W nowej serii Maserati Trofeo startować będą auta wywodzące się z modelu Coupé Cambiocorsa.Rodzinny interesOfficine Alfieri Maserati w roku 1926 rozpoczęła produkcję samochodów wyścigowych i sportowych. Firmę z siedzibą w Bolonii założył Alfieri Maserati wraz ze swymi braćmi Bindo, Ettore i Ernesto. Początkowo sportowe pojazdy z rodzinnej wytwórni nie odnosiły liczących się sukcesów na wyścigowych torach. Zmieniło się to w roku 1930 po kilku istotnych zwycięstwach w takich zawodach, jak Coppa Ciano, Grand Prix Rzymu, Grand Prix Monzy i Grand Prix Hiszpanii. Potem przyszły kolejne sukcesy. W 1937 roku firma Maserati, która znalazła się w kłopotach finansowych, została sprzedana rodzinie Orsi. Bracia założyli wówczas kolejną wytwórnię samochodów sportowych o nazwie OSCA (Officine Specializata Costruzione Automobili). Ta firma także miała siedzibę w Bolonii. Dużo później Maserati przeszło pod kontrolę CitroĎna, a obecnie od kilku lat jest własnością Fiata. Jednymi z najważniejszych zwycięstw w zawodach samochodowych przed drugą wojną światową były dwie wygrane w najsłynniejszym amerykańskim wyścigu 500 mil Indianapolis. Maserati 8CTF prowadzone przez Wilbura Shawa tryumfowało na legendarnym owalu w latach 1939 i 1940 (w tym ostatnim roku w Europie już na dobre trwały działania wojenne). Po tytuł mistrzowski w Formule 1Po wojnie Maserati znów zaczęło odnosić liczące się sukcesy na torach wyścigowych. Modele 4CL, 4CLT, A6GCM i 250F liczyły się w zawodach Grand Prix. W samochodach z trójzębem w herbie startowali kierowcy tej klasy, co Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Felice Bonetto, Jean Behra czy Froilan Gonzalez. W wyścigach Formuły 1 w latach pięćdziesiątych Maserati wygrały dziewięć Grand Prix. Dwukrotnie kierowca prowadzący samochód tej włoskiej firmy sięgnął po tytuł mistrza świata. W roku 1954 Juan Manuel Fangio zaczął wygrywać na modelu 250F, potem w kolejnych wyścigach z powodzeniem ścigał się Mercedesem W196. W sezonie 1957 Argentyńczyk był znów najlepszy. Tym razem prowadził tylko Maserati "duecento cinquante effe" czyli 250F - jeden z najlepszych pojazdów w historii Formuły 1. Po tym roku firma opuściła wyścigi Grand Prix. Później jednak przez pewien czas dostarczała swe silniki zespołowi Coopera. Maserati odnosiło także liczące się sukcesy w wyścigach samochodów sportowych. W latach pięćdziesiątych modele 300S i 450S wywalczyły dwukrotnie wicemistrzostwo świata (1956 i 1957). Na początku kolejnego dziesięciolecia pojawił się nowy pojazd Maserati 60. Przez wszystkich był on nazywany birdcage (klatka dla ptaków) ze względu na wyjątkową konstrukcję - przestrzenną ramę z cienkich rurek. Ten pojazd w sezonie 1960 dał firmie trzecie miejsce w mistrzostwach świata samochodów sportowych. W kolejnym sezonie jego zmodernizowana wersja została sklasyfikowana na drugiej pozycji.Maserati TrofeoNową wyścigową serią, którą włoska firma oficjalnie wraca do sportu samochodowego, jest Maserati Trofeo. Ścigać się w niej będzie 26 pojazdów wywodzących się z Coupé Cambiocorsa. Cambiocorsa znaczy tyle co wyścigowa skrzynia biegów. Główne zmiany w pojazdach wyścigowych dotyczą zmniejszenia wagi i zapewnienia większego bezpieczeństwa. W tych zawodach na sezon 2003 przewidziano siedem eliminacji. Odbędą się one na najsłynniejszych torach Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Hiszpanii i oczywiście Włoch. Dwa wyścigi towarzyszyć będą wyścigom Formuły 1. Jeden zostanie rozegrany przy Grand Prix Wielkiej Brytanii, a drugi Grand Prix Włoch. Cztery rundy przeprowadzone zostaną przy mistrzostwach FIA kategorii GT. Ostatni wyścig będzie miał miejsce przy tradycyjnym "finali Ferrari" na zakończenie sezonu. Od czerwca 2002 prowadzone są intensywne testy Maserati Trofeo. Pojazd sprawdzano na torach Fiorano, Mugello, Vallelunga i Imola. Jeździli nim Luciano Burti, Luca Badoer, Fabrizio Giovanardi i Fabio Balbini. Także Michael Schumacher miał okazję przejechania się tym samochodem. Po swej jeździe na Nürburgringu w sierpniu ubiegłego roku bardzo pozytywnie wypowiadał się o możliwościach tego pojazdu. Pierwszy pokazowy wyścig Maserati Trofeo odbył się podczas Motorshow w Bolonii na początku grudnia ubiegłego roku. Rywalizowali w nim kierowca testowy Ferrari F1 Luciano Burti i Andrea Bertolini tester Ferrari Granturismo.
Wielki powrót
Na torach wyścigowych Europy ponownie pojawią się pojazdy z trójzębem w herbie. Maserati po wieloletniej przerwie oficjalnie powraca teraz do sportu samochodowego.