 biegi zmieniało się nożną dźwignią, umieszczoną po prawej stronie siedziska.
To nietypowe umieszczenie dźwigni zmiany biegów było jednym z elementów krytykowanych przez użytkowników tej maszyny, w modelu OSA M52 dźwignia powędrowała tam, gdzie znajduje się w większości motocykli, czyli na lewą stronę siedziska.
Motorower Ryś MR1 był:
Poprawna odpowiedź: Motorower Ryś był pierwszą polską maszyną tej klasy, produkowaną seryjnie po wojnie.
Zanim pojawił się na rynku Ryś MR1, namiastką motoroweru mógł być rower z silnikiem doczepnym marki Gnom.
Motocykl Junak wyróżniał się spośród innych jednośladów produkowanych w czasach PRL tym, że:
Poprawna odpowiedź: Junak jako jedyny seryjny motocykl produkowany w PRL-u wyposażony był w silnik 4-suwowy.
Poza Junakiem produkowane w Polsce jednoślady miały silniki dwusuwowe. Poza Junakiem, polskim powojennym motocyklem, który był w stanie przekroczyć 100 km/h była też SHL M17 Gazela.
Romet Kadet, poza standardową wersją wyposażoną w silnik Predom-Dezamet (na zdjęciu), oferowany był też z importowanym silnikiem i automatyczną przekładnią. W modelu Kadet 110 stosowano:
Poprawna odpowiedź: Motorower Romet Kadet 110 Automatic zespół napędowy z motoroweru Jawa Babetta 225.
Romet Kadet 110 był jedynym polskim motorowerem wyposażonym w "automat" – jego napęd pochodził z czechosłowackiej Jawy 225.
Najpopularniejszy w czasach PRL model kasku motocyklowego nazywano:
Poprawna odpowiedź: Popularny w PRL-u kask motocyklowy, z racji kształtu, nazywano orzeszkiem.
Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku, poza motocyklami WSK produkowała także m.in.:
Poprawna odpowiedź: Chłodnie montowane na podwoziach ciężarówek Star.
To podchwytliwe pytanie, bo WSK Świdnik to także (a może nawet przede wszystkim) zakłady lotnicze, produkujące m.in. śmigłowce Mi-2, szybowce Pirat, a nawet licencyjne wersje myśliwców MIG (LIM). Tyle, że dwupłatowce AN 2 wytwarzano w wytwórni w Mielcu, a chłodnie i inne podzespoły do ciężarówek i autobusów też należały do asortymentu zakładów.
Popularne motorowery Romet Ogar występowały w wersjach wyposażonych w silniki krajowej produkcji, a także w jednostki importowane. Te drugie pochodziły z motoroweru:
Poprawna odpowiedź: Dawcą silnika dla motoroweru Romet Ogar 200 była Jawa Mustang.
Motocykl SHL M-17 Gazela był napędzany silnikiem dwusuwowym o pojemności:
Poprawna odpowiedź: Napęd motocykla SHL M-17 Gazela stanowił silnik W-2 o 175 cm3 z czterobiegową skrzynią biegów.
Mimo pewnego zewnętrznego podobieństwa, motocykli SHL Gazela i MZ Trophy nic nie łączy!
Romet Chart był ostatnim motorowerem, który skonstruowano i wprowadzono do produkcji w czasach PRL-u. Wyposażony był w silnik:
Poprawna odpowiedź: Napęd motoroweru Romet Chart stanowił silnik produkcji polskiej (Dezamet 027) z trzybiegową przekładnią.
Według nieoficjalnych informacji producent rozważał wypuszczenie wersji z silnikami importowanymi z DDR, ale współpracy nie doszło.