Auto Świat Wiadomości Aktualności Tunel na zakopiance po niecałym roku będzie zamknięty. Utrudnienie dla kierowców

Tunel na zakopiance po niecałym roku będzie zamknięty. Utrudnienie dla kierowców

Tunel na zakopiance na drodze S7 zostanie przez drogowców zamknięty. To oznacza utrudnienia dla kierowców, których czekają objazdy. GDDKiA informuje, że musi to zrobić i to już niecały rok po jego oficjalnym otwarciu.

Tunel na zakopiance
GDDKiA
Tunel na zakopiance
  • Tunel na trasie S7 pod Luboniem Małym zostanie zamknięty
  • Obiekt został oddany do użytku niemal rok temu, ale jego zamknięcie jest konieczne
  • Jego budowa kosztowała prawie 1 mld zł, a data otwarcia była kilka razy przekładana

Otwarcie obiektu pod Luboniem Małym było nie lada wydarzeniem. Jego budowa trwała pięć lat, a przez wiele wydarzeń na świecie, jego otwarcie zostało mocno opóźnione. W końcu w listopadzie 2022 r. przez tunel przejechały pierwsze samochody.

Dojazd do Zakopanego został znacząco ułatwiony, jednak teraz, niemal po roku od oddania do użytku tego obiektu, kierowcy trafią na objazdy i nie wjadą do tunelu. Drogowcy muszą go na pewien czas zamknąć, poniżej szczegóły.

Tunel na Zakopiance mapa
Tunel na Zakopiance mapaGDDKiA

Tunel na S7: wolniej do Zakopanego

Jak wynika z informacji GDDKiA, w tunelu planowane są prace serwisowe. Ze względu na spory zakres prac tunel nie może być otwarty częściowo, dlatego planowany jest objazd drogą wojewódzką nr 968 (węzeł Lubień – Mszana Dolna) i drogą krajową nr 28 (Mszana Dolna – węzeł Skomielna Biała).

Objazdy czekają kierowców w nocy z 24 na 25 października. Prace zaczęły się jednak już w nocy z 23 na 24 października, kiedy tunel niedostępny był częściowo i ruch odbywał się jedynie jednym pasem. Wówczas obowiązywało ograniczenie do 70 km/h. Tak samo będzie w nocy z 25 na 26 października.

Tunel na zakopiance w ciągu drogi ekspresowej S7
Tunel na zakopiance w ciągu drogi ekspresowej S7GDDKiA

Tunel na drodze S7: trzeba zaktualizować obiekt

Prace serwisowe nie są spowodowane uszkodzeniem tunelu. Jest to standardowa procedura, podczas której będą sprawdzone: wentylacja, instalacja przeciwpożarowa oraz pozostała infrastruktura techniczna (zasilanie, oświetlenie, monitoring, łączność i sterowanie). Ponadto dojdzie do aktualizacji systemów i wyczyszczenia kamer, monitorujących ruch w obiekcie.

Tunel na trasie S7 pod Luboniem Małym to betonowa konstrukcja, wyposażona w wiele systemów elektronicznych i własne oprogramowanie, odpowiadające za zarządzanie jego infrastrukturą. Jest w nim niemal 240 czujników dymu, 100 wentylatorów, prawie 3200 źródeł światła i 170 kamer. Sprawdzenie wszystkich systemów wymaga więc sporo pracy i czasu.

Tunel na zakopiance był wielką i trudną inwestycją

Obiekt na zakopiance ma 2,06 km długości i dwie komory, po jednej dla jednego kierunku jazdy. W każdą stronę są dwa pasy po 3,5 metra każdy i 3-metrowy pas awaryjny. Jego wysokość to 4,5 m. Tunel wyposażony jest również w odcinkowy pomiar prędkości, a ograniczenie tam obowiązujące wynosi 100 km/h. Koszt budowy wyniósł prawie 1 mld zł.

Tunel na Zakopiance (droga S7)
Tunel na Zakopiance (droga S7)GDDKiA

Podczas drążenia obu komór wydobyto skały o objętości 600 tys. m sześc. By go pomieścić, potrzebne byłoby 160 basenów olimpijskich, których objętość to 3750 m sześc. Dodatkowo do jego wybudowania zużyto aż 48 tys. ton stali. Dla porównania wieża Eiffla została wybudowana z 7,3 tys. ton, zatem wystarczyłoby jej na aż sześć takich wież i jeszcze by coś zostało. Razem wzięte nie miałyby jednak wysokości jak długość tunelu, choć wiele by nie zabrakło. Wysokość wyniosłaby 1980 m.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków