W Sejmie przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych przez agencję badawczą PBS DGA na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ramach kampanii „Włącz myślenie” dotyczącej używania pasów bezpieczeństwa i fotelików dziecięcych w samochodach.

Wyniki badań przeprowadzonych na grupie 1 500 osób w marcu i kwietniu 2011 r. pokazują, że kierowcy w Polsce nie mają wykształconego nawyku zapinania pasów przed wyruszeniem w drogę i nie traktują ich jako sposobu na zwiększenie bezpieczeństwa.

Polacy jako wymówkę niezapinania pasów bezpieczeństwa traktują jazdę na krótkiej trasie czy niewygodę. Pasy zapinamy najczęściej jadąc w długą trasę, kiedy panują ciężkie warunki lub kiedy wiemy, że możemy zostać skontrolowani przez policję. Z kolei foteliki dziecięce, choć zazwyczaj stosowane, nie są dobrze dobierane do dziecka, a następnie prawidłowo mocowane w samochodzie. Większość Polaków zgadza się jednak, że policja powinna częściej weryfikować zapięcie pasów zarówno u kierowcy, jak i pasażerów mimo tego iż, 34% stwierdziło, że liczba kontroli w ciągu 3 ostatnich lat wzrosła.

„Z przeprowadzonych badań wynika, że Polacy lekceważą znaczenie pasów bezpieczeństwa, choć zwiększają one szansę przeżycia co najmniej dwukrotnie w trakcie wypadku samochodowego. Kierowcy są nieco bardziej obowiązkowi w przypadku używania fotelików dla dzieci, ale tylko 62% dzieci jest prawidłowo w nich przewożonych. Rodzice nadal nie wiedzą, jak właściwie zamontować fotelik w pojeździe, by spełniał on swoje zadanie zwiększania bezpieczeństwa” – zauważa dr Andrzej Markowski psycholog, Stowarzyszenie Psychologów Transportu.

Kampania „Włącz myślenie” ma na celu propagowanie zapinania pasów przez kierowców i pasażerów samochodów oraz używanie w samochodach fotelików dla dzieci. Przez całe lato, podczas imprez w różnych miastach Polski, będą odbywały się warsztaty z udziałem policji i ekspertów odnośnie zapinania pasów i prawidłowego przypinania fotelików, by jak najlepiej spełniały swoją funkcję ratowania życia.