W poniedziałek (11 lipca) Agencja Uzbrojenia opublikowała informację o zamiarze przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych dotyczących pozyskania Ciężkiego Kołowego Pojazdu Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego (CKPEiRT). Przedmiotem tych konsultacji mają być m.in. identyfikacja dostępnych na rynku rozwiązań konstrukcyjnych w zakresie pojazdów Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego, określenie możliwości potencjału krajowego i zagranicznego niezbędnego do realizacji projektu, a także oszacowania kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania sprzętu wojskowego oraz wstępnego ustalenia terminów pozyskania sprzętu wojskowego.
Jak przypomina magazyn "Milmag", spółka Rosomak dostarczyła w latach 2019-2020 łącznie 27 sztuk CKPEiRT. Pojazdy te bazują na podwoziu Scania CB 8×8 i miały zostać przekazane w latach 2017-2018. Opóźnienie wynikało z problemów, które pojawiły się podczas badań CKPEiRT w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej w Sulejówku.
Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:
A to nie koniec listy specjalistycznych pojazdów, które trafiają do polskiej armii. W listopadzie ub.r. minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak przekazał na Twitterze, że Polska chce kupić od Amerykanów 300 używanych transporterów opancerzonych Cougar 4×4 klasy MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Magazyn "Milmag" wyjaśnia, że ten ważący 17,2 tony pojazd umożliwia transport dwóch członków załogi oraz czterech żołnierzy desantu, a jego opancerzenie chroni przed ostrzałem z broni strzeleckiej oraz pozwala zachować nienaruszony przedział desantu przy najechaniu na większość wykorzystywanych obecnie min.
Pierwsza partia Cougarów, w liczbie 70 sztuk, dotarła już do Polski, o czym 20 czerwca br. za pośrednictwem Twittera poinformował Błaszczak. Rzecznik Agencji Uzbrojenia, ppłk Krzysztof Płatek, doprecyzował, że kolejne dostawy mają zostać zrealizowane w najbliższych tygodniach.
"Pojazdy COUGAR 4x4 posiadają silnik o mocy 330 KM oraz automatyczną przekładnię. Charakteryzują się napędem 4x4 oraz odpornością przeciwminową na poziomie 7 kg TNT pod kadłubem i 14 kg TNT pod kołem. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 88-105 km/h, a jego zasięg to 670 km" — informuje Wojsko Polskie.