• W 2018 roku w Europie (dane dla 21 państw) niepodzielnie rządził Mercedes z Klasą C (31 proc.)
  • W klasie średnich sedanów klasy premium na kolejnych miejscach rankingu znalazły się BMW serii 3 (24 proc.) Audi A4 (19 proc.), Alfa Romeo Giulia (13 proc.).
  • Analitycy sprawdzili dane za luty 2019 roku. Tesla 3 zyskała 31 proc. udziałów wyprzedzając Mercedesa o 2 proc.

Jeszcze w zeszłym roku wśród sedanów klasy premium podział rynku był bardzo klarowny. Z raportu analityków JATO wynika, że w 2018 roku w Europie niepodzielnie rządził Mercedes z Klasą C (31 proc.). Jego pozycja była wówczas niezagrożona w zestawieniu z konkurentami.

Na kolejnych miejscach europejskiego rankingu znalazły się wówczas BMW serii 3 (24 proc.) Audi A4 (19 proc.), Alfa Romeo Giulia (13 proc.). Znacznie skromniejsze wyniki zanotowały zaś Volvo S60 (5 proc.), Jaguar XE (4 proc.), Lexus IS (3 proc.), Infiniti Q50 (1 proc.).

Otwartą kwestią pozostaje czy kolejność i udziały zostaną zachowane w tym roku. Analitycy JATO porównali bowiem pierwszy pełny miesiąc rejestracji nowej Tesli 3 z sedanami klasy premium dostępnymi w Europie (dane dla 21 krajów). Okazało się, że Tesla 3 pobiła wszystkich.

Model amerykańskiej firmy zyskał bowiem aż 31 proc. udziałów. To o 2 proc. więcej niż w przypadku Mercedesa Klasy C. Audi A4 odnotowało w tym samym okresie 14 proc., a BMW serii 3 jedynie 13 proc. Rywale z Włoch (Alfa Romeo Giulia – 6 proc.) i Wielkiej Brytanii (Jaguar XE – 4 proc.) tylko z jednocyfrowym wynikiem.

Z pewnością na wnioski o ogromnym sukcesie Tesli na tle rywali jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie. Analitycy JATO porównali bowiem amerykański pojazd tylko z wersjami sedan klasy średniej. Nie zapominajmy, że w gamie pozostają jeszcze modele kombi (Klasa C, A4, 3, V60). Tych zaś już nie uwzględniono.