Tegoroczny, 14. już Wielki Test Salonów jest największy z dotychczas przeprowadzonych – tajemniczy klienci (audytorzy Kantar TNS) odwiedzili 371 autoryzowanych salonów sprzedaży 22 marek samochodowych. Przetestowaliśmy po 30 proc. salonów danej marki, pytaliśmy o popularne modele.
Według 3 głównych kryteriów: organizacja salonu, obsługa klienta i jazda próbna. Każdy z audytorów tuż po wyjściu z salonu miał do wypełnienia szczegółowy 5-stronicowy formularz z kilkudziesięcioma pytaniami. Te cząstkowe oceny dały nam obraz danego salonu. Na ocenę końcową w największym stopniu wpływały obsługa klienta oraz jazda próbna. Ocena uzyskana przez importera w badaniu to średnia z wszystkich sprawdzonych salonów. Nie jest jednak prostą średnią z trzech głównych kryteriów. Zastosowaliśmy tu system wagowy – na ogólną ocenę wpływa 12,5 proc. oceny za organizację salonu, 62,5 proc. oceny za obsługę klienta oraz 25 proc. oceny za jazdę testową.
Lepiej niż w roku 2016 – średnia jest wyższa o 5 punktów procentowych. Podobnie jak w ubiegłym roku za czołowe uznajemy te firmy, które uzyskały wynik na poziomie co najmniej 80 proc. Jest ich 12. Gratulujemy!
Na ocenę dobrą zasłużyły te firmy, których wynik mieści się pomiędzy 70 a 80 proc. – jest ich 9. Jedna firma uzyskała wynik poniżej 70 proc. (w ub. roku było ich cztery).
Wielki Test Salonów przeprowadziliśmy we współpracy z firmą badawczą Kantar TNS.
Punktację końcową podajemy w procentach, ponieważ liczba sprawdzonych salonów w poszczególnych markach była różna (skontrolowaliśmy 30 proc. wszystkich).
Miejsce 22 – Honda.
Wynik: 63 proc.
Sprawdziliśmy 11 salonów w całej Polsce. Za organizację salonów Honda zdobyła zaledwie 72,4 proc. To słaby wyniki, pozostałe marki (poza Mercedesem) uzyskały powyżej 80 proc. (15 – powyżej 90 proc.). W kategorii obsługa klienta Honda zdobyła 51,8 proc. To również najsłabszy wynik w teście. Sprzedawcy w salonach Hondy w miarę dobrze radzą sobie z prezentacją auta, największe problemy mają z przygotowaniem kompleksowej oferty na wybrane przez klienta auto. Jazda testowa – tu Honda uzyskała wynik bardzo dobry – 86,2 proc.
Miejsce 21 – Hyundai.
Wynik: 70,4 proc.
Sprawdziliśmy 17 salonów. Za ich organizację nasi tajemniczy klienci przyznali 91,8 proc. To dobry wynik. Średnia z odwiedzonych salonów za obsługę klienta to 63,6 proc. Słabo. Podobnie jak w przypadku Hondy, największy problem sprawia sprzedawcom w salonach Hyundaia przygotowanie kompleksowej oferty. Za jazdę testową Hyundai otrzymał 76,4 proc. To taka czwórka z minusem.
Miejsce 20 – Fiat
Wynik: 73,1 proc.
Sprawdziliśmy 23 salony. Za ich organizację Fiat otrzymał 90,4 proc. To dobry wynik. Za obsługę klienta – 68,5 proc. Tu do oceny dobrej jeszcze brakuje. Z czym sprzedawcy Fiata mają problemy? Z przyjęciem klienta i z przygotowaniem kompleksowej oferty. Ocena za jazdę testową to 76 proc. Na granicy akceptowalności – podobnie jak u Hyundaia – czwórka z minusem.
Miejsce 19 – Ford
Wynik: 74,1 proc.
