Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że licząc od początku tego roku import używanych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony wyniósł 541 866 sztuk, o 20,6 proc. mniej niż rok wcześniej.
Ponad 11-letnie auta, coraz mniej z dieslami
Według Instytutu import odradza się znacznie szybciej niż sprzedaż nowych samochodów. Średni wiek aut sprowadzonych w 2020 roku to 11 lat i10 miesięcy, w samym sierpniu 11 lat i 9 miesięcy.
Samar podał, że samochody z silnikami Diesla w sierpniowym imporcie aut osobowych stanowią 43,3 proc. Trend spadkowy utrzymuje się od marca tego roku, a obecnie (trend 12-miesięczny) jest to poziom 43,1 proc.
We wszystkich województwach tegoroczny import był mniejszy niż rok wcześniej. Najwięcej aut zarejestrowano w woj. wielkopolskim (70 628 sztuk), które wykazało jednocześnie najmniejszy w skali kraju procentowy spadek importu w porównaniu z poprzednim rokiem wynoszący 16,6 proc. - czytamy.
Najwięcej aut pochodzi z Niemiec
Najbardziej popularne marki wśród importowanych aut używanych, to: Volkswagen, Opel i Ford na czwartym miejscu jest Audi, piąte Renault, a szóste miejsce należy do BMW. Jak wynika z raportu, trzy pierwsze marki stanowią łącznie blisko 30 proc. tegorocznego importu.
Główny kierunek importu używanych samochodów to Niemcy - 291 837 sztuk od początku roku), Francja – 54 278 sztuk i Belgia – 39 667 sztuk. Samar wskazał, że wyraźnie zwiększa się zainteresowanie samochodami sprowadzanymi z Ameryki Północnej. Import z USA wzrósł na przestrzeni roku o 7,4 proc., z Kanady - aż o 34 proc. - łącznie o 3 548 sztuk.
Najczęściej sprowadzane modele w 2020 r.
1. Audi A4 – 18 026 szt.,
2. Volkswagen Golf – 15 101 szt.,
3. Opel Astra – 14 482 szt.,
4. BMW serii 3 – 12 553 szt.,
5. Audi A3 – 10 428 szt.,
6. Volkswagen Passat – 9 704 szt.,
7. Ford Focus – 8 863 szt.,
8. Opel Corsa – 8 604 szt.,
9. Audi A6 – 8 420 szt.,
10. BMW serii 5 – 8 100 szt.
Dane: Samar