Shell i Ferrari stworzyły jedno z najbardziej udanych partnerstw technologicznych w historii sportów samochodowych. Shell przygotowuje najwyższej klasy paliwo V-Power na potrzeby Ferrari, a także zapewnia wsparcie technologiczne podczas każdego wyścigu. Testuje oraz udoskonala paliwa i oleje tak, aby kierowcy mogli uzyskać maksymalne osiągi na torze. Breloczek zawiera próbkę benzyny z rodziny Shell V-Power - paliwa opracowanego na podstawie wspólnych doświadczeń Shell i Ferrari - wykorzystywanego codziennie przez miliony kierowców na całym świecie. Zapraszamy wszystkich miłośników wyścigów Formuły 1 do udziału w konkursie. Chcesz zdobyć niepowtarzalny breloczek Shell V-Power z wygrawerowanym podpisem najsłynniejszego kierowcy w historii Formuły 1? Aby stać się właścicielem tego niepowtarzalnego breloczka wystarczy prawidłowo odpowiedzieć na pytania konkursowe.Mobilne laboratorium ShellMiędzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) bardzo dokładnie określa reguły techniczne obowiązujące w Formule 1. Shell, wychodząc naprzeciw tym zasadom, posiada mobilne laboratorium, stanowiące kompleksowe zaplecze techniczne, które jest obecne podczas każdego Grand Prix Formuły 1. Laboratorium jest miejscem skupiającym wszystkie działania teamu technologicznego Shell podczas weekendowych imprez wyścigowych. To najnowocześniejsze laboratorium testowe, które umożliwia zespołowi ekspertów Shell analizowanie paliw V-Power i olejów Helix stosowanych przez zespół Ferrari dla zapewnienia bolidom możliwie najwyższych parametrów jazdy podczas każdego wyścigu. Wewnątrz znaleźć można zestaw urządzeń naukowych, instalacji testowych i komputerów, sterowanych przez zespół Shell, który podczas weekendu przeprowadza ponad 40 prób z paliwem, olejami i smarami w samochodach wyścigowych. Wszystko po to, by zapewnić maksymalne osiągi wtedy, gdy są najbardziej potrzebne - podczas wyścigu. Paliwo stosowane w wyścigu Formuły 1 podlega ścisłej kontroli. Po opracowaniu mieszanki w zgodzie z wymogami technicznymi FIA (Féderation Internationale de L'Automobile), Shell i Ferrari rygorystycznie testują ją dla potrzeb własnych. Po dopracowaniu, paliwo przedstawiane jest FIA do kontroli. Po uzyskaniu akceptacji, paliwo jest gotowe do tankowania i tutaj zaczyna się najważniejsza rola mobilnego laboratorium Shell. W celu stworzenia optymalnego paliwa, eksperci przygotowują mieszanki, których skład jest zgodny z normami wyznaczonymi przez FIA, której przedstawiciele mogą w każdej chwili wziąć próbkę paliwa do kontroli. Z tego względu Shell i Ferrari dokładają najwyższych starań, aby paliwo spełniało wszystkie wymagania i było w jak najlepszym stanie podczas wyścigu. Jeżeli próbka pobrana przez FIA nie będzie zgodna z zaaprobowanym wcześniej składem paliwa, zespół może zostać zdyskwalifikowany. Analizując paliwo w mobilnym laboratorium przez cały weekend wyścigów, Shell może zapewnić Ferrari paliwo o najwyższej jakości przez cały czas. W przypadku oleju, laboratorium Shell odgrywa inną rolę. Regulacje dotyczące olejów stosowanych w Formule 1 są mniej restrykcyjne, niemniej zespół techniczny Shell nieustannie analizuje jego skład przez cały weekend. Laboratorium umożliwia naukowcom rozpoznanie śladów ewentualnego zużycia silnika po wyścigu, co daje Ferrari cenne informacje o stanie jednostki napędowej oraz skrzyni biegów. Dane z analizy olejów i wiedza o stanie pojazdów są ważne, ponieważ informują zespół o wytrzymałości silnika i skrzyni biegów podczas wyścigu. Typowy tydzień w mobilnym laboratorium:ŚrodaPo przyjeździe i rozmieszczeniu pojazdów inżynieryjnych Ferrari następuje rozstawienie laboratorium. Aby zmaksymalizować wykorzystanie przestrzeni, mobilne laboratorium Shell zajmuje mało miejsca podczas transportu, a ponadto umożliwia przechowywanie innych elementów wyposażenia zespołu podczas podróży. Naukowcy Shell przeprowadzają pomiary sprawdzające instrumentów, aby upewnić się, że wszystko działa jak należy. CzwartekW czwartek samochody są przygotowane i gotowe do wyścigu, choć żaden z nich nie wyjeżdża jeszcze na tor. Shell pobiera próbki paliwa z bolidów oraz carlotty (urządzenia do tankowania pojazdów i przetaczania z nich paliwa podczas postoju w garażach) oraz z beczek, aby upewnić się, że jest ono w tak samo dobrym stanie, jak w momencie wysłania z Chester w Wielkiej Brytanii i nie zostało zanieczyszczone. Zadaniem analityka oleju jest sprawdzenie próbek olejów z silnika i skrzyni biegów bolidu. Piątek Po wyjeździe samochodów na tor, z każdego z nich (lub z carlotty) pobierana jest próbka, aby raz jeszcze upewnić się, że wszystko jest w porządku. Po każdym wyścigu Shell pobiera próbkiolejów z samochodów, w celu pomiaru zawartości opiłków metalu, co daje Ferrari wgląd w stan silnika. SobotaPo porannych testach paliw i olejów, bardzo ważne są próbki pobrane podczas sesji kwalifikacyjnych. Samochody wyjeżdżają z garaży zatankowane paliwem wyścigowym, dlatego Shell musi mieć pewność, że paliwo to jest w optymalnym stanie przed wyścigiem. Równie ważne są informacje z analizy olejów i stanu silnika, ponieważ określają wytrzymałość jednostki napędowej. NiedzielaPo wyścigu samochody parkowane są na specjalnym, zamkniętym terenie zwanym "Parc Fermé", na którym załogi mają ograniczone pole działania. Niemniej Shell może pobierać próbki paliwa i olejów, w tym próbki z instalacji tankowania. Jeżeli FIA postanowi skontrolować paliwo w samochodzie Ferrari po zakończeniu wyścigu, Shell pobiera drugą próbkę tego samego paliwa, aby upewnić się, że wyniki są zgodne. Gdy bolidy wyjadą z "Parc Fermé", próbki olejów wysyłane są do Shell w Wielkiej Brytanii w celu przeprowadzenia pełnej analizy, której wyniki są w ciągu kilku dni udostępniane Ferrari. Pełne wyniki badań pomagają poprawić osiągi bolidów przed kolejnym wyścigiem. Zwycięski zespół ShellInżynierowie Shell V-Power towarzyszą teamowi Ferrari podczas każdego wyścigu Grand Prix.Zespół stanowi grupa czterech ekspertów technicznych, na bieżąco kontrolujących aspekty technologiczne współpracy z Ferrari. Wspomagają ich pracownicy techniczni, którzy przeprowadzają testy, analizy i uczestniczą w opracowywaniu paliw Shell V-Power oraz olejów Shell Helix. Lisa LilleyMenedżer Technologiczny Shell Shell Global SolutionsFormuła 1 to sport tradycyjnie zdominowany przez mężczyzn. Lisa Lilley przełamała ten stereotyp. Jest ona odpowiedzialna za technologiczną współpracę Shell i Ferrari.Lisa