• Koncern Toyoty planuje do 2035 r. stać się producentem wyłącznie bezemisyjnych aut, a do 2040 r. chce uzyskać całkowitą neutralność klimatyczną
  • Do 2026 r. Toyota planuje wprowadzić w Europie linię sześciu modeli z czysto elektrycznym napędem
  • Podczas Toyota Kenshiki Forum 2023 japoński koncern przedstawił m.in. prototypy elektrycznych samochodów, które już niedługo mają jeździć po naszych ulicach

Koncern Toyoty coraz mocniej angażuje się w elektromobilność. To prawda, że firma jest potentatem w przypadku hybrydowych modeli, ale nie zapomina o w pełni bezemisyjnych samochodach – zarówno tych zasilanych prądem, zgromadzonym w akumulatorach (BEV – Battery Electric Vehicle), jak i takich, których energia pochodzi z ogniw paliwowych (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicles).

Już wcześniej włodarze koncernu Toyoty przedstawili plany, według których do 2035 r. wszystkie samochody oferowane w Europie Zachodniej osiągną zerową emisyjność.

Toyota planuje wprowadzić w Europie do 2026 r. linię sześciu modeli z napędem elektrycznym. Zróżnicowana gama zelektryfikowanych samochodów ma pomóc w osiągnięciu wcześniej zdefiniowanych założeń – oferowania wyłącznie bezemisyjnych aut do 2035 r. i osiągnięcia całkowitej neutralności klimatycznej do 2040 r.

Toyota Kenshiki Forum 2023 Foto: Toyota
Toyota Kenshiki Forum 2023

W dążeniu do neutralności klimatycznej Toyota opracowała wielotorową strategię, zgodnie z którą równolegle pracuje nad wieloma technologiami napędów o zerowym bilansie węglowym. W najbliższym okresie firma planuje oferować swoim klientom na całym świecie szeroki wybór samochodów zarówno z bezemisyjnymi napędami elektrycznymi na baterie i na wodór, jak i z układami napędowymi zasilanymi paliwami alternatywnymi.

Toyota – ważne są zarówno hybrydy, jak i elektryki

Program dążenia do neutralności węglowej Toyoty obejmuje prace nad kolejnymi generacjami aut hybrydowych (HEV), hybryd plug-in (PHEV), samochodów elektrycznych na baterie (BEV) oraz na ogniwa paliwowe (FCEV), a także nad silnikami spalinowymi na wodór i na paliwa syntetyczne.

Podczas Toyota Kenshiki Forum 2023 w Brukseli koncern ujawnił część planów. Dzięki temu już teraz mogliśmy zobaczyć koncepty modeli, które mają przyczynić się do osiągnięcia bezemisyjnych celów.

Toyota Sport Crossover Concept

Podczas Kenshiki Forum europejski debiut miała Toyota Sport Crossover Concept. To prototyp nowego elektrycznego modelu (BEV), który dołączy do zelektryfikowanej gamy marki w 2025 r. Ma to być propozycja dla klientów, którzy debiutują jako kierowcy elektrycznego samochodu.

Jednocześnie pojazd ma stanowić stylową alternatywę dla SUV-ów. Przedstawiciele Toyoty zapewniają, że 5-drzwiowy model o sportowej sylwetce będzie oferował wysoki komfort jazdy, przestronne wnętrze oraz pojemny bagażnik.

Toyota Sport Crossover Concept zwraca uwagę smukłą, aerodynamiczną sylwetką oraz charakterystycznymi liniami nadwozia typu fastback. Model ma wyznaczać trendy dla kolejnych elektrycznych samochodów Toyoty.

Toyota Sport Crossover Concept została zaprezentowana na targach Auto Shanghai w kwietniu 2023 r. Auto opracowano na europejski i chiński rynek, a autorem projektu jest BYD Toyota EV Technology Co. (BTET) – spółka joint venture Toyoty i BYD, z siedzibą w Chinach.

Toyota Urban SUV Concept

Toyota Urban SUV Concept to zapowiedź produkcyjnej wersji kompaktowego SUV-a z elektrycznym napędem, którego rynkowy debiut przewidziano już na 2024 r. Auto ma kompaktowe nadwozie, w którym już na pierwszy rzut oka widać design typowy dla SUV-ów.

