Pierwszy w pełni elektryczny model z rodziny ID trafił już do sprzedaży w Polsce. Niestety, jego ceny, jak to w przypadku modeli elektrycznych, są znacznie wyższe niż porównywalnych modeli spalinowych. W tym przypadku za wersję 1ST trzeba zapłacić co najmniej 167 190 złotych. Pierwsze auta będzie można odebrać już we wrześniu.
Na pierwszego elektryka Volkswagena zbudowanego na platformie przystosowanej wyłącznie do budowy aut zeroemisyjnych, musieliśmy długo czekać, trudno się zatem dziwić, że na polskim rynku zrobiło się już całkiem tłoczno. Obecnie w ofercie jest już 21 modeli. Za najtańszego z nich, czyli elektryczną Skodę Citigo trzeba zapłacić co najmniej 82 100 zł, a za najdroższego Jaguara I-Pace aż 360 000 złotych.
Przy tak dużych kwotach zakupu, ważnym parametrem staje się tzw. wartość rezydualna, czyli cena za jaką auto będzie można odsprzedać w przyszłości. Eksperci firmy Info-Ekpsert wyliczyli już takie dane i przygotowali ranking „elektryków” pod względem utraty wartości. Do wyliczeń przyjęto okres 3 lat i założenie, że w tym czasie samochody pokonają 45 000 km, czyli ok. 15 000 km rocznie.
Okazuje się, że w tym zestawieniu nie wygrał, ani najnowszy ID.3 (zajął miejsce 4.), ani najtańsza Skoda Citigo (dopiero miejsce 10.). Zwycięzcą, który straci w tym okresie najmniej, okazał się Nissan Leaf, jeden z najpopularniejszych elektryków na świecie.
Oto pełna lista aut elektrycznych ułożona według wartości rezydualnej prognozowanej przez Info-Ekspert – od wartości najwyższej do najniższej (dane pochodzą z firmy Samar):
Miejsce | Model | Cena (zł) | Wartość rezydualna |
---|---|---|---|
1 | Nissan Leaf II Acenta | 117 500 | 62,3% |
2 | Kia e-Soul | 140 000 | 61,1% |
3 | Hyundai Kona Electric Style | 154 000 | 59,4% |
4 | Volkswagen ID.3 1ST | 167 000 | 58,9% |
5 | Mazda MX-30 Kai | 143 000 | 58,7% |
6 | Audi e-tron 50 | 308 000 | 58,6% |
7 | Opel Corsa-e Edition | 125 000 | 58,4% |
8 | Peugeot 2008 Active | 149 500 | 57,9% |
9 | Peugeot e-208 Active | 125 000 | 57,6% |
10 | Skoda Citigo Ambition | 82 100 | 57,4% |
11 | Renault Zoe Life | 136 000 | 57,1% |
12 | Mercedes EQC | 335 000 | 57% |
13 | Jaguar I-Pace S | 360 000 | 56,6% |
14 | Mini E Cooper SE | 139 500 | 55,5% |
15 | KIA e-Niro M | 147 000 | 55,3% |
16 | BMW i3 120 Ah | 169 500 | 54,7% |
17 | Hyundai Ioniq Premium | 184 500 | 54,5% |
18 | Volkswagen e-up! | 98 000 | 52,8% |
19 | Smart Fortwo EQ | 96 900 | 52,5% |
20 | Smart Forfour EQ | 98 400 | 52,4% |
21 | Volkswagen e-Golf | 142 000 | 51,1% |