Aktualna, druga generacja jest obecna na rynku już od 5 lat, przyszedł więc czas na zmiany. Pod koniec tego roku w Japonii pojawi się trzecia, zupełnie nowa generacja modelu. Europejska premiera auta planowana jest na styczeń 2011, później samochód trafi także na inne światowe rynki. Co nowego szykują nam designerzy i konstruktorzy Toyoty?

Pod względem wielkości samochodu modyfikacje będą kosmetyczne: długość zwiększy się zaledwie o 3 cm (do 3815 mm), a szerokość i wysokość pozostaną bez zmian. Za to mała rewolucja szykuje się we wnętrzu – całkowicie nowy wygląd będzie miała deska rozdzielcza.

Do napędu auta posłużą benzynowe silniki 1.0-1.5 oraz diesel 1.4 D-4D (na razie ważą się losy 147-konnej odmiany TS, znanej z obecnego Yarisa). Podstawowy motor 1.0 przejdzie poważne modyfikacje, tak by średnia emisja CO2 spadła znacznie poniżej poziomu 100 g/km. Auto wyposażone w bezstopniową przekładnię CVT i system Start&Stop ma spalać średnio zaledwie 4 l/100 km. Na rynku japońskim Yaris z silnikiem 1.3 będzie opcjonalnie wyposażony w napęd na obie osie – spalanie tylko nieznacznie przekroczy 5 l/100 km.

Pod koniec 2011 r. możemy się też spodziewać hybrydowej wersji małej Toyoty. Początkowo auto z takim napędem będzie produkowane w japońskiej fabryce, później wytwarzaniem wszystkich odmian zajmie się francuski zakład firmy w Valenciennes. Średnie zużycie paliwa hybrydowego Yarisa ma wynosić ok. 2,5 l/100 km. Później do auta trafi również hybrydowy system Plug-in – z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka 230 V i w pełni elektrycznym trybem jazdy.

Yaris to bardzo ważny samochód dla europejskiego oddziału Toyoty. Najpopularniejszy na Starym Kontynencie model japońskiej firmy już za kilka miesięcy będzie miał kolejną generację. Patrząc na pierwsze wizualizacje, od razu widać, że nie design będzie tym, czym Japończycy chcą zaskoczyć swoich klientów – pod tym względem można mówić co najwyżej o ewolucji, która do sylwetki auta wprowadza elementy stylistyczne najnowszych modeli firmy.

Największe novum Yarisa to – jakżeby inaczej – technika hybrydowa, w której Toyota jest niekwestionowanym liderem. Do tej pory nikt nie stosował jej w tak małym aucie.