Wiele propozycji na usprawnienie jazdy samochodem zimową porą pojawiło się w komentarzach do tekstu o błędach popełnianych przez kierowców podczas zimy. Prezentujemy najciekawsze z nich.

- Na początek usiądź w fotelu mocno zagłębiając się w nim i zapnij pasy - odpowiednie wyczucie samochodu pozwala na szybkie stwierdzenie poślizgu. O ustawieniu lusterek i wytarciu szyb przypominać chyba nie muszę... Jeżeli będzie ślisko i na pierwszym biegu koła będą się ślizgać,to włącz drugi bieg, dodaj trochę więcej gazu i ruszaj na półsprzęgle. Na drodze trzymaj odległość większą niż na jazdach. Hamuj wcześniej i nie gwałtownie. Najpierw noga z gazu i lekko przyhamuj, a sprzęgło na końcu. Staraj się to robić płynnie i nie powinno być problemu - nie jedziesz na czas - radzi Kierowca Bombowca osobie mającej w najbliższych dniach zdawać egzamin na prawo jazdy. - Jedź 30-40km/h - nie mniej. Hamuj głównie silnikiem, delikatnie przyspieszaj. Ustaw nawiewy na szyby i wlącz ogrzewanie tylnej szyby, kontroluj wycieraczkę z tyłu - uzupełnia pakiet porad czytelnik Dsa.

- Uważam, że kierowcy jeżdżący zbyt ostrożnie są większym zagrożeniem niż ci jeżdżący za szybko. Oni wymusząją ryzykowne objazdy od tych co normalnie jeżdżą - przekonuje x.man.

Zachowanie właściwej odległości od poprzedzającego pojazdu minimalizuje ryzyko najechania na jego tył w przypadku awaryjnego hamowania. - Kierowcy którzy latem jeżdżą "na zderzaku" są idiotami, a ci którzy zimą "jeżdżą na zderzaku" są podwójnymi idiotami - nie szczędzi ostrych słów użytkownik Talsen.

Napęd na cztery koła doskonale sprawdza się w trudnych warunkach. Nie skraca jednak drogi hamowania na śliskiej nawierzchni. - Kupują 4x4 i mówią "ale idzie", nie zdając sobie sprawy, że każde auto ma hamulce na cztery koła - przypomina użytkownik Subaru.

Jak hamować w samochodach wyposażonych w ABS? - Nieważne czy śnieg czy lód - jeżeli potrzebujesz się nagle zatrzymać to wciskasz pedał hamulca maksymalnie do podłogi i nie odpuszczasz aż się zatrzymasz. Skup się tylko na zachowaniu prawidłowego toru jazdy - radzi Krzysiek. O ważnej przypadłości ABS-u przypomina natomiast Asd - ABS nie ma skracać drogi hamowania, tylko zapobiegać blokowaniu się kół podczas hamowania, także drogę hamowania może ci czasem również wydłużyć.

Jak wyjechać z zaspy? - Wiele razy obserwuję biedaków, którzy utknęli na parkingu i nie umieją wyjechać. Moja rada? Nie piłować gazem do oporu żeby nie zrobić sobie lodu pod kołem. Rozbujać auto leciutko przód-tył. Później wystarczy lekko dodać gazu i auto w końcu zacznie się toczyć - radzi Pb.

Opony zimowe? A może uniwersalne? - Nie ma czegoś takiego, jak opona całoroczna. Nie ma czegoś takiego jak opona uniwersalna i tak na suchej nawierzchni najlepszą przyczepność posiadają opony typu slick bez bieżnika, jednak do samochodów osobowych się nie nadająca ponieważ tego typu opony nie posiadają odpowiedniej homologacji, a ponadto z uwagi na częste występowanie deszczu stosuje się opony na deszcz czyli opony bieżnikowane w celu jak najlepszego doprowadzania wody z pod kół - rozpoczął dyskusję na temat konieczności wymiany Puntomaniak.

- Powinny zostać dopuszczone kolce. Mniej odśnieżania bocznych dróg bo główne powinny być w miarę czyste. Ale tak jak w Skandynawii. Kolce i będzie bezpieczniej. Kolec jak wystaje 1-2 mm z opony to na asfalcie się chowa w gumie. Wystarczy ok. 20 szt. na oponę żeby się nie ślizgać na lodzie czy zlodzonym śniegu - twierdzi użytkownik, ukrywający się pod pseudonimem Za kolcami.

- Na brak "oleju" w głowie nie pomogą nawet najlepsze opony zimowe - krótko, ale trafnie zauważył greg041.

Czy rozgrzewać silnik przed jazdą? A może ruszyć zaraz pod przekręceniu kluczyka w stacyjce, co sugeruje coraz więcej samochodowych instrukcji? - Irytuje mnie, gdy ktoś na mrozie odpala samochód i od razu rusza, nie czekając, aż silnik choć trochę się zagrzeje. Nie lepiej, drogi kierowco, najpierw odpalić silnik, a w międzyczasie odśnieżyć samochód? Przy okazji można włączyć nawiew na szybę zamiast skrobać ją do oporu skrobaczką... - napisał Luckylooser, wznawiając wiecznie żywy temat konieczności grzania silnika przed jazdą lub jej braku. Czym oczyścić szyby, jeżeli nie kupiliśmy jeszcze skrobaczki? - Najlepsza skrobaczka do szyb to przeterminowana karta do bankomatu - napisał Kierowca Holandia-Rosja. - Jaki jest sens w wozeniu odmarazacza do zamkow w samochodzie - dowcipnie zastanawia się Jahaz.

Najlepsza rada na zimę? - Drodzy Kierowcy. Zima dopiero się zaczęła. Czeka nas jeszcze wiele niespodzianek na drodze. Spróbujmy zachowywać się tak, żebyśmy niepotrzebnie nie utrudniali sobie nawzajem życia. Zimowe warunki są wystarczającym wyzwaniem! - napisała Ania.