Samochody osobowe

Na koniec ubiegłego roku ogólna liczba pojazdów samochodowych i ciągników zarejestrowanych (na podstawie danych starostw powiatowych, a dla Warszawy - dzielnic, ujętych w systemie "Pojazd") wyniosła ponad 18.035 tys. (przed rokiem - 16.816 tys.). Liczba samochodów osobowych była większa o 8,5% niż w 2005 r. i wyniosła prawie 13,4 mln.

Na 1000 mieszkańców naszego kraju przypadało wówczas przypadało 351 aut osobowych, podczas gdy w 2005 r. - 323 (2000 - 250 aut). Mimo systematycznego przyrostu jest to wciąż jeden z najniższych wyników w Unii Europejskiej (w 2005 r. średnio dla 25 krajów UE wyniósł on 476 samochodów osobowych na1000 mieszkańców). Najwięcej aut w przeliczeniu na 1000 mieszkańców zarejestrowanych było w województwach wielkopolskim (403), mazowieckim (402),opolskim (385) i lubuskim (372). Najmniej w zachodniopomorskim (300), warmińsko-mazurskim (302), podlaskim (316) i lubelskim (319).

Głównie za sprawą importu aut używanych pogorszyła się struktura wiekowa samochodów osobowych w naszym kraju. Samochody w wieku do 5 lat stanowiły 11,5% (w 2005 r. - 13%), w tym do dwóch zaledwie 4,9%, a na pojazdy w wieku 11 lat i starsze przypadało ponad 63% (w 2005 r. - 60%). Cztery procent aut jeżdżących po naszych drogach ma 31 lub więcej lat.

Podobnie jak i w całej Europie rośnie udział samochodów z silnikami wysokoprężnymi, choć w znacznie wolniejszym tempie. Udział ropniaków wzrósł z 10 do ponad 12%, zaś aut z napędem benzynowym spadł z 74 do 71,5%. Umacnia się wciąż segment aut na gaz płynny LPG (wzrost z 15 do 16%).

Drogi

To niestety wciąż jedna z głównych bolączek naszego kraju Ogólna długość dróg publicznych w końcu 2006 r. wyniosła 382,6 tys. km (o 0,3% dłuższa niż w 2005 r.), z czego prawie 67% stanowiły drogi o nawierzchni twardej. Ogólna gęstość dróg o nawierzchni twardej w końcu 2006 r. wyniosła 81,7 km na 100 km2. Najwięcej dróg na 100 km2 znajduje się w województwach śląskim (164,4 km), małopolskim (145,8 km), świętokrzyskim (104,3 km) i łódzkim (92,2 km). Najgorzej pod tym względem jest w województwach warmińsko-mazurskim (50,5 km), podlaskim (54,7 km), zachodniopomorskim (55,8 km) i lubuskim(57,8 km).

Długość autostrad wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim o 111 km i wyniosła w końcu 2006 roku - 662,7 km (2000 - 358 km). Oznacza to, że na 1000 km2 powierzchni kraju długość autostrad wyniosła nieco ponad 2 km, a na 100 tys. ludności około 2 km. Jest to jeden z najniższych wskaźników w Unii Europejskiej, w której w 2003 r.

średnio dla 25 krajów członkowskich UE wyniósł on odpowiednio 13 i 15 km.

Niewiele lepiej jest także w przypadku dróg ekspresowych. W ubiegłym roku przybyło nam 39,5 km tego rodzaju dróg i łącznie wynosiły one już 297,2 km.