Dla Jacka Czachora, kapitana Orlen Team ważnym sprawdzianem była rywalizacja w Pustynnym Challengu Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Marek Dąbrowski oraz Krzysztof Hołowczyc trenowali i testowali sprzęt na wydmach w Dubaju. Dla Hołowczyca i jego pilota Jean-Marka Fortin’a były to kolejne testy, ale jednocześnie pierwsze jazdy nowym modelem Nissana Navary po pustyni.

- Sprawdzenie samochodu w pustynnych warunkach było głównym celem naszego testu w Dubaju – mówił Krzysztof. Jazdy wypadły bardzo obiecująco. Samochód ma dobre wyważenie i nie jest podatny na grzęźnięcie w piachu. Mam nadzieję, że podczas Dakaru, szczególnie w jego części przebiegającej w Mauretanii, nie będziemy musieli się zbyt często odkopywać. Testowaliśmy także różne ustawienia zawieszenia. Trasa Dakaru to przecież nie tylko pustynne piaski. Podczas testów korzystałem z bogatego doświadczenia Gregoire de Meviusa.

Szef firmy Overdrive Racing, która przygotowuje nam Nissana Navarę sam startował siedem razy w Dakarze i kilkakrotnie należał do głównych aktorów tego rajdu. Na tych samych trasach testowali w tym czasie swoje buggy Freddy Loix i Simon Jean-Joseph. Obaj będą moimi rywalami na trasie Dakaru 2007. Jeszcze w tym roku planuję powrócić do Dubaju. Są tutaj znakomite warunki do treningu wytrzymałościowego i naturalnie niekończąca się pustynia. Podjeżdżając pod wydmę nigdy nie wiemy co czeka nas za szczytem. Im lepiej „czytamy” wydmy tym mniej niespodzianek. Samochód różni się zdecydowanie od modelu, którym startowaliśmy w ostatniej edycji rajdu, został przygotowany specjalnie dla nas.

Dział Sportu Nissana zmienił koncepcję - trochę w nim mniej elektroniki, a więcej prostych i niezawodnych rozwiązań. Nasz Nissan Navara mający niemal idealny rozkład masy przód – tył: 51:49 prowadzi się prawie jak rajdówka klasy WRC! A musimy przecież pamiętać, że auto waży 1825 kg. Inna sprawa, że to znakomity wynik, bowiem tyle właśnie wynosi minimum regulaminowe. Tegoroczny model rajdowej Navary napędza silnik o mocy 290 KM. Napęd na cztery koła przenoszony jest za pomocą sześciobiegowej, sekwencyjnej przekładni. Cieszy mnie bardzo, że jednostka napędowa znalazła swoje miejsce w komorze silnika, a nie częściowo w kabinie kierowcy tak jak to miało miejsce w poprzednim modelu.

Pierwsze testy nowego Nissana Navary reprezentanci Orlen Team przeprowadzali w trudnych, terenowych warunkach, trzysta kilometrów od Johannesburga. Jeździli po bezdrożach o szutrowym i skalistym podłożu, których nie brakuje głównie w Maroku, ale także w Portugalii, Mali czy w Senegalu, krajach, przez które prowadzi trasa Dakaru. Miejsce testów nie było przypadkowe, ponieważ to właśnie w Rosslyn pod Pretorią znajduje się wielka fabryka japońskiej firmy, w której powstają między innymi terenowe pick-upy. W miejscowym dziale sportu budowane są z kolei terenowe rajdówki, z których korzysta między innymi fabryczny team Nissana. Kluczowa dla wyników rajdu jest zazwyczaj rywalizacja na pustyni w Mauretanii. Stąd właśnie kolejny wyjazd – tym razem do Dubaju.

Nissan Navara w barwach Orlen Team, którym Hołowczyc i Fortin wystartują w Dakarze 2007 został zbudowany w RPA, ale jego dalszym przygotowaniem i serwisowaniem podczas rajdu zajmie się belgijska firma Overdrive Racing. Jej szefem i założycielem jest Gregoire de Mevius, dwukrotny, rajdowy mistrz świata grupy N (1991, 1992), dwukrotny mistrz Belgii oraz siedmiokrotny uczestnik Dakaru. W tym ostatnim rajdzie wygrał między innymi cztery odcinki specjalne, był liderem, a w sezonie 2002 zajął trzecie miejsce. Siedziba Overdrive Racing mieści się w Gembloux, 20 kilometrów od Brukseli.

Najbliższa, 29 edycja Dakaru, który rozpoczyna się 6 stycznia 2007 roku zapowiada się pod wieloma względami rekordowo. Już 14 czerwca 2006 roku, blisko siedem miesięcy przed startem organizatorzy musieli zakończyć przyjmowanie zgłoszeń, bowiem ich ilość znacznie przekroczyła zaplanowane wcześniej limity. Zgłosiło się 330 motocyklistów, 240 załóg samochodów i ponad 100 ciężarówek. Organizatorzy ustalili natomiast, że do rajdu dopuszczonych zostanie 240 motocyklistów, 185 samochodów oraz 80 ciężarówek. W tym doborowym gronie znajdzie się trzech reprezentantów Orlen Team (Krzysztof Hołowczyc i Jean-Mark Fortin oraz dwaj motocykliści: Marek Dąbrowski i Jacek Czachor) oraz zawodnicy zespołu Diverse Extreme/TVN Turbo Team, Grzegorz Baran i Krzysztof Marton, którzy wystartują ciężarowym Mercedesem Unimog 1550.

