Logo

Supertrudny quiz o motocyklach i motorowerach z PRL-u. Jeśli odpowiesz na 10 z 15 pytań, jesteś ekspertem

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/15
Żródło: Automobilista

Motorynka Romet była marzeniem nastolatków w latach 80. i 90., niestety tylko dla nielicznych spełnionym. Oficjalna nazwa tego modelu to:

Poprawna odpowiedź: Oficjalna nazwa modelu to Romet Pony.

Motorynka Romet Pony była produkowana w latach 1978-1994 w Bydgoszczy. Wytwarzano ją w kilku odmianach różniących się m.in. zastosowanym silnikiem, skrzynią biegów, zbiornikiem paliwa – zawsze jednak były to jednomiejscowe "pięćdziesiątki".

Pytanie 2/15
Żródło: Wikimedia Commons / Jacek Halicki, CC BY-SA 4.0

Popularna Wueska (WSK) w wersji 125, w seryjnych odmianach należących do rodziny M06, była wyposażona w skrzynię biegów o:

Poprawna odpowiedź: Motocykle WSK 125 były wyposażone w skrzynie trzybiegowe.

Motocykle WSK 125 standardowo były wyposażone w trzybiegowe przekładnie, choć istniały prototypowe odmiany czterobiegowe. Skrzynia o czterech przełożeniach stosowana była w motocyklach WSK 175.

Pytanie 3/15
Żródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Skuter OSA – jedyny skuter seryjnie produkowany w PRL-u – był konstrukcją:

Poprawna odpowiedź: Skutery OSA zostały skonstruowane i były wytwarzane w Warszawskiej Fabryce Motocykli.

Skutery WFM Osa M50 i późniejsze M52 zostały zaprojektowane w Warszawskiej Fabryce Motocykli, gdzie były produkowane od 1959 r., do momentu likwidacji zakładu w 1969 r.

Pytanie 4/15
Żródło: Onet

Junak M10 różnił się od wersji M07 tym, że:

Poprawna odpowiedź: Junak M10 był wersją zmodernizowaną, wyposażoną w porównaniu do pierwotnej odmiany M07 m.in. w zmienioną obudowę reflektora, głębokie błotniki, pełnopiastowe bębny hamulcowe.

Jak to w PRL-u zwykle bywało, pojazdy były produkowane z tych części, które były akurat dostępne, często mimo oficjalnej prezentacji nowej wersji, z taśm zjeżdżały wciąż modele odpowiadające poprzedniej specyfikacji lub "przejściówki" łączące w sobie cechy starszego i nowszego modelu. Tak też było i w przypadku Junaków M07 i M10. Wózek boczny WB1, przeznaczony do współpracy z motocyklem Junak wszedł do produkcji w 1959 r., tuż przed wdrożeniem wersji M10 (1960 r.)

Pytanie 5/15
Żródło: Shutterstock / Grzegorz Czapski

Motocykl Sokół 125 był pierwszym, polskim motocyklem wyprodukowanym po zakończeniu II wojny światowej. Był to motocykl bazujący na:

Poprawna odpowiedź: Motocykl Sokół 125 oparty jest na niemieckiej konstrukcji DKW RT 125.

DKW RT 125 był jednym z najpopularniejszych i najlepszych motocykli tej klasy w latach 40. Po zakończeniu wojny maszyna ta doczekała się licznych, nieautoryzowanych kopii na całym świecie – nikt nie przejmował się wówczas prawami patentowymi firm, które funkcjonowały w III Rzeszy. Obok Sokoła 125, niemal jednocześnie ruszyła w Polsce produkcja motocykla SHL M04, który również pełnymi garściami czerpał z konstrukcji DKW. W dwusuwowych silnikach, stosowanych do połowy lat 80. w motocyklach WSK też widać było inspiracje konstrukcją DKW.

Pytanie 6/15
Żródło: Auto Świat

Skuter OSA M50 miał specyficzny sposób zmiany biegów. Biegi zmieniało się w nim:

Poprawna odpowiedź: W skuterze OSA M50 biegi zmieniało się nożną dźwignią, umieszczoną po prawej stronie siedziska.

To nietypowe umieszczenie dźwigni zmiany biegów było jednym z elementów krytykowanych przez użytkowników tej maszyny, w modelu OSA M52 dźwignia powędrowała tam, gdzie znajduje się w większości motocykli, czyli na lewą stronę siedziska.

Pytanie 7/15
Żródło: Onet.pl

Motorower Ryś MR1 był:

Poprawna odpowiedź: Motorower Ryś był pierwszą polską maszyną tej klasy, produkowaną seryjnie po wojnie.

