Na europejskim rynku nowych samochodów zachodzi teraz sporo zmian bardzo ważnych dla branży: rośnie sprzedaż SUV-ów, maleje sprzedaż aut z silnikami Diesla, znikają niektóre marki, inne zaś poddawane są restrukturyzacji albo zmieniają właścicieli. To oczywiście wpływa na sprzedaż samochodów.

Jakie zatem modele są najczęściej kupowane? Oto lista:

LP. Marka i model Sprzedaż (szt.) Zmiana (%)
1 Volkswagen Golf 257 550 8
2 Renault Clio 185 234 1
3 Volkswagen Polo 163 924 -4
4 Ford Fiesta 157 286 1
5 Nissan Qashqai 134 547 -1
6 Peugeot 208 132 764 1
7 Volkswagen Tiguan 129 237 1
8 Skoda Octavia 123 710 3
9 Renault Captur 121 235 8
10 Opel Corsa 117 981 -15
11 Ford Focus 117 692 -1
12 Citroen C3 116 513 0
13 Dacia Sandero 115 276 10
14 Toyota Yaris 115 262 13
15 Peugeot 3008 111 990 43
16 Fiat 500 110 585 2
17 Peugeot 2008 100 602 -4
18 Dacia Duster 97 286 31
19 Skoda Fabia 96 356 0
20 Volkswagen Passat 93 252 -2

Nadal w czołówce rankingu mamy zatem tradycyjne modele takie, jak kompaktowy Golf, czy też popularne samochody do miasta, jak Clio, Polo, czy Fiesta. Dopiero na piątym miejscu znajduje się SUV, czyli Nissan Qashqai. W czołówce rankingu pojawia się jednak coraz większa liczba SUV-ów i crossoverów. Jak wynika z danych Jato Dynamics, ich sprzedaż wzrosła w pierwszej połowie tego roku aż o 24 proc., podczas gdy samochody miejskie cieszą się coraz mniejszym powodzeniem – kupiono ich o 2 proc. mniej, podobnie jak kompaktowe auta – do klientów trafiło ich o 5 proc. mniej niż w 2017 roku.

A jak jest z dieslami? Faktycznie spada sprzedaż samochód z takimi silnikami. W minionym półroczu spadła ponownie i to aż o 17 procent. Równocześnie rośnie sprzedaż aut na prąd i hybrydowych – aż o 31 procent. Takie pojazdy mają teraz udział 5,4 proc. w europejskim rynku. Oczywiście większość stanowią hybrydy, nie zaś „elektryki”.