- W 2023 r. UOKiK skontrolował 84 parkingi i 125 myjni samochodowych na terenie całego kraju
- Blisko 1/4 przedsiębiorców nie informuje prawidłowo klientów o cenach świadczonych usług
- Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cenników w sposób nieczytelny dla kierowców
- Przedsiębiorcom grozi kara nawet do 20 tys. zł za brak prawidłowego informowania konsumentów o cenach
W 2023 r. UOKiK skontrolował 84 parkingi i 125 myjni samochodowych na terenie całego kraju. Celem kontroli było sprawdzenie, czy przedsiębiorcy właściwie informują klientów o cenach oferowanych usług. "Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową, blisko 23 proc. sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług" – podkreśla UOKiK w komunikacie.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Konsument powinien wiedzieć. U 48 przedsiębiorców nie wiedział
Nieprawidłowości w zakresie uwidaczniania cen stwierdzono u 48 przedsiębiorców – w tym na 26 parkingach i w 22 myjniach. Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cenników w sposób nieczytelny dla wjeżdżających na miejsce kierowców.
"Zarówno w myjniach, jak i na parkingach stwierdziliśmy brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług. Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie 'od…' lub 'od… do…'. Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta – ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać" – zaznacza UOKiK.
– Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
- Przeczytaj także: Mandat na stacji paliw to nie żart. Policja wlepia aż 3 tys. zł kary
Nawet do 20 tys. zł kary
Urząd przypomina, że za brak prawidłowego informowania konsumentów o cenach usług, przedsiębiorcom grozi kara nawet do 20 tys. zł. 32 przedsiębiorców musiało się liczyć z karami pieniężnymi, choć nie były to maksymalne możliwe kwoty - jak podaje UOKiK, łączna kwota kar wyniosła ok. 40 tys. zł. W sześciu przypadkach odstąpiono od kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk. Z kolei ponad połowa przedsiębiorców, którzy zostali przyłapani na nieprawidłowym informowaniu o cenach, sami naprawili ten błąd.
Powinieneś od razu znać cenę
UOKiK również przypomina, że kierowcy:
- Wjeżdżając na parking, powinni wiedzieć, ile zapłacą – cena powinna być widoczna, przedstawiona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.
- Mają prawo wiedzieć dokładnie, ile zapłacą za pozostawienie samochodu na parkingu czy też jego umycie – mogą sprawdzić cenę za minutę, godzinę itp.
- Jeśli przedsiębiorca ogłasza promocję, ma prawo znać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
A jeśli nie udało się znaleźć cennika usług, można poinformować o tym Inspekcję Handlową w swoim województwie.