pracuje w laboratorium Shell Global Solutions w Chester w Wielkiej Brytanii i w placówce Ferrari Gestione Sportiva w Maranello we Włoszech. Nadzoruje współpracę technologiczną pomiędzy Shell a Ferrari w zakresie wyścigów Formuły 1, Ferrari Challenge oraz samochodów drogowych Ferrari.Głównym zadaniem Lisy w ramach współpracy Shell i Ferrari jest nadzorowanie kompleksowego programu rozwoju produktów dla Scuderia Ferrari. Lisa jest obecna na większości wyścigów. Do jej zadań należy również zarządzanie dostawami produktów Shell dostarczanych zespołowi Ferrari na tory, na których rozgrywało się 17 tegorocznych wyścigów Formuły 1.Lisa jest związana z Shell od 12 lat, czyli od czasu ukończenia studiów inżynieryjnych w 1995 roku. Przez pierwsze 5 lat prowadziła badania z zakresu chemii spalania, na podstawie których napisała pracę doktorską. Zanim dołączyła do programu Formuły 1 w 2005 roku, pracowała nad programem paliw alternatywnych Shell. Ian Albiston Starszy Analityk Shell Shell Global SolutionsIan pracuje w mobilnym laboratorium Shell. Jest członkiem zespołu doświadczonych analityków, który wspiera technicznie team Ferrari podczas każdego wyścigu.Zadaniem Iana Albistona, jako starszego analityka, jest zapewnienie sprawnej pracy laboratorium, a także bieżąca analiza paliwa wyścigowego Shell V-Power. Ian ma 20 lat doświadczenia w dziedzinie analizy paliw, olejów i smarów. Przez trzy lata pracował w Nowej Zelandii nad laboratoryjnymi systemami komputerowymi. Od sześciu lat jest ekspertem w dziedzinie elementarnej analizy Shell. Mark Farley Główny analityk olejów i smarówShell Global SolutionsMark jest członkiem ekipy technicznej Shell wspierającej zespół wyścigowy Ferrari. Zadaniami Marka jest analiza olejów i smarów stosowanych w wyścigach Grand Prix. Przed podjęciem pracy w Ferrari, Mark przez 18 lat pracował w laboratorium rafinerii Stanlow należącej do Shell. Mark dołączył do zespołu technicznego na początku rekordowego dla Ferrari roku 2002 i uczestniczył w większości wyścigów w kolejnych sezonach. Dan JamiesonSpecjalista ds. urządzeń i analityk Shell Global SolutionsDan Jamieson jest osobą odpowiedzialną za serwis i obsługę laboratorium Shell. Będąc zastępcą analityka olejów - Marka Farleya - analizuje oleje silnikowe i przekładniowe podczas tych wyścigów, w których Mark nie może uczestniczyć. Dan pracuje w Shell od dziesięciu lat. W 1995 roku ukończył uniwersytet w Leeds uzyskując dyplom z chemii. Przez pierwsze sześć lat pracował w laboratorium rafinerii Stanlow, potem przeszedł do działu analiz olejów, a w ubiegłym roku dołączył do zespołu Shell zapewniającego techniczną obsługę Ferrari podczas startów w Formule 1.202 zwycięstwo w historii Grand Prix Formuły 1 bolidu Ferrari napędzanego paliwem Shell V-Power21 października 2007, na brazylijskim torze Interlagos w Sao Paulo, odbył się ostatni start tego sezonu Formuły 1. Wyścig dostarczył bardzo wielu emocji. Tytuł Mistrza Świata, po raz pierwszy w swojej karierze, wywalczył Kimi Raikkonen - kierowca Ferrari. Drugi kierowca stajni, Felipe Massa, zakończył sezon na czwartej pozycji. Było to 202 zwycięstwo w historii Grand Prix Formuły 1 bolidu Ferrari napędzanego paliwem Shell V-Power.Współpraca technologiczna Shell i Enzo Ferrari sięga lat 30-tych XX wieku. W czasie kilkudziesięciu lat ścisłej współpracy Shell i Ferrari wspólnie stworzyły najbardziej udane partnerstwo technologiczne w historii sportów samochodowych. Shell i Ferrari uczestniczą w Formule 1 od pierwszego Grand Prix zorganizowanego w 1950 roku. Ferrari swój pierwszy sukces w tej imprezie odniosło rok później - José Froilán González wygrał na torze Silverstone za kierownicą Ferrari 375.Od tego czasu partnerzy odnosili spektakularne sukcesy w wielu słynnych wydarzeniach motoryzacyjnych. Zwieńczeniem dotychczasowej współpracy technologicznej są wywalczone przez Shell i Ferrari 15-krotnie tytuł Mistrza Świata Formuły 1 Konstruktorów oraz w dziedzinie olejów i paliw.Niezawodność stała się najważniejszym atutem Shell, przyczyniając się do licznych zwycięstw Ferrari na torach. Zapewnienie odpowiedniego paliwa, spełniającego wszystkie wymogi FIA, należy do zadań Shell. Podczas każdego wyścigu Formuły 1 na torze pracuje 5-7 specjalistów, a kompleksowo współpracą z Ferrari zajmuje się około 100 pracowników Shell na całym świecie. Odpowiadają oni między innymi za to, aby bolidy tankowane były paliwem o właściwej, dopuszczalnej temperaturze. Przed zatankowaniem do bolidu, paliwo jest chłodzone. Przepisy dopuszczają studzenie o maksimum 10 stopni poniżej temperatury zewnętrznej. Schłodzone paliwo jest bardziej "wydajne objętościowo", dzięki czemu więcej litrów mieści się w baku bolidu podczas tankowania. Chłodniejsze paliwo pozwala też silnikowi osiągnąć większą moc. Shell nie tylko dostarcza paliwo wyścigowe V-Power oraz olej Helix dla teamu Scuderia Ferrari w wyścigach Formuły 1. Zapewnia również kompleksowe analizy paliw i olejów podczas każdego wyścigu. Zespół ekspertów pracuje w mobilnym laboratorium Shell, które stale towarzyszy zespołowi Ferrari. Inżynierowie Shell analizują ponad 40 próbek paliw podczas jednej serii wyścigów. Ciągłe badanie paliw, olejów i smarów stosowanych w bolidach Ferrari uczestniczących w wyścigach F1 pomaga kierowcom osiągnąć najlepsze rezultaty na torze. Zespół Ferrari zużywa 250 000 litrów paliwa Shell V-Power najwyższej próby podczas każdego sezonu.Kluczowa rola Shell w Formule 1 jest widoczna również podczas współpracy realizowanej poza torami wyścigowymi. Przykładem jest zaangażowanie Shell w prace nad nowym bolidem - F2007, wprowadzonym do wyścigów w bieżącym sezonie. Od maja 2005 roku, gdy Ferrari rozpoczął swój program badawczy, specjaliści z Shell współpracowali z inżynierami Ferrari, aby dogłębnie poznać charakterystykę silnika V-8 Ferrari, a przy okazji zoptymalizować formułę paliwa i oleju silnikowego tak, by zapewnić mu maksymalne osiągi i niezawodność. Dziś duch partnerstwa technologicznego jest równie silny, jak 60 lat temu. Potwierdzeniem tego jest przyznanie w tym roku Shell - Nagrody Innowacji Ferrari. Stanowi ona podkreślenie szczególnych osiągnięć Shell w dziedzinie jakości, technologii, innowacji oraz rozwoju podczas wielu lat współpracy.Dane i liczby - Shell w wyścigach Formuły 1Techniczne- Shell V-Power nie jest zwykłą benzyną zmieszaną z kilkoma substancjami chemicznymi. Paliwa z rodziny Shell V-Power, stosowane w wyścigach Formuły 