Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Supertrudny quiz o motocyklach i motorowerach z PRL-u. Jeśli odpowiesz na 10 z 15 pytań, jesteś ekspertem

Supertrudny quiz o motocyklach i motorowerach z PRL-u. Jeśli odpowiesz na 10 z 15 pytań, jesteś ekspertem

Wielu dzisiejszych kierowców zaczynało swoją przygodę z motoryzacją od jednośladów z czasów PRL-u. Jedne były kiedyś obiektem marzeń, inne kupowano dlatego, że były tańsze i bardziej dostępne od samochodów. Do wszystkich teraz wracamy z wielkim sentymentem, zapominając często o ich wadach. A czy pamiętamy o ich historii? Nasz quiz to sprawdzi. Uwaga! Niektóre pytania są podchwytliwe.

Poznajesz ten silnik? Jeśli tak, to jesteś gotowy do startu. To nie jest quiz dla amatorów!
Poznajesz ten silnik? Jeśli tak, to jesteś gotowy do startu. To nie jest quiz dla amatorów!Źródło: Automobilista

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/15
Źródło: Automobilista

Motorynka Romet była marzeniem nastolatków w latach 80. i 90., niestety tylko dla nielicznych spełnionym. Oficjalna nazwa tego modelu to:

Poprawna odpowiedź: Oficjalna nazwa modelu to Romet Pony.

Motorynka Romet Pony była produkowana w latach 1978-1994 w Bydgoszczy. Wytwarzano ją w kilku odmianach różniących się m.in. zastosowanym silnikiem, skrzynią biegów, zbiornikiem paliwa – zawsze jednak były to jednomiejscowe "pięćdziesiątki".

Pytanie 2/15
Źródło: Wikimedia Commons / Jacek Halicki, CC BY-SA 4.0

Popularna Wueska (WSK) w wersji 125, w seryjnych odmianach należących do rodziny M06, była wyposażona w skrzynię biegów o:

Poprawna odpowiedź: Motocykle WSK 125 były wyposażone w skrzynie trzybiegowe.

Motocykle WSK 125 standardowo były wyposażone w trzybiegowe przekładnie, choć istniały prototypowe odmiany czterobiegowe. Skrzynia o czterech przełożeniach stosowana była w motocyklach WSK 175.

Pytanie 3/15
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Skuter OSA – jedyny skuter seryjnie produkowany w PRL-u – był konstrukcją:

Poprawna odpowiedź: Skutery OSA zostały skonstruowane i były wytwarzane w Warszawskiej Fabryce Motocykli.

Skutery WFM Osa M50 i późniejsze M52 zostały zaprojektowane w Warszawskiej Fabryce Motocykli, gdzie były produkowane od 1959 r., do momentu likwidacji zakładu w 1969 r.

Pytanie 4/15
Źródło: Onet

Junak M10 różnił się od wersji M07 tym, że:

Poprawna odpowiedź: Junak M10 był wersją zmodernizowaną, wyposażoną w porównaniu do pierwotnej odmiany M07 m.in. w zmienioną obudowę reflektora, głębokie błotniki, pełnopiastowe bębny hamulcowe.

Jak to w PRL-u zwykle bywało, pojazdy były produkowane z tych części, które były akurat dostępne, często mimo oficjalnej prezentacji nowej wersji, z taśm zjeżdżały wciąż modele odpowiadające poprzedniej specyfikacji lub "przejściówki" łączące w sobie cechy starszego i nowszego modelu. Tak też było i w przypadku Junaków M07 i M10. Wózek boczny WB1, przeznaczony do współpracy z motocyklem Junak wszedł do produkcji w 1959 r., tuż przed wdrożeniem wersji M10 (1960 r.)

Pytanie 5/15
Źródło: Shutterstock / Grzegorz Czapski

Motocykl Sokół 125 był pierwszym, polskim motocyklem wyprodukowanym po zakończeniu II wojny światowej. Był to motocykl bazujący na:

Poprawna odpowiedź: Motocykl Sokół 125 oparty jest na niemieckiej konstrukcji DKW RT 125.

DKW RT 125 był jednym z najpopularniejszych i najlepszych motocykli tej klasy w latach 40. Po zakończeniu wojny maszyna ta doczekała się licznych, nieautoryzowanych kopii na całym świecie – nikt nie przejmował się wówczas prawami patentowymi firm, które funkcjonowały w III Rzeszy. Obok Sokoła 125, niemal jednocześnie ruszyła w Polsce produkcja motocykla SHL M04, który również pełnymi garściami czerpał z konstrukcji DKW. W dwusuwowych silnikach, stosowanych do połowy lat 80. w motocyklach WSK też widać było inspiracje konstrukcją DKW.

Pytanie 6/15
Źródło: Auto Świat

Skuter OSA M50 miał specyficzny sposób zmiany biegów. Biegi zmieniało się w nim:

Poprawna odpowiedź: W skuterze OSA M50 biegi zmieniało się nożną dźwignią, umieszczoną po prawej stronie siedziska.

To nietypowe umieszczenie dźwigni zmiany biegów było jednym z elementów krytykowanych przez użytkowników tej maszyny, w modelu OSA M52 dźwignia powędrowała tam, gdzie znajduje się w większości motocykli, czyli na lewą stronę siedziska.

Pytanie 7/15
Źródło: Onet.pl

Motorower Ryś MR1 był:

Poprawna odpowiedź: Motorower Ryś był pierwszą polską maszyną tej klasy, produkowaną seryjnie po wojnie.

Zanim pojawił się na rynku Ryś MR1, namiastką motoroweru mógł być rower z silnikiem doczepnym marki Gnom.

Pytanie 8/15
Źródło: Auto Świat / archiwum

Motocykl Junak wyróżniał się spośród innych jednośladów produkowanych w czasach PRL tym, że:

Poprawna odpowiedź: Junak jako jedyny seryjny motocykl produkowany w PRL-u wyposażony był w silnik 4-suwowy.

Poza Junakiem produkowane w Polsce jednoślady miały silniki dwusuwowe. Poza Junakiem, polskim powojennym motocyklem, który był w stanie przekroczyć 100 km/h była też SHL M17 Gazela.

Pytanie 9/15
Źródło: Onet.pl

Romet Kadet, poza standardową wersją wyposażoną w silnik Predom-Dezamet (na zdjęciu), oferowany był też z importowanym silnikiem i automatyczną przekładnią. W modelu Kadet 110 stosowano:

Poprawna odpowiedź: Motorower Romet Kadet 110 Automatic zespół napędowy z motoroweru Jawa Babetta 225.

Romet Kadet 110 był jedynym polskim motorowerem wyposażonym w "automat" – jego napęd pochodził z czechosłowackiej Jawy 225.

Pytanie 10/15
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe / Zbyszko Siemaszko

Najpopularniejszy w czasach PRL model kasku motocyklowego nazywano:

Poprawna odpowiedź: Popularny w PRL-u kask motocyklowy, z racji kształtu, nazywano orzeszkiem.

Pytanie 11/15
Źródło: scigacz.pl

Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku, poza motocyklami WSK produkowała także m.in.:

Poprawna odpowiedź: Chłodnie montowane na podwoziach ciężarówek Star.

To podchwytliwe pytanie, bo WSK Świdnik to także (a może nawet przede wszystkim) zakłady lotnicze, produkujące m.in. śmigłowce Mi-2, szybowce Pirat, a nawet licencyjne wersje myśliwców MIG (LIM). Tyle, że dwupłatowce AN 2 wytwarzano w wytwórni w Mielcu, a chłodnie i inne podzespoły do ciężarówek i autobusów też należały do asortymentu zakładów.

Pytanie 12/15
Źródło: Wikimedia Commons/Polak PL

Popularne motorowery Romet Ogar występowały w wersjach wyposażonych w silniki krajowej produkcji, a także w jednostki importowane. Te drugie pochodziły z motoroweru:

Poprawna odpowiedź: Dawcą silnika dla motoroweru Romet Ogar 200 była Jawa Mustang.

Pytanie 13/15
Źródło: Shutterstock/Studioflara

Motocykl SHL M-17 Gazela był napędzany silnikiem dwusuwowym o pojemności:

Poprawna odpowiedź: Napęd motocykla SHL M-17 Gazela stanowił silnik W-2 o 175 cm3 z czterobiegową skrzynią biegów.

Mimo pewnego zewnętrznego podobieństwa, motocykli SHL Gazela i MZ Trophy nic nie łączy!

Pytanie 14/15
Źródło: Wikimedia Commons/Hubert Śmietanka

Romet Chart był ostatnim motorowerem, który skonstruowano i wprowadzono do produkcji w czasach PRL-u. Wyposażony był w silnik:

Poprawna odpowiedź: Napęd motoroweru Romet Chart stanowił silnik produkcji polskiej (Dezamet 027) z trzybiegową przekładnią.

Według nieoficjalnych informacji producent rozważał wypuszczenie wersji z silnikami importowanymi z DDR, ale współpracy nie doszło.

Pytanie 15/15
Źródło: Shutterstock/Studioflara

Romet Komar, jeden z najpopularniejszych polskich jednośladów, produkowanych przez ponad 23 lata, we wczesnych wersjach miał:

Poprawna odpowiedź: Dopiero Komar 3 (Typ 2350) nie miał pedałów rowerowych, wcześniejsze wersje były w nie wyposażone.

Brakuje jeszcze 15 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
To był trudny quiz...
...więc nawet poniżej 6 dobrych odpowiedzi to nie powód do wstydu.
Sporo wiesz o jednośladach z PRL-u...
...więc pewnie miałeś kiedyś motorynkę, albo uczyłeś się jeździć na Wuesce. Może warto poczytać też o innych modelach?
Jesteś ekspertem w dziedzinie jednośladów z PRL-u...
...to świetny wynik. Brawo!
Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków