Na początku stycznia 2009 podczas Detroit Motor Show zaprezentuje się studium, którego nazwa mówi wiele. Samochód pokaże kierunek stylistyczny, w którym podążać będzie nowe Volvo S60. Premiera wersji seryjnej odbędzie się według oficjalnych informacji w roku 2010.
Szef Volvo Stephen Odell obiecuje, że nowe S60 będzie należało do grona najważniejszych przedstawicieli premiowej klasy średniej i nawiąże do tradycji bezpiecznych samochodów szwedzkiej marki. Volvo S60 ma być samochodem, który kupować będą osoby lubiące innowacyjne rozwiązania stylistyczne.
Już pierwsza generacja S60, która na rynku jest od lata 2000 roku pełniła funkcję pioniera w zakresie designu samochodów marki Volvo. Sylwetki pozostałych modeli należały do najbardziej konserwatywnych na rynku, ale S60 zaoferowało krótki dach i ostro opadającą tylną szybę. Miejsce nad głowami pasażerów jadących z tyłu było co prawda ograniczone, ale sportowy wygląd stał się mocnym argumentem marketingowym, podobnie jak futurystyczne przełamanie boczne, ciągnące się przez cały bok i wpływające na kształt tylnych lamp.
Następca rezygnuje z prostych linii i zastępuje je falującymi, które mają podkreślać dynamikę nowego Volvo. Odell potwierdza, że nowe S60 będzie najbardziej usportowionym modelem w historii firmy. Z przodu znajdziemy jedno z niewielu odwołań do przeszłości – typowy grill „przekreślony” logiem firmy. Jednak również atrapa stopniowo rezygnuje z ostrych prostokątnych kształtów i w nawiązaniu do XC60 posiada bardziej wyrafinowane kształty. Sylwetka auta słabo przypomina sedan, jest raczej nawiązaniem do modnego trendu czterodrzwiowych coupe.
Wewnątrz Volvo S60 znajdziemy konsolę centralną płynnie przechodzącą na tunel centralny. Całość o długości 1,6 m wykonano ze szkła. Przy produkcji tego elementu Volvo współpracowało ze słynną szwedzką hutą szkła Orrefors. Szef działu designu spółki Volvo Cars Steve Martin powiedział: Szkło na pewno nie pojawi się w seryjnym modelu, ale nie wykluczone, że kiedyś w przyszłości, w mniejszej ilości zostanie wykorzystane. Chcemy zobaczyć jak na takie rozwiązanie zareagują nasi klienci.
Nowa generacja przedstawiciela marki w klasie średniej powstanie na platformie obecnego Mondeo, a premiera auta odbędzie się w roku 2010. Volvo S60 produkowane jest od roku 2000, po sześciu latach zostało poddane drobnym modernizacjom. W tym roku do końca sierpnia powstało 20 319 egzemplarzy tego modelu.
Szwedzki producent również boryka się z kryzysem finansowym, na który wpłynęła nie tylko ogólnoświatowa recesja, ale również drogie przygotowania nowego SUV-a XC60. Z tego powodu opóźniono nieco zmiany generacyjne, w przypadku S60 zamiast w roku 2009 następca przedstawi się o rok później. Duży SUV XC90 na razie otrzyma tylko facelifting, a nowa generacja pojawi się dopiero za cztery albo pięć lat. W tym roku w pierwszych ośmiu miesiącach powstało 42 233 egzemplarzy tej dużej terenówki.
Środki finansowe pochłonęły również przygotowania napędu hybrydowego DRIVe z systemem stop-start, który już dokończono, a wynik prac przedstawi się w przyszłym roku. Za cztery lata dołączy do niego kolejna hybryda, tym razem będzie chodziło o połączenie silnika elektrycznego z wysokoprężnym.
W pierwszej połowie bieżącego roku szwedzki producent wykazał stratę w wysokości 271 mln dolarów, podczas gdy w zeszłym roku generował w tym samym okresie zysk w wysokości 3 mln dolarów. Pozostali przedstawiciele segmentu premium przeprowadzają zamianę generacyjną swoich modeli po pięciu aż siedmiu latach.
Lex Kerssemakers, wiceprezydent ds. handlu w spółce Volvo Cars zgodził się z tym, że dziesięcioletni cykl generacyjny jest dziś raczej wyjątkiem. Potwierdził zarazem, że model S40 również doczeka się swego następcy, chociaż wcześniej rozważano zakończenie jego kariery. Najmniejszy model C30 najprawdopodobniej sprzedawany będzie w wersji 5-drzwiowej, decyzja zapadnie jeszcze w tym roku.