Według koncesjonariusza trasy, spółki Autostrada Wielkopolska, odcinek zostanie rozbudowany prawdopodobnie trzy lata później.

Ze względu na organizację Euro wcześniej niż pierwotnie zakładano wybudowane zostaną natomiast nowe autostradowe węzły: Głuchowo i Kleszczewo. Jest też szansa, że autostrada będzie trzypasmowa na dłuższym niż zakładano odcinku.

Jak powiedziała Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy spółki Autostrada Wielkopolska, terminarz rozbudowy trasy o dodatkowy pas zależy w głównej mierze od zapisów w umowie koncesyjnych. Jak podkreśliła, projekt płatnego odcinka autostrady A2 na całej długości jest przystosowany do dobudowy trzeciego pasa ruchu.

"Według umowy koncesyjnej, możliwość rozbudowy zaistnieje, jeśli osiągnięty zostanie określony poziom ruchu na autostradzie a do tego na razie nie doszło. Obecnie autostradą jeździ 30-35 tys. samochodów na dobę" - powiedziała.

Obwodnica Poznania została oddana do użytku w 2004 roku. Żywotność nawierzchni bitumicznych szacowana jest na 7 do 10 lat w zależności od natężenia ruchu. Jak powiedziała Zofia Kwiatkowska, biorąc pod uwagę obecne natężenie ruchu potrzeba wymiany nawierzchni na obwodnicy zaistnieje około 2013 roku.

"Chcemy sprawę rozbudowy trasy, wymiany nawierzchni i budowy węzłów realizować w logiczny sposób, by kierowcy mieli jak najmniejsze problemy z przejazdem. Według naszych planów, węzły Głuchowo i Kleszczewo powstaną do 2012 roku, zaczniemy wówczas planować organizację dobudowy trzeciego pasa. Prawdopodobnie prace związane z wymianą warstwy ścieralnej na obwodnicy i dobudową trzeciego pasa rozpoczną się w 2013 roku i potrwają do roku 2015" - powiedziała.

Jak dodała, rozważana jest możliwość dobudowy trzeciego pasa na dłuższym odcinku, między węzłami w Głuchowie i Kleszczewie. Autostrada miałaby wówczas trzy pasy ruchu nie na długości przeszło 13 ale 25 km. Nowe węzły powstaną w miejscu przecięcia autostrady A2 z drogami ekspresowymi S-5 i S-11.

Obecnie trwa budowa odcinka autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl. Trasa o długości 105,9 km ma być gotowa przed końcem 2011 roku. Odcinek autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl realizowany jest w technologii betonowej przez spółkę koncesyjną Autostrada Wielkopolska II SA.

Obecnie prace budowlane są prowadzone na łącznej długości 57 km przyszłej trasy i przy budowie 25 z 81 obiektów mostowych.

Droga z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej w Polsce. Trasa zostanie oddana do użytku z pełnym wyposażeniem, m.in. punktami poboru opłat, systemem alarmowym, miejscami obsługi podróżnych.

Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2009 roku. Koszt samej budowy wynosi 1,29 mld euro (całej inwestycji 1,6 mld euro). Pieniądze będą pochodzić z trzech źródeł: Europejskiego Banku Inwestycyjnego (ok. 1 mld euro), międzynarodowych banków komercyjnych (ok. 400 mln euro) i z wpłat akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej (186 mln euro).

Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem; na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna. Po oddaniu budowanego odcinka A2 będzie liczyć prawie 360 km.