Sprawdziliśmy 21 salonów. Wyniki podobne do Fiata, ale ciut lepsze. Za organizację salonów Ford dostał 82,1 proc. W poprzednich latach bywało lepiej. Za obsługę klienta – 73,3 proc. Sprzedawcy w salonach Forda powinni poprawić przyjęcie klienta, prezentację samochodu, przygotowanie kompleksowej oferty. Za jazdę testową nasi ankieterzy przyznali 72,3 proc. To mniej więcej trzy plus. Inne marki wypadły lepiej.
Miejsce 18 – Mercedes
Wynik: 75,3 proc.
Odwiedziliśmy 12 salonów. Mercedes jako jedyna z czterech marek premium uplasował się w końcówce naszej tabeli wyników. Audi, BMW i Volvo uplasowały się w pierwszej 10. Organizację salonów Mercedesa oceniliśmy na 79,7 proc. To po Hondzie najgorszy wynik w teście. Obsługa klienta – 74 proc. Sprzedawcy powinni poprawić przyjęcie klientów oraz przygotowanie kompleksowej oferty. Jazda testowa – 76,2 proc. Czwórka z minusem.
Miejsce 17 – Opel
Wynik: 78,1 proc.
Sprawdziliśmy 27 salonów. Za ich organizację przyznaliśmy 94,2 proc. Bardzo dobry wynik. Obsługa klienta oceniona została na 71,7 proc. Do poprawy: przyjęcie klienta i przygotowanie kompleksowej oferty. Bardzo dobra aktywna rozmowa doradcza. Jazda testowa – 85,7 proc. To dobry wynik.
Miejsce 16 – Suzuki
Wynik: 78,3 proc.
Sprawdziliśmy 15 salonów. Wynik ogólny zbliżony do Opla. Organizacja salonów oceniona na 91,2 proc. Bardzo dobrze. Obsługa klienta – 71,6 proc. Prawie identycznie jak Opel. Jazda testowa – 88,7 proc. Bardzo dobrze.
Miejsce 15 – Kia
Wynik: 78,5 proc.
Sprawdziliśmy 21 salonów. Za ich organizację przyznaliśmy 96,6 proc. Znakomity wynik! Obsługa klienta – 73,7 proc. Za słabo. Jazda testowa – 81,3 proc. W sumie nieźle.
Miejsce 14 – Citroen
Wynik: 79,5 proc.
Sprawdziliśmy 17 salonów. Ich organizacja oceniona została na 89,6 proc. Obsługa klienta – 71,8 proc. Za słabo. Do poprawy przyjęcie klienta i przygotowanie oferty. Jazda testowa – 93,6 proc. Bardzo dobrze!
Miejsce 13 – Toyota.
Wynik: 79,8 proc.
Sprawdziliśmy 18 salonów. Wynik dobry, ale w poprzednich latach bywało lepiej i znacznie lepiej – Toyota kilka razy była na podium naszego testu. Organizacja salonów – 91,6 proc. To wynik bardzo dobry. Obsługa klienta – 73,7 proc. Za słabo jak na tę markę. Jazda próbna – 89 proc. Bardzo dobrze.
Miejsce 12 – Dacia
Wynik: 80,1 proc.
Sprawdziliśmy 24 salony. Na poziomie 80 proc. wyznaczyliśmy wynik, który pozwala uznać firmę za czołową. Dacia „o włos" przekroczyła tę granicę. Organizacja salonów – 92 proc. Bardzo dobrze. Obsługa klienta – 76,6 proc. Za słabo! Jazda testowa – 82,9 proc. Czwórka z plusem.
Miejsce 11 – Nissan
Wynik: 80,8 proc.
Sprawdziliśmy 14 salonów. W czołówce, ale mogłoby być lepiej. Organizacja salonów – 95,7 proc. Bardzo dobrze! Obsługa klienta – 72,6 proc. Za słabo. Jazda próbna – 93,7 proc. Bardzo dobrze.
Miejsce 10 – Skoda.
Wynik: 81,3 proc.
Sprawdziliśmy 24 salony. Czeska firma wielokrotnie stawała na podium w naszym teście, ale teraz zajmuje dobre miejsce w środku tabeli wyników. Organizacja salonów – 95,2 proc. Bardzo dobrze. Obsługa klienta – 79,1 proc. Za słabo jak na tę firmę i jej ambicje. Czyżby duża sprzedaż (Skoda to lider rynku) powodowała, że sprzedawcy są przepracowani i nie mają możliwości perfekcyjnie zająć się klientem? Jazda próbna – 79,8 proc. Za słabo!
Miejsce 9 – Peugeot
Wynik: 82,1 proc.
Sprawdziliśmy 17 salonów. Ich organizacja – 89,6 proc. To wynik OK. Obsługa klienta – 80,2 proc. Też w porządku. Jazda próbna – 82,9 proc. Czwórka z plusem. Peugeot w każdej kategorii wypada dobrze, nie zanotował wpadek, lecz konkurenci byli nieco lepsi.
Miejsce 8 – Volvo
Wynik: 82,6 proc.
Sprawdziliśmy 10 salonów. Wynik powyżej 80 proc. to już sukces. Organizację salonów oceniliśmy na 86,8 proc. Wynik OK, ale mogłoby być lepiej. Obsługa klienta – 82,5 proc. Najsłabiej radzą sobie sprzedawcy Volvo z przygotowaniem kompleksowej oferty. Jazda próbna – 80,8 proc. Nieźle, ale jak na markę premium za słabo.
Miejsce 7 – Volkswagen
Wynik: 83 proc.
Sprawdziliśmy 19 salonów. Za ich organizację przyznaliśmy 95,8 proc. Bardzo dobrze! Obsługa klienta – 81,5 proc. Sprzedawcy VW bardzo dobrze radzą sobie z aktywną rozmową doradczą, ale powinni popracować nad lepszym przygotowaniem kompleksowej oferty. Jazda próbna – 80,6 proc. Nieźle, ale konkurenci byli lepsi.
Miejsce 6 – Mitsubishi
Wynik: 86,8 proc.
Sprawdziliśmy 12 salonów. Ich organizacja – 93,3 proc. Bardzo dobrze! Obsługa klienta – 80,5 proc. Mitsubishi jako jedyna firma w teście dostała 100 proc. za aktywną rozmowę doradczą. Jazda testowa – 99 proc. To najlepszy wynik w teście!
Miejsce 5 – Mazda
Wynik: 87 proc.
Sprawdziliśmy 10 salonów. Organizacja – 97,6 proc. Bardzo dobrze! Obsługa klientów – 80.7 proc. Do poprawy. Jazda próbna – 97,2 proc. Bardzo dobrze! Mazda zajmuje piąte miejsce, ale trzeba podkreślić, że różnica między piątym a pierwszym miejsce jest nieznaczna – 1,7 punktu procentowego. Czołówka jest bardzo wyrównana.
Miejsce 4 – BMW
Wynik: 87,1 proc.
Sprawdziliśmy 10 salonów. Ich organizacja – 84,8 proc. Jak na czołówkę to trochę za mało. Obsługa klienta – 83,4 proc. Wynik OK. Jazda testowa – 97,4 proc. Bardzo dobry wynik!
Miejsce 3 – Audi
Wynik: 88,1 proc.
Sprawdziliśmy 10 salonów. Audi wypada najlepiej z czwórki firm premium. Organizacja salonów – 96 proc. Bardzo dobrze! Obsługa klienta – 86,2 proc. Znakomicie. Jazda testowa – 88,8 proc. Za słabo – konkurenci z czołówki są lepsi.
Miejsce 2 – Seat
Wynik: 88,4 proc.
Sprawdziliśmy 10 salonów. Ich organizacja – 96,4 proc. Perfekcyjnie. Obsługa klienta – 83 proc. Bardzo dobrze. Jazda próbna – 97,8 proc. Perfekcyjnie!
Miejsce 1 – Renault
Wynik: 88,7 proc.
Sprawdziliśmy 29 salonów. Ich organizacja – 97,9 proc. Najlepszy wynik w teście. Obsługa klienta – 85,9 proc. Znakomicie – to drugi po Audi wynik w teście. Jazda próbna – 90,8 proc. Bardzo dobrze.