Volvo 850 T-5 R, pierwsze Volvo ze znaczkiem R, powstało w nawiązaniu do sukcesów kombi 850 T-5 w wyścigach samochodów turystycznych w roku 1994. Samochód oferowany był w wersji sedan i kombi. Pod maską zamontowano doładowany silnik o pojemności 2,3 l, który oferował moc 176 kW (240 KM) i moment obrotowy 300 Nm. Volvo 850 T-5 R osiągał prędkość maksymalną 248 km/h, a od 0 do 100 km/h przyśpieszał w 6,9 s (wersja kombi 7,0 s).

W chwili obecnej dostępne są dwa szybkie modele S60 R i V70 R. Auta napędzane są 5-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,5 l, który oferuje 220 kW (300 KM) i 400 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalna obu modeli wynosi 250 km/h, a przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje S60 R 5,7 s, natomiast V70 R 5,9 s.

Niestety szybkie wersje Volvo nie są zbyt popularne, o czym świadczą słabe wyniki sprzedaży. Na przykład w zeszłym roku firma planowała sprzedać 3800 wersji ze znaczkiem R, w końcu tylko 1098 egzemplarzy S60 R i 538 sztuk V70 R znalazło swoich nabywców.

Chociaż rok modelowy 2007 jest dla szybkich wersji Volvo rokiem ostatnim, szef firmy Frederik Arp podkreśla, że firma nie będzie zapominać o mocnych modelach. Dowodem na to jest np. 8-cylindrowa wersja modelu Volvo S80.

W przyszłości usportowione wersje Volvo nie będą najprawdopodobniej oznaczane literką R, a firma obierze inną strategię niż w wypadku dotychczasowych modeli.