Suzuki S-Cross to ten typ samochodu, na który spojrzysz raz i zapamiętasz go na zawsze. To zasługa nowocześnie wyglądającego, wyrazistego designu nadwozia. Mocny, terenowy charakter pojazdu zapewniają czarne, plastikowe nakładki na nadkolach i srebrne osłony pod zderzakami, a wykończenie atrapy chłodnicy fortepianowym lakierem i chromowane aplikacje podkreślają stonowaną elegancję japońskiego SUV-a. Jak przystało na nowoczesny pojazd Suzuki S-Cross z przodu i z tyłu ma światła wykonane w ledowej technice.
Wszystko to uzupełniają 17-calowe alufelgi oraz atrakcyjne kolory lakierów. Klienci mają do wyboru aż 8 barw – Titan Dark Gray Pearl Metallic, Cosmic Black Pearl Metallic, Canyon Brown Pearl Metallic, Energetic Red Pearl, Sphere Blue Pearl, Cool White Pearl, Silky Silver Metallic oraz White.
Suzuki S-Cross ma kompaktowe wymiary, które ułatwiają poruszanie się w mieście. W opozycji do wielkości nadwozia stoi niejako projekt wnętrza. Dlaczego? Ponieważ aż trudno uwierzyć, że przy tak zgrabnej sylwetce udało się wygospodarować tak dużo przestrzeni dla pasażerów. Zarówno osoby jadące z przodu, jak i siedzące z tyłu mają mnóstwo miejsca na nogi oraz nad głowami.
Z tyłu swobodę odczuwa się również na wysokości ramion, i to także wtedy gdy na kanapie zasiądzie komplet pasażerów. W dodatku mają oni możliwość dobrania optymalnego położenia oparcia, bowiem w standardzie jest regulacja kąta jego ustawienia.
Poczucie przestronności potęgują dodatkowo duża przednia szyba oraz panoramiczny dach (gdy jest zamknięty, długość paneli wynosi 100 cm, a po otwarciu – 56 cm).
W suzuki S-Cross nie sposób nie docenić wyprofilowania foteli. Są one tak ukształtowane, że nawet w trakcie długich podróży nie odczuwa się zmęczenia. Ich mocną stroną okazuje się również świetne boczne podparcie, które pewnie utrzymuje pasażerów w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów.
Istotną zaletą części pasażerskiej jest też z pewnością jakość użytych materiałów wykończeniowych. Nie dość, że ładnie wyglądają, to okazują się również miłe w dotyku. Powodów do narzekania nie daje także jakość wykonania. Dzięki temu podczas jazdy nie słychać nawet najmniejszych trzasków dochodzących z okolic deski rozdzielczej.
Skoro już jesteśmy przy miejscu kierowcy, to warto zwrócić uwagę, jak perfekcyjne warunki ma on podczas prowadzenia. Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, a sięganie do wszystkich elementów odpowiedzialnych za obsługę okazuje się wyjątkowo łatwe.
Najważniejsze funkcje aktywuje się za pośrednictwem 7- lub 9-calowego, dotykowego ekranu bądź za pomocą tradycyjnych przycisków i pokręteł. W efekcie nawet podczas prowadzenia pojazdu uwaga kierowcy nie jest odwrócona od sytuacji na drodze.
Suzuki S-Cross to nie tylko nowoczesny SUV, lecz także pojazd o rodzinnych cechach. To nie tylko zasługa przestronnej części pasażerskiej, lecz także pojemnego i funkcjonalnego bagażnika. Przy kubaturze 430 l można ze spokojem myśleć o zapakowaniu urlopowego ekwipunku całej rodziny.
W razie potrzeby kufer można powiększyć do 1230 l dzięki składanej asymetrycznie tylnej kanapie. Zaletą bagażnika jest również wyjmowana, podwójna podłoga. Po umieszczeniu jej w górnym położeniu i złożeniu kanapy powstaje idealnie równa powierzchnia ładunkowa.
Do napędu Suzuki S-Crossa wykorzystano silnik 1.4 Boosterjet, który generuje 129 KM oraz 235 Nm. Dzięki niemu pojazd rozpędza się do setki po 10,2 s, a maksymalnie można nim jechać nawet 195 km/h. Co istotne dobre osiągi nie są okupione nadmiernym zapotrzebowaniem na paliwo. Średnio samochód potrzebuje zaledwie 6,1 l/100 km.
