Następca Volkswagena Golfa R32 powstał na bazie Golfa VI. Zamiast silnika sześciocylindrowego ma obecnie czterocylindrowy 2,0 TSI. Moc 199 kW jest o 15 kW wyższa od R32.
Golf R od 0 do 100 km/h przyspiesza w ciągu 5,7 sekundy, a z przekładnią DSG w ciągu 5,5 sekundy. Ma ograniczoną do 250 km/h prędkość maksymalną.
Silnik EA113 wywodzi się z poprzedniej generacji jednostki Golfa GTI (nowy Golf GTI ma oznaczenia EA888). Wzrost mocy ze 147 kW do 199 kW uzyskano dzięki wielu modyfikacjom. Wzmocniono blok, cylindry, nowa jest głowica. Nowy jest system wtrysku paliwa i chłodnica sprężonego powietrza.
Sztywniejsze nadwozie zostało obniżone o 25 mm. Zmian doczekał się także system stabilizacji ze specjalnym ustawieniem do jazdy po torze. Tarcze hamulcowe mają obecnie średnicę 345 mm z przodu i 310 mm z tyłu. Na 18-calowych kolach zamontowano opony o rozmiarze 224/40 lub za dopłatą 19-calowych z oponami 235/35.
Podstawowa cena w Niemczech wynosi 34.400 Euro. Dopłata za przekładnię DSG wynosi 1.875 Euro.