1, zawierają ponad 250 różnych składników, precyzyjnie połączonych dla uzyskania odpowiedniej równowagi mocy i przyspieszenia. - Wskutek przenikania ciepła, paliwo w bolidzie Formuły 1 nagrzewa się do temperatury świeżo zaparzonej filiżanki herbaty. - Przed zatankowaniem do bolidu, paliwo jest "termizowane" (chłodzone). Przepisy dopuszczają studzenie o maksimum 10 stopni poniżej temperatury zewnętrznej. - Schłodzone paliwo jest bardziej "wydajne objętościowo" (zajmuje mniej miejsca), dzięki czemu większa objętość mieści się w baku podczas tankowania w boksach. Chłodniejsze paliwo pozwala też silnikowi osiągnąć większą moc. - Co roku Shell przygotowuje 250,000 litrów paliwa najwyższej próby dla zespołu wyścigowego i ekip testowych Ferrari.Podczas wyścigu- Zachowanie paliwa, olejów i smarów Shell w bolidach Formuły 1 jest analizowane przez techników Shell w mobilnych laboratoriach podczas trwania wyścigu. Technika rentgenowska, stosowana przy analizie olejów, jest tak precyzyjna, że można dzięki niej rozpoznać różnice w stylu jazdy kierowców. - Podczas jednej serii wyścigów inżynierowie Shell analizują ponad 40 próbek paliw i olejów z samochodów Ferrari. - Mobilne laboratoria Shell są w stanie wykryć w próbce paliwa ilość zanieczyszczeń odpowiadającą proporcjami szklance cukru wsypanej do jeziora Loch Ness. - Podczas każdego wyścigu Formuły 1, na torze pracuje 5-7 specjalistów Shell. W sumie współpracą z Ferrari zajmuje się około 100 pracowników Shell na całym świecie. - Paliwo Shell V-Power stosowane w Formule 1 ma trzy zadania: dawać moc, chronići ułatwiać płynną jazdę. Z toru na drogę- Paliwa z rodziny Shell V-Power, dostępne na stacjach Shell są w 99 proc. identyczne, co stosowane w bolidach Ferrari Shell V-Power Formula One. Olej silnikowy Shell Helix został opracowany specjalnie na potrzeby wyścigów Formuły 1. - Na terenie fabryki Ferrari w Maranello znajduje się stacja benzynowa Shell, gdzie wszystkie nowe samochody są tankowane.Historia- Shell rozpoczął współpracę z zespołami wyścigowymi w latach 20' XX w.- Kontakty Shell z Enzo Ferrari sięgają lat 30', kiedy rozpoczynał on karierę jako kierowca wyścigowy i był szefem fabrycznego zespołu wyścigowego Alfa Romeo. W tym czasie firma Shell została jednym z pierwszych partnerów technologicznych Scuderia Ferrari.- Firmy Shell i Ferrari były partnerami technologicznymi podczas pierwszej w historii rundy Mistrzostw Świata Formuły 1, rozegranej w Wielkiej Brytanii w 1950 roku. - Shell współpracował z Ferrari podczas pierwszego w historii zwycięstwa zespołuw Formule 1 na torze Silverstone w 1951 roku. Ferrari 375 prowadził wówczas José Froilián González.- Shell i Ferrari brały wspólnie udział w ponad 461 wyścigach Formuły 1, z czego zwyciężyły w 202. - W okresie współpracy z Shell, Ferrari zdobył 15 tytułów w klasyfikacji Kierowców i 15 w klasyfikacji Konstruktorów. - Tytuł Mistrza Świata w klasyfikacji Konstruktorów wprowadzono dopiero w roku 1958. Gdyby wprowadzono go w tym samym roku, co Mistrzostwa Kierowców, Ferrari zdobyłby razem z Shell pięć dodatkowych tytułów. - Podczas kariery Michaela Schumachera w stajni Ferrari, Shell dostarczył na jego potrzeby ponad 181 000 litrów paliwa wyścigowego.