To zasługa wydatnych nadkoli, powiększonego prześwitu i wysokiej pozycji siedzącej. Wymiary (dł./szer./wys.) 4300/1820/1620 mm przekładają się na przestronne wnętrze, które można różnorodnie konfigurować. Tym samym zyskuje się dużo miejsca dla pasażerów, a gdy trzeba pojemny kufer.

Toyota Urban SUV Concept będzie dostępna zarówno z napędem na przednie koła (FWD) jak i na obie osie (AWD). W ofercie będą dwie opcje pojemności baterii, a to da klientom wybór w kwestii zasięgu na jednym ładowaniu. Więcej szczegółów dotyczących tego samochodu poznamy w 2024 r.

Toyota FT-Se

Toyota FT-Se ma być dowodem na to, że podczas jazdy elektrycznym samochodem można doznawać sportowych wrażeń. Dwuosobowy koncept Toyota FT-Se, którego nazwa to skrót od „Future Toyota Sports electric” wykorzystuje wiedzę zdobytą przez Toyota Gazoo Racing w sportach motorowych.

Samochód ma 4380 mm długości, zaledwie 1220 mm wysokości, a jego szerokość to 1895 mm. Takie proporcje sprawiają, że Toyota FT-Se jest mocno osadzona na drodze, a tym samym skomponowano ją do dynamicznego pokonywania zakrętów.

Wnętrze pojazdu wykończono minimalistycznie, przełączniki okazują się intuicyjne w obsłudze, a niskie umieszczenie wskaźników przyczynia się do zapewnienia dobrej widoczności.

Wpływ na osiągi Toyoty FT-Se mają baterie nowej generacji, które cechują się kompaktowymi wymiarami oraz wysoką gęstością. Przyczynia się do tego również ograniczenie wymiarów silnika, układu przeniesienia napędu czy układu klimatyzacji, jak również zmniejszenie masy pojazdu.

Toyotę FT-Se opracowano w taki sposób, żeby możliwe było ciągłe udoskonalanie pojazdu poprzez aktualizacje oprogramowania. To jeszcze nie wszystko, bowiem system operacyjny samochodu umożliwia indywidualne dostosowanie funkcji samochodu do upodobań i stylu życia kierowcy.

Toyota FT-3e

Kolejnym modelem, który pokazuje przyszłość elektrycznych samochodów Toyoty, jest FT-3e. Samochód ma uniwersalną konstrukcję, która posłużyła jako baza innych modeli m.in. Toyoty FT-Se, czy Lexusa LF-ZC.

Toyota FT-3e to koncepcja obejmująca technikę pozwalającą w przyszłości na bezemisyjną mobilność. W stylistyce nadwozia o wymiarach (dł./szer./wys.) 4860/1955/1595 mm zastosowano możliwie proste linie.

Wnętrze może pomieścić pięć osób, a przy rozstawie osi wynoszącym 3000 mm można liczyć na dobrą przestronność. Toyota FT-3e jest o 17 cm dłuższa, o 14,5 cm szersza i o 5,5 cm niższa od produkowanej seryjnie, elektrycznej Toyoty bZ4X.

We wnętrzu wykorzystano cyfrowe wyświetlacze rozciągające się od dolnej części nadwozia do górnej części drzwi. Prezentują one najważniejsze informacje, gdy tylko kierowca zbliża się do pojazdu. Dzięki temu prowadzący szybko poznaje takie informacje, jak stan naładowania akumulatora, temperatura wnętrza, czy jakość powietrza.

Toyota Kenshiki Forum 2023 – naszym zdaniem

Podczas Toyota Kenshiki Forum 2023 poznałem nie tylko plany japońskiej marki, lecz także przekonałem się, jak już wkrótce będą wyglądały jej samochody. Stylistyka, jaką proponują specjaliści Toyoty jeszcze do niedawna była domeną filmów science-fiction, a teraz jest na wyciągnięcie ręki… o przepraszam, wzroku.

I pomyśleć, że to wszystko będzie produkowała firma, która w 1918 r. powstała jako nieduży tkacki warsztat i dopiero w 1937 r. po założeniu Toyota Motor Corportion stała się producentem samochodów. Założyciel koncernu Sakichi Toyoda może być dumny z następców.