To były czasy. Samochody dopracowane w każdym szczególe różniły się znacznie między sobą i oczywiście miały detale wykańczane chromem, a nie wszechobecnym plastikiem. Poza tym były niezawodne i wyglądały super. Do takich aut należało Volvo Amazon.
Tu należy się pewne wyjaśnienie, np. przedstawiony model z roku 1968 nosił fabryczne oznaczenie 131, a na błotnikach widniało 121. 120, 130 czy jeszcze jakieś inne cyfry nie mają znaczenia i tak wszystkie modele znane są kolekcjonerom pod jedną wspólną nazwą – Volvo Amazon.
I tu ciekawostka: taka nazwa nie obowiązywała oficjalnie, bo Volvo nie miało do niej praw. Już wcześniej w Niemczech istniała firma o takiej nazwie wytwarzająca rowery. Mimo tego kombi, sedany oraz coupé produkowane przez Volvo w latach 1956-1970 określa się właśnie mianem Amazon.
Pragnący jeździć kultowym Volvo Amazon muszą się nastawić na trzy kierunki, z których można sprowadzać ten pojazd. Najdroższe, najbardziej zadbane, ale i najoryginalniejsze samochody znajdziemy w Niemczech. W Szwecji większość Amazonów przerobiono, nie dbając o oryginalność. Wiele z nich ma silniki z amerykańskich pojazdów, obniżone zawieszenie i inne modyfikacje, które sprawiają, że auta te mają niewiele wspólnego z oryginałem. Z kolei Volvo Amazon sprowadzone z USA są w dobrym stanie technicznym (lepsze niż te ze Szwecji) i tańsze od aut z Niemiec. Na rynku można znaleźć też stuningowane samochody, które pozostały oryginałami, tak jak w przypadku prezentowanego modelu. Jak to możliwe? Jego właściciel zmienił wprawdzie wiele elementów, ale wszystkie wyprodukowano specjalnie do modelu Volvo Amazon.
Opisywany pojazd ma dołożony drugi gaźnik, inną głowicę oraz sportowy wałek rozrządu. Poza tym inne są: obniżone zawieszenie oraz układ wydechowy. Te zmiany na szczęście nie popsuły wyglądu pojazdu, a dzięki nim Amazon ma wyższą moc od nominalnej (90 KM). Teraz według właściciela może to być wartość pomiędzy 120 a 140 KM.
Bazowy model miał miękką charakterystykę zawieszenia, która zapewniała komfort jazdy. Teraz sztywniejsze nastawy pozwalają dynamicznie pokonywać zakręty. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że przyspieszenie jest lepsze.
Pomimo wzmocnienia silnika nie przeraża zużycie paliwa. Przed modyfikacjami średnie spalanie wynosiło około 10 l/100 km, a teraz wzrosło do 12 l/100 km.
Samochody Volvo znane są z wysokiego poziomu bezpieczeństwa. W Amazonie zastosowano kilka nowatorskich na tamte czasy rozwiązań podwyższających bezpieczeństwo jadących. Mamy tu zagłówki, pasy bezpieczeństwa czy łamaną kolumnę kierowniczą. Jeśli już mówimy o wyposażeniu, to warto zwrócić uwagę na podgrzewaną tylną szybę. Mimo że mamy do czynienia z samochodem produkowanym w kraju, gdzie ostre zimy nie są niczym zaskakującym, to ten element wcale nie był standardowym wyposażeniem! Dopłacić trzeba było również za radio.
Odnowienie Amazona nie będzie niestety tanie, bo wiele części dużo kosztuje. Na szczęście, nie ma kłopotu ze zdobyciem poszczególnych podzespołów. Dostępne są zarówno nowe, jak i używane elementy. Można je znaleźć w internecie.
Ile to kosztuje?- Tylna szyba oryginalna, część używana 200 zł
- Dekiel na koło używany, cena za sztukę 100 zł
- Przednie fotele używane, zniszczona tapicerka, cena za sztukę 350 zł
- Szczęki hamulcowe tylne, nowe 40 zł
- Przednie drzwi używane, z szybą, podnośnikiem szyby oraz klamką, cena za sztukę 500 zł
- Termostat nowy, komplet wraz z uszczelkami 25 zł
- Lakierowanie 7000 zł
- Modyfikacje jednostki napędowej, zawieszenia oraz układu wydechowego 10 000 zł
- Przedni błotnik część nowa, do lakierowania 2400 zł
- Chłodnica nowa 1700 zł
- Amortyzator tylny nowy, cena za sztukę 200 zł
- Czujnik poziomu paliwa nowy 320 zł
- Emblemat 121 nowy, montowany na błotniku 200 zł
- Kierunkowskaz przedni nowy, cena za sztukę 500 zł
- Filtr powietrza nowy, wraz z obudową 300 zł
- Chlapacz przedni nowy, cena za sztukę 75 zł
Problemy, jakie napotkasz podczas użytkowania:
Silnik - Do wyboru jest kilka wersji silnikowych z jednym lub dwoma gaźnikami. Na rynku występuje dużo samochodów ze stuningowanymi silnikami. Na szczęście, wiele z nich to jednostki napędowe wzmocnione przy użyciu części, które wytwarzano specjalnie do tego modelu samochodu.Usterki - Volvo Amazon jest właściwie bezawaryjne. Niezależnie od wybranej odmiany silnikowej nie trzeba się obawiać poważnych usterek, oczywiście jeśli trafimy na zadbany egzemplarz. Kłopotu nie sprawia także eksploatacja. Wystarczy co 15 tys. km wymieniać olej wraz z filtrem. Nadwozie - Przed kupnem trzeba się dobrze przyjrzeć Amazonowi. Niestety, często spotyka się w tym aucie korozję. To, w jakim stopniu jest skordowane, zależy od miejsca pochodzenia. Modele sprowadzone z Ameryki są zazwyczaj w lepszym stanie niż te, które były użytkowane w Szwecji.Koszty - Kupno samochodu w dobrym stanie to duży wydatek. Jednak mnóstwo jest aut, które wymagają wiele pracy. Te są tańsze, ale odrestaurowanie ich wiąże się z wyłożeniem dużej gotówki. Z części karoseryjnych drogie będą przednie błotniki. Dostępne są elementy nowe i używane.Kupno - Wszystkie auta, które jeżdżą po Polsce, pochodzą z importu prywatnego. Najczęściej sprowadza się je z Niemiec, Szwecji oraz Stanów Zjednoczonych. Najbardziej zadbane i najdroższe są modele u naszych zachodnich sąsiadów, a najtańsze Amazony można znaleźć w Szwecji.