Zanim pojawił się na rynku Ryś MR1, namiastką motoroweru mógł być rower z silnikiem doczepnym marki Gnom.

Pytanie 8/15
Żródło: Auto Świat / archiwum

Motocykl Junak wyróżniał się spośród innych jednośladów produkowanych w czasach PRL tym, że:

Poprawna odpowiedź: Junak jako jedyny seryjny motocykl produkowany w PRL-u wyposażony był w silnik 4-suwowy.

Poza Junakiem produkowane w Polsce jednoślady miały silniki dwusuwowe. Poza Junakiem, polskim powojennym motocyklem, który był w stanie przekroczyć 100 km/h była też SHL M17 Gazela.

Pytanie 9/15
Żródło: Onet.pl

Romet Kadet, poza standardową wersją wyposażoną w silnik Predom-Dezamet (na zdjęciu), oferowany był też z importowanym silnikiem i automatyczną przekładnią. W modelu Kadet 110 stosowano:

Poprawna odpowiedź: Motorower Romet Kadet 110 Automatic zespół napędowy z motoroweru Jawa Babetta 225.

Romet Kadet 110 był jedynym polskim motorowerem wyposażonym w "automat" – jego napęd pochodził z czechosłowackiej Jawy 225.

Pytanie 10/15
Żródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe / Zbyszko Siemaszko

Najpopularniejszy w czasach PRL model kasku motocyklowego nazywano:

Poprawna odpowiedź: Popularny w PRL-u kask motocyklowy, z racji kształtu, nazywano orzeszkiem.

Pytanie 11/15
Żródło: scigacz.pl

Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku, poza motocyklami WSK produkowała także m.in.:

Poprawna odpowiedź: Chłodnie montowane na podwoziach ciężarówek Star.

To podchwytliwe pytanie, bo WSK Świdnik to także (a może nawet przede wszystkim) zakłady lotnicze, produkujące m.in. śmigłowce Mi-2, szybowce Pirat, a nawet licencyjne wersje myśliwców MIG (LIM). Tyle, że dwupłatowce AN 2 wytwarzano w wytwórni w Mielcu, a chłodnie i inne podzespoły do ciężarówek i autobusów też należały do asortymentu zakładów.

Pytanie 12/15
Żródło: Wikimedia Commons/Polak PL

Popularne motorowery Romet Ogar występowały w wersjach wyposażonych w silniki krajowej produkcji, a także w jednostki importowane. Te drugie pochodziły z motoroweru:

Poprawna odpowiedź: Dawcą silnika dla motoroweru Romet Ogar 200 była Jawa Mustang.

Pytanie 13/15
Żródło: Shutterstock/Studioflara

Motocykl SHL M-17 Gazela był napędzany silnikiem dwusuwowym o pojemności:

Poprawna odpowiedź: Napęd motocykla SHL M-17 Gazela stanowił silnik W-2 o 175 cm3 z czterobiegową skrzynią biegów.

Mimo pewnego zewnętrznego podobieństwa, motocykli SHL Gazela i MZ Trophy nic nie łączy!

Pytanie 14/15
Żródło: Wikimedia Commons/Hubert Śmietanka

Romet Chart był ostatnim motorowerem, który skonstruowano i wprowadzono do produkcji w czasach PRL-u. Wyposażony był w silnik:

Poprawna odpowiedź: Napęd motoroweru Romet Chart stanowił silnik produkcji polskiej (Dezamet 027) z trzybiegową przekładnią.

Według nieoficjalnych informacji producent rozważał wypuszczenie wersji z silnikami importowanymi z DDR, ale współpracy nie doszło.

Pytanie 15/15
Żródło: Shutterstock/Studioflara

Romet Komar, jeden z najpopularniejszych polskich jednośladów, produkowanych przez ponad 23 lata, we wczesnych wersjach miał:

Poprawna odpowiedź: Dopiero Komar 3 (Typ 2350) nie miał pedałów rowerowych, wcześniejsze wersje były w nie wyposażone.

Brakuje jeszcze 15 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
To był trudny quiz...
...więc nawet poniżej 6 dobrych odpowiedzi to nie powód do wstydu.
Sporo wiesz o jednośladach z PRL-u...
...więc pewnie miałeś kiedyś motorynkę, albo uczyłeś się jeździć na Wuesce. Może warto poczytać też o innych modelach?
Jesteś ekspertem w dziedzinie jednośladów z PRL-u...
...to świetny wynik. Brawo!
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu