Waga półciężka?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Na jesieni tego roku w Niemczech odbędą się wybory. Nasi zachodni sąsiedzi zadecydują, czy na kanclerskim fotelu pozostanie Gerhard Schröder (który na auto służbowe wybrał swego czasu A8), czy zastąpi go Edmund Stoiber.

Waga półciężka?
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Waga półciężka?

Jedno jest pewne - Audi nie będzie już samochodem kanclerza. Jeśli zwycięży Schröder, przesiądzie się na Phaetona, konserwatywny Stoiber wybierze raczej rodzime BMW. Tak czy inaczej Audi A8 nie wchodzi w rachubę - a szkoda, bo pod koniec tego roku w sprzedaży pojawi się nowa generacja tego auta. Samochodu, o którym można śmiało powiedzieć, że jest jedną z niewielu sportowych superlimuzyn. Czym Audi chce przekonać do siebie prezesów dużych firm i bogatych biznesmenów? Ingolstadt stawia nadal na aluminiowe, znacznie lżejsze niż u konkurentów nadwozie. Dla porównania ważące zaledwie (jeśli wziąć pod uwagę wymiary) 1780 kg A8 jest lżejsze od VW Phaetona o ponad 600 kg. Mierzący ponad 5 metrów pojazd kształtem tylnej części nadwozia delikatnie przypomina auta typu coupé. Boczna linia okien podnosi się ku tyłowi, drogę oświetlają ksenonowe reflektory umieszczone pod wykonaną z gładkiego szkła osłoną. Dwa chromowane wloty powietrza do chłodnicy (nad i pod zderzakiem) zdają się mówić obserwatorowi: "Uwaga, jestem mocny i zły!". Do napędu posłużą dwa ośmiocylindrowe silniki: 3,7 i 4,2 litra (odpowiednio 280 i 335 KM). Obydwa mogłyby z pewnością rozpędzić auta do znacznie większych prędkości, ale fabryka ograniczyła ją do 250 km/h. Większy silnik potrzebuje na rozpędzenie tego kolosa do "setki" zaledwie 6,3 sekundy - godne zauważenia, jeśli wziąć pod uwagę kaliber samochodu. W przyszłym roku do palety silników dołączy także V8 TDI, V6, później oczywiście także wersja S8 i V12. Od samego początku samochód otrzyma nowy, 6-stopniowy automat. Wszystkie odmiany będą miały napęd na obie osie. Nad komfortem jazdy czuwa pneumatyczne zawieszenie z regulowaną siłą tłumienia nierówności, które analizuje prędkość oraz stan nawierzchni i dostosowuje jego twardość do panujących warunków. Kierowca może do tego wybierać spośród czterech fabrycznych nastawów. Nowością są umieszczone z przodu dodatkowe reflektory szerokokątne, które przy skręcie automatycznie włączają się. Z tyłu zamiast klasycznych żarówek zastosowano diody LED. Wewnątrz najlepsze materiały i bardzo przejrzysty design deski rozdzielczej.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: