Toyota RAV4 2013 (pierwsza jazda)
Zdecydowanie większa, praktyczniejsza i ładniejsza od swojej poprzedniczki - taka jest najnowsza generacja Toyoty RAV4. Czy model ten na nowo zamierza wyznaczać trendy w segmencie kompaktowych SUV-ów? Sprawdziliśmy to podczas jazd testowych. RAV4 czwartej generacji, zbudowany w oparciu o nową płytę podłogową, jest wyraźnie większy od poprzednika. Długość samochodu wzrosła o 20,5 cm, szerokość o 3 cm, a wysokość zmalała o 2,5 cm. Wyraźnie większy jest też rozstaw osi - 266 cm (+10 cm). Wizualnie nie przypomina poprzednika. W miejsce miękkich kształtów i wielu obłości obecnie producent proponuje zdecydowanie bardziej wyrazisty przód i tył nadwozia pełny ostrych kątów i mocniejszych przetłoczeń. SUV Toyoty jest dostępny w trzech wersjach silnikowych: benzynową jednostką 2.0 Valvematic o mocy 151 KM z manualną skrzynią biegów lub automatyczną CVT, 2-litrowym dieslem D-4D o mocy 124 KM (najchętniej wybierany przez nabywców) oraz mocniejszym dieslem 2.2 D-CAT o mocy 150 KM (manualna lub automatyczna skrzynia biegów). Z oferty zniknęły benzynowe warianty 2.2/177 KM oraz 2.0 z napędem na przednią oś, które stanowiły łącznie 3% sprzedaży w poprzedniej RAV4. Napęd na cztery koła jest standardem dla wersji benzynowej oraz mocniejszego diesla. Mniejszy diesel jest oferowany wyłącznie z napędem na przednią oś. Nowa Toyota RAV4 zachowała poziom cen zbliżony do poprzedniej generacji. By wyjechać japońskim SUV-em z salonu potrzebujemy 96 900 zł. Za tę kwotę dostaniemy wersję Active z 2-litrowym dieslem pod maską o mocy 124 KM i napędem 4x2. Samochód ten jest już wyposażony w elementy pożądane przez polskich nabywców m.in. klimatyzację, bluetooth, czujnik ciśnienia w oponach (obowiązkowe w samochodach homologowanych od 2013 roku), system audio czy pełną elektrykę szyb i lusterek. Dla porównania Volkswagen Tiguan ze słabszym dieslem 2.0TDI/110 KM i nieco gorszym wyposażeniem (nie ma w standardzie bluetooth) wymaga wyłożenia co najmniej 98 380 zł a Kia Sportage S z motorem 2.0 CRDi/136 KM dostępna jest od 85 300 zł. Nowa Toyota RAV4 - czytaj więcej w naszym teście redakcyjnym