Naked-bike’i FZ japońskiego producenta motocykli Yamaha można, według pojemności silnika, rozdzielić do dwu podgrup. Rozróżniamy więc motocykle z litrowym rzędowym czterocylindrowym silnikiem oznakowane jako FZ1 oraz sześćsetki z szóstką w nazwie (FZ6). Dzisiaj przyjrzymy się mocniejszej wersji modelu FZ.
Jaka jest Yamaha FZ1 Fazer w wersji Grand Tourismo?
W ubiegłym roku Yamaha zaprezentowała dwa modele nawiązujące do tradycji popularnego modelu FZS 1000 - naked-bike’a FZ1 oraz jego „siostrę“ z półowiewką FZ1 Fazer. Przodowi litrowego Fazera dominują dwa reflektory, których kształt dodaje motocyklu na drapieżności. Wersję GT wyposażono w większą przednią szybkę, która doskonale odprowadza powietrze, nawet podczas jazdy prędkością około 130 km/h. Trzeba jednak powiedzieć, że wersja ta, dostępna jest tylko na niektórych rynkach światowych, Polski nie wliczając.
Yamaha FZ1-GT ma w porównaniu z podstawową wersją Fazera większe osłony boczne oraz zmodyfikowany kształt zbiornika paliwa, co korzystnie wpłynęło na komfort jezdny.
Podczas jazdy nie odnotowałem żadnych niepożądanych skrętów konstrukcji. Sztywna aluminiowa rama odlewana pod ciśnieniem, świetne zawieszenie oraz siedemnastocalowe felgi zapewniają wyśmienite właściwości jezdne oraz dobrą przyczepność nawet na gorszych nawierzchniach. Mocny silnik jest dodatkowym atutem. Zwłaszcza na zakrętach motor jest w stanie dostarczyć sporą dawkę adrenaliny.
Do litrowych Fazerów Yamaha montuje silnik, pochodzący ze supersportowego modelu YZF-R1. Chodzi o czterocylindrową czterosuwową cieczą chłodzoną rzędową jednostkę o pojemności 998 cm3. Silnik z dwudziestoma zaworami dysponuje mocą 150 KM przy 11 000 obr./min, a maksimum momentu obrotowego 106 Nm dostępne jest przy 8 000 obr./min. Moc silnika przenoszona jest na tylne koło za pośrednictwem sześciostopniowej skrzyni biegów oraz łańcucha.
Moc 150 KM robi z FZ1-GT najmocniejszy turystyczny motocykl marki Yamaha. „Transkontynentalny ścigacz” Yamaha FJR1300 dysponuje mocą „tylko“ 143,5 KM. Wtajemniczeni wiedzą jednak, że to tylko zabawa cyferkami, bo właściwości jezdne FJR1300 są nieporównywalnie lepsze od FZ1-GT. Za FJR1300 przemawia dodatkowo wartość maksymalna momentu obrotowego 134 Nm, która dostępna jest już przy 7 000 obr./min. Gdybym miał wybrać, którym z motocykli wybiorę się na podróż wzdłuż Europy, nie wahał bym się ani chwilę i sięgnął po FJR1300.
Za kierownicą czuję się wygodnie, choć bardziej pochylona pozycja zdradza sportowe korzenie. W przeciągu jednego popołudnia przejechałem turystyczną Yamahą ponad 300 km i o dziwo wieczorem nic mnie nie bolało, myślę więc, że motor będzie się nieźle sprawdzał podczas długich wojaży.
Z drugiej strony wystarczy zostawić walizki w garażu, obudzić w sobie sportowego ducha, podkręcić gaz i upajać się adrenaliną, którą dostarczą nam kręte drogi krajowe. Silnik w modelach FZ1 trzy tryby jezdne. Pierwszy tryb oferuje komfortową jazdę w zakresie do 7 000 obr./min. Tryb ten wprawdzie nie pozwoli nam wyrywać asfaltu, ale zapewni, że mało kto będzie w stanie nas wyprzedzić. Drugi tryb od 7 000 do 10 000 obr./min zapewnia dynamiczną jazdę na krawędzi ograniczeń prędkości na naszych drogach. Ostatni zakres nadaje się już tylko na tor wyścigowy, bo podkręcać FZ1-GT ponad 10 000 obr./min na wyższym biegu niż na dwójce, graniczy z szaleństwem.
Deskę rozdzielczą, dźwięk silnika oraz inne sprawy opisywaliśmy już w teście porównawczym Yamahy FZ1 i KTM 990 SuperDuke. Wersja Grand Tourismo różni się od podstawowego modelu FZ1 głównie osłonami bocznymi oraz walizkami.
