Logo

W stylu 7

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

BMW ma powody do radości: seria 3 doskonale sprzedaje się w Europie (w Niemczech jest trzecim najchętniej kupowanym autem po Golfie i Polo), natomiast ekscentryczna "siódemka" jest bestsellerem w USA. W rywalizacji o wymagającego klienta wygrała nawet z Mercedesem klasy S.

Czy najmłodsze dziecko monachijskiej firmy odniesie podobne sukcesy?Stylistycznie nawiązuje do topowej limuzyny. Auto ma bardzo podobny kształt przednich reflektorów i wlotu powietrza do chłodnicy, ogólny zarys nadwozia jest niemal identyczny. Charakterystyczne przetłoczenia tyłu serii 7 ("nadbudowana" klapa) w nowej "piątce" zostały stanowczo złagodzone, ale nawet takie ukształtowanie jednoznacznie wskazuje, na czym się wzorowano.Wartości wewnętrzneJedną ze znaczniejszych, choć niewidocznych na pierwszy rzut oka cech nowego BMW jest powszechne zastosowanie aluminium przy budowie auta. Z lekkiego metalu wykonano przednią część nadwozia oraz układ jezdny. W ten sposób konstruktorom udało się obniżyć masę pojazdu w stosunku do poprzednika (maksymalnie o 75 kg) i to mimo zwiększenia wymiarów. Powiększenie auta wpłynęło oczywiście na przestronność. Pasażerowie tylnej kanapy będą mieli więcej miejsca na nogi. Znacznie większa jest też objętość bagażnika.Samochód będzie produkowany w czterech zestawieniach kolorystycznych i pięciu wersjach wyposażeniowych. Nad komfortem pasażerów podróżujących "piątką" czuwać ma automatyczna klimatyzacja z adaptacyjną regulacją temperatury parowania, co zapobiega przechłodzeniu i wysuszeniu śluzówek. Aby kierowca był skupiony przede wszystkim na pro-wadzeniu auta i obserwacji drogi, BMW po raz pierw-szy w swoich pojazdach zastosowało projekcyjny wyświetlacz Head Up - najważniejsze informacje (np. prędkość lub dane z nawigacji) pojawiają się na przedniej szybie pojazdu. BMW jako pierwsza firma na świecie zdecydowało się na wprowadzenie do seryjnego pojazdu aktywnego układu kierowniczego (niestety opcjonalnie). System zmienia przełożenie główne przekładni kierowniczej w zależności od warunków jazdy - na parkingu i przy małych prędkościach jest ono bardziej bezpośrednie (kierowca nie musi wykonywać kilku obrotów kierownicą, by np. wjechać w miejsce parkingowe). Natomiast przy szybkich, szosowych jazdach większe przełożenie powoduje, że mały ruch kierownicy nie wywoła gwałtownego manewru. Oczywiście nad wszystkim czuwa komputer współpracujący z nowym systemem kontroli stabilności i toru jazdy DSC, który przy utracie stabilności natychmiast ingeruje w układ kierowniczy (koryguje tor jazdy poprzez zmianę kąta skrętu kół). "Nocnych marków" z pewnością ucieszy wiadomość, że w wyposażeniu nowego BMW znajdą się biksenonowe reflektory, które przy jeździe na zakręcie "podążają" za skręconymi kołami pojazdu, co w znaczący sposób poprawia oświetlenie drogi. Drugą ciekawostką jest znane z serii 7 światło stopu powiększające się w momencie nagłego, ostrego hamowania. Na razie rozwiązanie to dopuszczono do użytku jedynie w Stanach Zjednoczonych, w Europie pojawi się po uzyskaniu stosownych atestów. Nowości pod maskąWstępnie samochód będzie oferowany z trzema silnikami: - 520i (170 KM, 210 Nm, 0-100 km/h 9 s, średnie spalanie 9 l/100 km); - 530i (231 KM, 300 Nm, 0-100 km/h 6,9 s, średnie spalanie 9,5 l/100 km ); - 530d (218 KM, 500 Nm, 0-100 km/h 7,1 s, średnie spalanie 6,9 l/100 km). BMW serii 5 w Europie trafi do sprzedaży w lipcu. Na jesieni do oferty dołączą modele 520 iA, 525i (192 KM) oraz 545i (V8, 333 KM).

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: