Rozpocznij quiz
Maksymalna dozwolona prędkość roweru elektrycznego w terenie zabudowanym wynosi:
Poprawna odpowiedź: 50 km/h, chyba że inną dozwoloną prędkość wskazują znaki drogowe
Kodeks drogowy w odniesieniu do rowerów elektrycznych mówi: "rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h". W tym przepisie mowa jest jednak tylko o tym, iż wspomaganie elektryczne ma wyłączać się po osiągnięciu 25 km/h, natomiast prędkość roweru napędzanego siłą mięśni albo np. zjeżdżającego z górki może być wyższa. Ponieważ przepisy nie przewidują specjalnych ograniczeń prędkości dla roweru, to dozwolona prędkość dla tych pojazdów jest taka sama jak w przypadku samochodów – w terenie zabudowanym 50 km/h, chyba, że znaki wskazują inaczej.
Parkowanie czterema kołami samochodu na drodze dla pieszych jest dopuszczalne w przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie wyższej niż:
Poprawna odpowiedź: 2,5 tony
Z formalnego punktu widzenia pojazdem, którego dmc jest wyższe niż 2,5 tony, nie wolno wjeżdżać na drogę dla pieszych nawet dwoma kołami. Ten fragment Prawa o ruchu drogowym jest napisany wybitnie niezrozumiale – warto przeczytać go kilka razy, by dobrze zrozumieć: "1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że: (...) 2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 1 i 2, zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na drodze dla pieszych tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi".
W sytuacji na rysunku:
Poprawna odpowiedź: Pojazd 1 ma pierwszeństwo przed pojazdami 3 i 4 i może wjechać na skrzyżowanie bez zatrzymywania się
Sprawa jest prosta: z Kodeksu drogowego wynika, że "sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu".
Za pomocą znaków drogowych dozwolona prędkość może zostać zwiększona:
Poprawna odpowiedź: na obszarze zabudowanym
Oto dwa fragmenty Kodeksu drogowego, które wyjaśniają kwestię zawartą w pytaniu: "Organ zarządzający ruchem na drogach może zmniejszyć lub zwiększyć, za pomocą znaków drogowych, prędkość dopuszczalną pojazdów obowiązującą na obszarze zabudowanym". I to: "Organ zarządzający ruchem na drogach może zmniejszyć, za pomocą znaków drogowych, prędkość dopuszczalną pojazdów obowiązującą poza obszarem zabudowanym, jeżeli warunki bezpieczeństwa ruchu na drodze lub jej odcinku za tym przemawiają".
Po przejeździe pociągu wjazd na przejazd kolejowy jest dozwolony:
Poprawna odpowiedź: Dopiero po całkowitym otwarciu zapór i wygaszeniu czerwonego światła na sygnalizatorze – nawet jeśli oczekiwanie na wygaszenie światła na sygnalizatorze blokuje innych kierujących mających zamiar wjazdu na przejazd
Całkowite otwarcie zapór – jeśli sygnalizator wyświetla sygnał czerwony – nie uprawnia kierującego do wjazdu na przejazd. Co więcej, są to jedne z najwyżej "wycenionych:" wykroczeń w taryfikatorze mandatów: "Naruszenie przez kierującego pojazdem zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone – 2000/4000 zł; "Naruszenie przez kierującego pojazdem na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały" – 2000/4000 zł. Dodatkową kara za te wykroczenia jest 15 punktów karnych.
Włączenie tylnych świateł przeciwmgłowych:
Poprawna odpowiedź: jest dozwolone, gdy zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m.
Jakkolwiek samochód musi być wyposażony w tylne światło (światła) przeciwmgielne, to przepisy nie wprowadzają nakazu korzystania z nich. "Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła". To ważne: świateł przeciwmgłowych nie wolno nadużywać – światło w czerwonym kolorze jest szczególnie męczące dla wzroku. Tylne światła przeciwmgłowe mogą być włączone tylko w warunkach skrajnie ograniczonej widoczności.
Maksymalna dozwolona prędkość pojazdu holującego to:
Poprawna odpowiedź: 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
Art. 31 PoRD brzmi: "1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;"
Na drodze za tym znakiem progi zwalniające:
Poprawna odpowiedź: mogą nie być oznakowane
"Znak B-43 „strefa ograniczonej prędkości” oznacza wjazd do strefy, w której obowiązuje zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę. (...) Znak B-43, określający dopuszczalną prędkość mniejszą lub równą 30 km/h, oznacza ponadto, że umieszczone w strefie urządzenia i rozwiązania wymuszające powolną jazdę mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi".
W sytuacji na rysunku:
Poprawna odpowiedź: pojazd 1 ustępuje pierwszeństwa tylko tramwajowi 2
Na rondzie bez sygnalizacji świetlnej oznakowanych na wjazdach znakami "ustąp pierwszeństwa" kierujący samochodem znajdujący się na rondzie ustępuje pierwszeństwa tramwajowi zjeżdżającemu z ronda; tramwaj wjeżdżający na rondo ustępuje pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie.
Na skrzyżowaniu widocznym na zdjęciu kierujący pojazdem 1 jadący na wprost:
Poprawna odpowiedź: nie ma obowiązku sygnalizowania zjazdu ze skrzyżowania prawym kierunkowskazem
"Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru": W przypadku zwykłego ronda, gdy pojazdy poruszają się po obwiedni, zjazd ze skrzyżowania w każdym wypadku wiąże się z opuszczeniem pasa ruchu – zamiar zmiany pasa ruchu należy sygnalizować. Jednak na skrzyżowaniu widocznym na zdjęciu pojazd jadący na wprost ani nie zmienia kierunku jazdy, ani nie zmienia/opuszcza pasa ruchu – dlatego nie musi, a nawet nie powinien używać prawego kierunkowskazu. Nie zmienia tego obecność znaku "ruch okrężny".