Obie wersje nadwoziowe (sedan, kombi) nowej generacji modelu Toyota Avensis powstały na Starym Kontynencie w centrum stylistycznym ED2 w południowej Francji. Przy produkcji nowego Avensisa uczestniczyć będą również pozostałe europejskie fabryki japońskiego producenta. W sumie Toyota zainwestowała już w tym regionie 7 mld euro, a w najbliższych latach planuje kolejne zastrzyki finansowe w wysokości 5 mld euro rocznie. Rozpoczęcie produkcji trzeciej generacji modelu Toyota Avensis kosztowało firmę pół miliardy euro.
Silniki benzynowe o pojemności 1,6 i 1,8 l powstawać będą w Deeside w północnej Walii, produkcja jednostek wysokoprężnych D-4D o pojemnościach 2,0 i 2,2 l przebiega w Polsce. W naszym kraju powstawać będą również 6-biegowe automaty, które dostępne będą w połączeniu z turbodieslami. Chodzi o pierwszą przekładnię tego typu, która przeznaczona jest dla europejskich modeli z silnikami wysokoprężnymi. Tylko 2-litrowa jednostka benzynowa Valvematic importowana będzie z Japonii.
Toyota również stara się o obniżenie średniego zużycia paliwa w swojej flocie modelowej. Avensis wykorzysta system Toyota Optimal Drive, który pomaga optymalizować zużycie paliwa i redukować emisje spalin przy zachowaniu odpowiednich właściwości dynamicznych. Nowoczesny samochód trudno wyobrazić sobie dzisiaj bez elektronicznych asystentów, które służą przede wszystkim do zwiększenia czynnego i biernego bezpieczeństwa. Nowa generacja Toyoty Avensis została wyposażona w siedem poduszek powietrznych, aktywne zagłówki na przednich fotelach, które obniżają ryzyko obrażeń kręgów szyjnych podczas uderzenia w tył pojazdu, kontrolę stabilności VSC+ i system PSC, który obniża następstwa wypadku. Na pasie jazdy samochód utrzymywany jest za pomocą Lane Keeping Assist (LKA), jeśli samochód opuści nagle wybrany kierunek, ingeruje Lane Departure Warning (LDW). Ustaloną prędkość na autostradzie utrzymuje zaś aktywny tempomat.
W przeciągu jedenastu lat powstało w zakładzie Toyota Manufacturing UK w Burnaston 1,45 mln Avensisów obu poprzednich generacji. Sprzedaż trzeciej generacji rozpocznie się w styczniu przyszłego roku. Toyota liczy, że w Europie sprzeda rocznie 115 tys. egzemplarzy. Nowy Avensis sprzedawany będzie również w Afryce, Ameryce Południowej oraz Oceanii.