Podczas spotkania zorganizowanego przez Centrum Edukacji Zawodowej Cargo, poruszano głównie tematy związane z wykorzystaniem najnowszych technologii szkolenia kierowców zawodowych w świetle obowiązujących przepisów prawnych.

Na konferencję zaproszeni zostali przedstawiciele lokalnych urzędów pracy, policja oraz lokalne władze.

– Jest bardzo dużo kierowców, którzy zostali skierowani przez urzędy pracy do odbycia szkoleń zawodowych – mówi Andrzej Palka, prezes Centrum Edukacji Zawodowej „Cargo”. Ponieważ przepisy dotyczące kwalifikacji wstępnej i szkoleń okresowych są nowe, to urzędnicy nie są z nimi w pełni zaznajomieni. Rzetelna informacja odgrywa tu bardzo ważną role, gdyż podawany przez niektóre media obraz rzeczywistości jest często rozmyty i nieprecyzyjny. Chcemy, aby urzędnicy zapoznali się na konferencji ze wszystkimi przepisami w sposób profesjonalny i przystępny. Zaprezentowane zostanie również działanie naszego symulatora jazdy samochodem ciężarowym i autobusem, który służy do przeprowadzania szkoleń z jazdy w warunkach niebezpiecznych.

W Jaworznie podkreślano, jak ważną rolę spełniają nowoczesne technologie w systemie szkoleń kierowców zawodowych.

– Nie wyobrażam sobie, żeby szkolenia odbywały się bez wykorzystania nowoczesnych środków. Jeśli chodzi o samą jazdę w warunkach specjalnych, to symulator wydaje się być idealnym rozwiązaniem. Zasymulowanie wypadku z udziałem pełnej cysterny na placu jest niemożliwe, a na symulatorze tak. Do tego koszt budowy toru jest kilkadziesiąt razy wyższy, niż zakup symulatora – zaznaczał Palka.

Podczas spotkania można było własnoręcznie przetestować możliwości symulatora, który jest na wyposażeniu CEZ „Cargo”. Warto podkreślić, że jest to pierwszy symulator w kraju, który posiada wymagany certyfikat wydany przez Polskie Centrum Akredytacji.

Goście zsiadając z fotela kierowcy, z wypiekami komentowali zalety urządzenia.

– Wrażenia niesamowite, czułam się jakbym naprawdę siedziała za kierownicą ciężarówki – mówi Magdalena Zborowska - Baca z Powiatowego Urzędu Pracy w Rudzie Śląskiej. Spora dawka emocji, naprawdę czuje się zagrożenia na drodze. Entuzjastycznie wypowiadali się również przedstawiciele lokalnych władz.

– Jestem bardzo zadowolony, że tak nowoczesne rozwiązania mamy w Jaworznie – mówi Dariusz Starzycki, zastępca prezydenta Jaworzna. Widziałem symulator i cieszę się, że jest urządzenie, które jest w stanie tak dokładnie odwzorować zagrożenia na drodze. Skoro pilotów uczy się na symulatorach, to myślę, że można uczyć i kierowców.

Na konferencji można było również sprawdzić w praktyce system szkoleń komputerowych określany przez ustawę, jako narzędzie wspomagające proces szkolenia. Powszechnie nazywa się je e-learningiem lub e-kursem.

Na pięciu stanowiskach goście mogli zobaczyć, jak przyjazna jest ta forma nauczania kierowców. Jak podkreślają prezenterzy z Kierowca.pl, główną zaletą jest to, że szkoły nie muszą zbierać grup chętnych, tylko przeszkalać kandydatów Indywidualnie, daje to kursantowi możliwość dopasowania nauki do indywidualnego planu zajęć.

Konferencja stała się żywym dowodem na to, że branża szkoleniowa jest w pełni przygotowana do wyzwań związanych ze szkoleniem kierowców zawodowych. Zaprzecza to informacjom, które w ostatnim czasie obiegły media. Informowano np., że ośrodki są nieprzygotowane do prowadzenia szkoleń w warunkach specjalnych.

Jest to też główny argument, który przedstawiciele branży transportowej, przedstawiają przed sejmową komisją infrastruktury za zniesieniem w nowych przepisach obowiązku doskonalenia techniki jazdy w warunkach ekstremalnych, skróceniem o połowę całego szkolenia w ramach kwalifikacji wstępnej oraz ułatwieniami w zdobywaniu uprawnień do pracy w transporcie młodym i niedoświadczonym kierowcom.

Jak twierdzą szkoleniowcy, na tego typu zapisach zależy głównie organizacjom zrzeszającym przewoźników drogowych o zasięgu ogólnopolskim oraz firmom transportowym. Pierwszym zależy na możliwości korzystania z kontrowersyjnego przywileju prowadzenia kursów dokształcających, a drugim na łatwiejszym zatrudnianiu młodszych kierowców.

Organizatorzy konferencji w Jaworznie podkreślają, że tego typu spotkania unaoczniają wszystkim partykularny charakter proponowanych zmian, czego konsekwencją może być obniżenie jakości szkoleń kierowców zawodowych w Polsce.

– Nie wyobrażam sobie szkolenia kwalifikacji wstępnej bez jazdy w warunkach specjalnych. Uczestnicy konferencji przekonali się, że nowe technologie w znakomity sposób umożliwiają przeprowadzenie tych szkoleń. Uważam, że było to bardzo potrzebne spotkanie – mówi Palka.

Podkreślano, że nie ma również żadnych zagrożeń od strony finansowania szkoleń kierowców zawodowych. Według badań, które zostały przeprowadzone przez stowarzyszenie Kierowca.pl, zapotrzebowanie finansowe na przeprowadzenie tych szkoleń jest obecnie na poziomie 120 mln złotych, natomiast z analiz środków przeznaczonych na ten cel z różnego rodzaju programów unijnych wynika, że przygotowano około 80 mln zł dotacji.

Zdjęcia: cargo.edu.pl