Eksport paliw kopalnych stanowi jedno z głównych źródeł dochodów dla rosyjskiej gospodarki. Odcięcie dopływu gotówki z tego tytułu będzie zatem dla tego kraju mocno odczuwalne. UE ma plan, jak to dość szybko wykonać, uniezależniając jednocześnie unijną gospodarkę od rosyjskich paliw - ropy naftowej i gazu.

Niższa prędkość - mniej paliwa

Poza przyspieszeniem we wprowadzaniu programu "fit for 55", który w sferze transportu wiąże się z elektryfikacją, Unia ma także inne pomysły. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu zaapelowała do Komisji Europejskiej o wprowadzenie nowych, niższych ograniczeń prędkości na europejskich drogach.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

ETSC wydało oświadczenie

W oświadczeniu ETSC, które opubllikowane zostało na łamach "Financial Times" można przeczytać:

ETSC wnioskuje o ograniczenie do 100 km/h na autostradach, 80 km/h na drogach poza obszarem zabudowanym oraz do 30 km/h w obszarze zabudowanym. W argumentacji pojawiaj się fakt, że samochody poruszające się po drogach szybkiego ruchu z prędkością 100 km/h spalają o 25 proc. paliwa mniej, niż jadąc z prędkością 130 km/h (takie ograniczenie prędkości obowiązuje aktualnie w większości krajów UE). Za pozytywne przykłady ETSC wskazuje Holandię, gdzie już w godzinach 6:00-19:00 na autostradach obowiązuje ograniczenie do 100 km/h oraz Brukselę i Paryż, gdzie ograniczenie do 30 km/h w obszarze zabudowanym także już obowiązuje.