Tak dobre przyspieszenie przy umiarkowanym apetycie na benzynę to zasługa nowoczesnej techniki. Jednostka napędowa Suzuki S-Crossa to 48-woltowa, miękka hybryda.
Trzy najważniejsze elementy tego układu to: urządzenie ISG 48V z funkcją silnika elektrycznego, akumulator litowo-jonowego 48V i przetwornica prądu stałego z 48V na 12V. Podwyższone napięcie urządzenia ISG pozwala wygenerować wyższą moc i moment obrotowy.
Najważniejsze zalety układu mild hybrid to funkcje uzupełniania i kompensowania momentu obrotowego, które wykorzystują urządzenie ISG pracujące w trybie silnika elektrycznego do zwiększania momentu obrotowego podczas ruszania oraz przyspieszania.
Wszystko to sprawia, że napęd Suzuki S-Crossa charakteryzuje się żywiołowym i płynnym działaniem. System posiada również funkcję wspomagania biegu jałowego, która eliminuje zużycie paliwa podczas wytracania prędkości.
Z rodzinnym charakterem oraz osiągami Suzuki S-Crossa współgra charakterystyka zawieszenia. Podczas projektowania tego elementu projektanci uwzględnili zarówno komfort jazdy, jak i perfekcyjne prowadzenie. Efekt? Niezależnie czy pokonujemy duże, czy małe oraz poprzeczne lub wzdłużne wyboje pasażerowie nie są narażeni na nawet najmniejszy uszczerbek na komforcie resorowania.
Pokrzywdzeni nie są również kierowcy, którym przyjdzie ochota na dynamiczne pokonywanie krętych odcinków drogi. Układ jezdny nie jest przesadnie miękki, a tym samym zapewnia stabilne zachowanie pojazdu bez nadmiernych przechyłów karoserii. W takich warunkach w opanowaniu pojazdu pomaga dodatkowo precyzyjny układ kierowniczy.
Suzuki S-Cross występuje z napędem na przód lub na cztery koła. W tym drugim przypadku w standardzie znajduje się system Allgrip Select. Umożliwia on wybór jednego z czterech trybów pracy. W zależności od warunków drogowych można wykorzystać ustawienie: auto, sport, snow bądź lock.
Elektronicznie sterowany system Allgrip dostosowuje ilość momentu obrotowego dostarczanego na tylne koła i wykorzystuje ESP, moc silnika, wspomaganie kierownicy oraz inne systemy pokładowe do realizacji każdego z tych trybów. W efekcie w każdych warunkach kierowca może czuć się pewnie i ma zagwarantowany wysoki poziom prowadzenia pojazdu.
Bezpieczeństwo, a także komfort jazdy to nie tylko zasługa napędu 4x4, lecz także bogatego wyposażenia, które zawiera liczne systemy spomagające kierowcę podczas jazdy oraz ograniczające skutki kolizji.
Zgrupowano je w ramach Suzuki Safety Support i obejmują m.in. utrzymanie pasa ruchu, skaner znaków drogowych, monitorowanie martwych pól, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, a także adaptacyjny tempomat (utrzymuje bezpieczny dystans za poprzedzającym pojazdem i w zależności od potrzeby zahamuje lub zwiększy prędkość Suzuki S-Crossa) czy kamery 360 stopni ułatwiające manewrowanie w ciasnych miejscach i pomagające w zaparkowaniu pojazdu.
Ponadto niezależnie od wersji wyposażeniowej na pokładzie pojazdu znajduje się 7 airbagów: czołowe, boczne, kolanowy kierowcy oraz kurtyny powietrzne.
Marzenia o nowoczesnym Suzuki S-Crossie można spełniać na różne sposoby. Najpowszechniejszym jest oczywiście wizyta w salonie Suzuki, wybór wersji adekwatnej do indywidualnych potrzeb i jej kupno.
Jednak obecnie istnieje jeszcze jedna możliwość – uczestnictwo w naszym plebiscycie Moto Awards 2021. Każdy, kto odda głos na ulubiony samochód w poszczególnych klasach, ma szansę na zdobycie nagrody głównej: Suzuki S-Cross.