Od samego początku tor doświadczalny był sukcesywnie rozbudowywany i modernizowany. Z czasem stał się największym i najważniejszym centrum testowym firmy Opel w Europie.
Na początku, w kwietniu 1966 r., tor doświadczalny o powierzchni 2,6 kilometra kwadratowego składał się z ulic i dróg o łącznej długości 33 kilometrów.
Szczególnie wymagający jest otaczający tor pięciokilometrowy zakręt o nachyleniu 33 stopni pokonywany z dużą prędkością. Duże możliwości daje również betonowy plac do testowania jazdy w zakrętach („skid pad”) o średnicy 100 metrów. Wykorzystuje się go do badania reakcji układu kierowniczego lub precyzyjnego pomiaru zachowania pojazdu w przypadku nagłej zmiany kierunku jazdy w zakręcie. W latach 80. dodano odcinek umożliwiający pomiar poziomu hałasu i komfortu jazdy o długości 4,4 kilometra. W roku 1992 w ciągu 24 tygodni odnowiono intensywnie eksploatowany tor wysokich prędkości. Od tego czasu tor, odcinek do pomiaru poziomu hałasu i komfortu jazdy, „skid pad”, wzniesienie i „droga przez mękę” umożliwiają kompleksowe testowanie pojazdów oraz prace rozwojowe dotyczące silników, hamulców, układu kierowniczego lub podwozia.
Pokonywanie zakrętu z prędkością 250 km/h — bez rąk na kierownicy
Obiekt jest stopniowo rozbudowywany. W 2004 roku dodano owalny tor z systemem nawadniania i drenażu umożliwiający testowanie pojazdu podczas rozpędzania i pokonywania slalomu. Kolejnym nowym obiektem była wybudowana w roku 2006 hamownia dla pojazdów z napędem na cztery koła oraz nowoczesna staja benzynowa z 32 pompami tłoczącymi 16 różnych rodzajów paliwa. Od czasu odnowienia drugiego toru (w 2012 roku) kierowcy testowi mogą pokonywać ostry zakręt z prędkością 250 km/h, nie odczuwając działania sił bocznych — teoretycznie mogliby nawet puścić kierownicę. W ten właśnie sposób można w praktyce przekonać się o poprawności wcześniejszych obliczeń, na przykład tych dotyczących prędkości maksymalnej. Wewnętrzna stacja pogodowa dostarcza danych dotyczących wilgotności powietrza, prędkości i kierunku wiatru. Uzupełnienie stanowią bardzo precyzyjne czujniki umieszczone w nawierzchni drogi, które przez cały czas przekazują dane dotyczące temperatury i wilgotności nawierzchni, tak aby można było je uwzględnić w wynikach testu. Znajomość warunków pogodowych oczywiście również pozwala na odpowiednie przygotowanie toru testowego.
Każdy nowy samochód trafiający do Dudenhofen jest poddawany najcięższym próbom — pokonuje około 40 000 kilometrów na niezwykle wymagającym torze doświadczalnym. Taka odległość odpowiada 200 000 kilometrów lub 15-letniej eksploatacji na „prawdziwych drogach”. Dodać do tego należy niezliczone kilometry na innych torach doświadczalnych i drogach publicznych na całym świecie. Najnowszy kompaktowy Opel w ciągu zaledwie 24 tygodni jest poddawany próbom odpowiadającym obciążeniom, jakie samochód zwykle znosi w całym wieloletnim okresie eksploatacji. Jednym z wielu kluczowych testów, które przeszła nowa Astra, był „test wytrzymałości”. Tor służący do badania wytrzymałości oferuje kilka różnych typów nawierzchni (np. asfalt, kostka brukowa, wyboje) i liczne zakręty. W tym miejscu inżynierowie sprawdzają, czy ustalone osiągi i jakość prototypów znalazły odzwierciedlenie w samochodach, które trafiły do produkcji.