Choć sposoby przeprowadzania prób są w założeniach podobne, różnią się w zależności od organizacji badawczej, np. prędkością uderzenia, wagą tarana przy zderzeniu bocznym lub kryteriami oceny. Dlatego też nie ma sensu porównywać wyników poszczególnych modeli w badaniach prowadzonych w różnych krajach. Nie poruszamy tu również problemu poziomu ochrony pieszych czy obecności systemów asystujących (co np. według Euro NCAP ma duży wpływ na ocenę punktową), a jedynie program obowiązkowych prób zderzeniowych.

Uderzenie całą powierzchnią czołową w sztywną barierę

Ten rodzaj zderzenia sprawia, że na manekiny działa największa siła i test jest szczególnie użyteczny w badaniu wpływu przeciążeń na ciało ludzkie oraz w testach poduszek powietrznych, napinaczy pasów bezpieczeństwa i samych pasów.

Uderzenie czołowe powierzchnią 40% pasa przedniego auta w odkształcalną przeszkodę

W tym teście rozpędzony do zadanej prędkości samochód uderza w podatną na odkształcenia barierę ze stali i aluminium. Przeszkoda ma strukturę wielowarstwowego plastra miodu, a jej masa odpowiada masie pojazdu biorącego udział w badaniu. Ta metoda w dość wierny sposób odwzorowuje przebieg zderzenia dwóch samochodów.

Zderzenie boczne

W teście bocznym wykorzystuje się ruchomą przeszkodę (taran), która uderza w bok samochodu od strony kierowcy. Samochód stoi w miejscu, a taran uderza w jego bok na wysokości bioder kierowcy. W amerykańskim teście przeprowadzanym przez IIHS przesunięto ramę, na której umieszczony jest taran, w taki sposób, aby zasymulować kolizję z typowym dla USA samochodem typu SUV lub pikap. W rezultacie, w badaniu bariera o wadze 1500 kg uderza prostopadle w badany samochód od strony kierowcy.

Test słupa

Temu badaniu poddaje się wyłącznie samochody, które w standardowym wyposażeniu mają boczne, kurtynowe poduszki powietrzne. To badanie symuluje uderzenie w drzewo, latarnię lub słup w czasie poślizgu. Przy prędkości 29 km/h umieszczone na specjalnie przygotowanej platformie auto uderza w pionową przeszkodę na wysokości środkowego słupka od strony kierowcy.