Prototyp samochodu zaprezentowany został na targach motoryzacyjnych w Detroit w 2009 roku.
Samochód jest zasilany energią elektryczną, a osiągami nie ustępuje samochodom spalinowym – 10,5 sekundy do 100 km/h i 111 KM to podstawowe parametry elektrycznego C30.
Prototyp pozwolił zidentyfikować problemy techniczne i kwestie bezpieczeństwa, zniwelowane następnie przez Volvo w kolejnych fazach projektowych. 50 sztuk elektrycznego C30, które zadebiutuje na drogach w 2010 roku będzie miało ulepszoną (w stosunku do prototypu) wersje obudowy akumulatorów zasilających.
- Zdecydowaliśmy się rozpocząć roczną fazę testową, by zebrać opinie na temat samochodu od kierowców testowych. Ich uwagi pozwoliły nam dopracować szczegóły – powiedział Lennart Stegland, Dyrektor ds. samochodów specjalnych w Volvo Cars.
150 km na jednym ładowaniu i 0 g / km
Volvo C30 to jeden z pierwszych samochodów, który mimo, iż jest napędzany tylko energią elektryczną, zapewnia takie same osiągi jak samochody spalinowe - 10,5 sekundy do 100 km/h i prędkość maksymalną na poziomie 130 km / godz.
Samochód umożliwia pokonanie 150 km na jednym (8 godzinnym) ładowaniu. Ładowanie można wykonać z domowego gniazdka elektrycznego. Wyniki badań przeprowadzonych przez Volvo Cars udowodniły,że zasięg samochodu na jednym ładowaniu (150 kilometrów) jest w codziennym życiu wystarczający. Prawie 90 procent mieszkańców Europy, dojeżdża samochodami do pracy i pokonuje nie więcej niż 150 km dziennie.
Elektryczne C30 to ukoronowanie działań Volvo Cars w ramach strategii „Drive Towards to zero” – dążącej do zerowego poziomu emisji spalin samochodów Volvo. Jeśli samochód jest ładowany ze źródeł odnawialnych, poziom emisji CO2 w elektrycznym C30 spada do 0 g / km.
Takie same, a jednak inne
Elektryczne Volvo C30 z zewnątrz nie różni się niczym od wersji spalinowej C30. Oferuje ten sam poziom bezpieczeństwa, komfortu i przestrzeni co standardowy samochód. Zmiany pojawiają się dopiero wewnątrz.
Najważniejsza z nich to brak lewarka zmiany biegów w elektrycznym C30. Moc w samochodzie jest dostarczana płynnie i maksymalny moment obrotowy jest dostępny zaraz po starcie samochodu. Ponadto na desce rozdzielczej pojawiły się nowe wskaźniki, np. pokazujące na poziom naładowania baterii.
Zasilanie i kwestie bezpieczeństwa
Silnik elektryczny użyty w C30 jest zasilany akumulatorami litowo-jonowymi, które można naładować ze zwykłego gniazdka elektrycznego lub na specjalnej stacji ładowania. Samochód zapewnia taki sam poziom bezpieczeństwa, ponieważ silnik elektryczny jest montowany pod maską, a akumulatory zasilające są umieszczone w miejscu gdzie tradycyjnie znajduje się zbiornik paliwa.
- Podczas fazy projektowej oraz testowej, dbaliśmy o to aby elektryczne C30 nie różniło się od zwykłej wersji auta. Chcemy, aby klienci mieli poczucie, że to atrakcyjny samochód, który jest tak samo bezpieczny i wygodny jak samochody zasilane konwencjonalnymi źródłami energii. Wierzymy, że ta technologia to znaczny potencjał na przyszłość, a kolejne lata będą owocowały w następne elektryczne samochody Volvo - dodaje Lennart Stegland.