Trasa Dakaru 2007 prowadzi z Lizbony w Portugalii, przez Hiszpanię, Maroko, Mauretanię, Mali, a kończy swój bieg w stolicy Senegalu.

Specyfikacja samochodu Nissan Navara South Africa 2006

Samochód rajdowy Nissan T1 Super Production został zaprojektowany i zbudowany w wytwórni Nissana w RPA na bazie do doświadczeń zdobytych na ponad 200 000 kilometrów rajdów off-road na całym świecie.

Pojazd posiada moc około 290 KM uzyskanych z silnika typu VQ 40, współpracującego z sześciobiegową skrzynią marki SADEV. Tylne zawieszenie jest specjalnie dostosowane do rajdu Dakar, z aktywną osią o 300 mm skoku zawieszenia. Przednie zawieszenie ma 250 mm skoku oraz podwójne wahacze, nisko zawieszone na wysoko wytrzymałych połączeniach (typu ball joints). Geometria przedniego zawieszenia została zaprojektowana tak, by uzyskać doskonałe prowadzenie i dość komfortową jazdę. Samochód łatwo spełnia minimum wagi FIA, wraz z 75 kilogramami dociążenia.

Prosta konstrukcja samochodu ułatwia jego serwisowanie i zdecydowanie polepsza dostęp do silnika. W praktyce temperatura w środku kokpitu jest niska, gdyż większa część układu wydechowego przebiega na zewnątrz pojazdu. Pozwala to na obniżenie temperatury paliwa, co znacznie poprawia osiągi auta.

Główne cechy:

• Silnik - benzynowy, czterolitrowy z mokrą miską olejową i aluminiowym blokiem silnika, ze wszystkimi potrzebnymi modyfikacjami rajdowymi. Silnik na bazie seryjnego VQ40 ze zmienną długością faz rozrządu, z systemem zasilania sterowanym i kontrolowanym przez Pectel ECU.

• Napęd - Skrzynia biegów sekwencyjna firmy SADEV, model Hi Specification, z sześcioma biegami. Centralny dyferencjał z dwoma chłodnicami oleju umieszczonymi w kanale na dachu. Tylny dyferencjał ze "szperą" firmy Nissan (233 mm). Przedni dyferencjał"zeszperowany " (200 mm) z wałkiem 30 mm. Półosie w specyfikacji Dakar.

• System paliwowy- zbiornik o pojemności 500 litrów benzyny, dwie pompy paliwowe z chłodnicą paliwa, umieszczoną w kanale na dachu.

• Tylne zawieszenie - specyfikacja Dakar z pojedynczym tłumikiem drgań, z integralnym systemem hydraulicznym dla pełnej wydajności, przy maksymalnym obciążeniu samochodu z pełnym zbiornikiem paliwa.

• Przednie zawieszenie - podwójny wahacz, z pojedynczymi amortyzatorami sprzężony z integralnym systemem hydraulicznym, zaprojektowany dla tras o trudnym charakterze

• Układ kierowniczy - wzmocnione drążki kierownicze z przekładnią kierowniczą ze zmniejszonym promieniem skrętu kierownicy, z wydajnym systemem wspomagania 800 kgf.

• Podwozie – wzmocnione, wyposażone w płytę silnikową z regulacją 300-340 mm od podłoża.

• Hamulce - regulowana twardość hamulców, wentylowane tarcze hamulcowe przednie i tylne

• Widoczność - kierowca usytuowany o 140 mm dalej niż w wersji samochodu Nissan 03, co zdecydowanie poprawia widoczność zarówno na szutrze, jak i na wydmach.

• Rozkład masy (balance) - odpowiednim rozkładem balastu można regulować obciążenie na osie w zakresie od 53/47 do 50/50.

Model Navara to jeden z najlepiej sprzedających się modeli w gamie Nissana. Jest on połączeniem pickupa – samochodu przeznaczonego do ciężkiej pracy oraz samochodu rekreacyjnego. Seryjny silnik oferuje 171 konie mechaniczne, 403 Nm, ładowność 855 kg, uciąg 3 tony. Dostępny jest z pojedynczą lub podwójną kabiną mieszczącą pięć wygodnych siedzeń. Na liście opcji znajduje się dwustrefowa klimatyzacja, elektryczne sterowanie i ogrzewanie lusterek, radio wraz ze zmieniarką CD, tempomat i wiele innych elementów wyposażenia znanych wcześniej z eleganckich limuzyn.

Nissan Navara dostępny jest na rynku polskim już od 95 500 złotych brutto w wersji XE. W okresie od stycznia do września bieżącego roku Nissan sprzedał w naszym kraju aż 607 sztuk tego modelu. Jest to wynik, który daje Nissanowi Navara zdecydowanie pierwsze miejsce wśród pick-up'ów.