Konstrukcja przytrzymująca walizki nie jest zbyt elegancka, ale motor z zamontowanymi walizkami wygląda bardzo zgrabnie, także dzięki powiększonej przedniej owiewce. Manipulacja walizkami jest bardzo prosta, po kilku próbach nie miałem już żadnych problemów z zamontowaniem.
Opinia drugiego redaktora
Współpracownik i kolega, Alesz Karny, podzielił się ze mną o swoje wrażenia i doświadczenia z motocyklem Yamaha FZ1-GT: „Tradycyjnie do opisania motocyklu posłużę się jednym słowem, tym razem powiem rozdwojenie. Nie chcę być dokuczliwy, ale ten motor sprawia wrażenie, że konstruktorom z Yamahi jakoś się spieszyło. Dwie walizki, osłony boczne oraz większa przednia owiewka to za mało, żeby z naked-bike’a zrobić turystyczny motocykl. Z drugiej strony rozumiem, że turystyczny motor nie musi ważyć 300 kg, nie musi mieć kardana ani w nazywać się Gold Wing czy Electra Glide.
FZ1-GT to próba stworzenia zwinnego i łatwego w prowadzeniu motocyklu, który zarazem będzie w stanie pojąć więcej bagażu niż tylko śpiwór i świeże skarpetki. Wrażenia z jazdy są jak najbardziej pozytywne. GT ma mocny silnik (150 KM w 200 kg motorze, to zadowalająca wartość), dobre zawieszenie oraz skuteczne hamulce.
Jazdę zakłócają tylko dwa czynniki. Po pierwsze, żeby ograniczyć wibracje idące do nóg, konstruktorzy Yamahi umiejscowili podnóżki na silentblockach. Ich pozycja jest na tyle nieszczęśliwa, że całe się poruszają. Kierowca ma wtedy wrażenie jakby bujał się na gałęzi. Druga sprawa jest dużo poważniejsza. Chodzi o drgania kierownicy. W momencie, kiedy puszczamy kierownicę zaczyna ona tak mocno wibrować, że trzeba być bardzo czujnym żeby się nie wywrócić. Myślę, że ma to związek z walizkami, chociaż prowadziłem już kilka motocykli z walizkami bocznymi i żadna z nich nie zachowywała się w ten sposób. Amortyzator skrętu byłby pewnie częściowym rozwiązaniem.
Podsumowanie, plusy i minusy
W ciągu testu motocykl palił średnio 7,68 l/100 km, co dzięki zbiorniku paliwa o pojemności 18 l daje teoretyczny zasięg 235 km. Podczas jazdy stałą prędkością na autostradzie Yamaha FZ1-GT wzięła 6,78 l paliwa na 100 km. Zużycie paliwa podczas ostrej jazdy wzrosło do 8,31 l/100 km
Według oficjalnych stron producenta, Yamaha FZ1 Fazer kosztuje 44 900 złotych. Żeby z podstawowego Fazera zrobić wersję GT trzeba wydać kolejnych 10 000 złotych na dodatki. W niektórych krajach sprzedawany jest pakiet wyposażeniowy w promocyjnej cenie. W Polsce niestety wersja GT nie jest dostępna. Jest jednak jedno rozwiązanie – nasi czescy sąsiedzi sprzedają ten motor w przeliczeniu za jakieś 42 000 zł.
W kategorii litrowych naked-bikeów FZ1 ma dosyć sporo rywali - KTM 990 SuperDuke R czy Ducati Monster S2R 1000. Jednak uniwersalnych turystycznych motocykli nie jest aż tak dużo. Z konkurencyjnych modeli na myśl przychodzi mi tylko większa BMW K1200R Sport czy dużo słabsza Honda CBF1000 (98 KM).
Stylistyka GT jest bardzo udana, mocny silnik radzi sobie dobrze nawet podczas jazdy we dwoje z pełnym bagażem. Jeśli jesteś zapalonym podróżnikiem, który na krętych drogach lubi czasem poszaleć, FZ1-GT to motor w sam raz dla ciebie.
Plusy i minusy motocyklu Yamaha FZ1-GT
+ uniwersalność+ silnik+ cena+ czerwony lakier typu metalik- zużycie paliwa- drgania kierownicy
Redakcyjna ocena motocyklaDesign8Silnik**10Dźwięk8Skrzynia biegów9Zawieszenie8Hamulce8Ergonomia9Zużycie paliwa6Pasażer8Jazda w mieście7Długie trasy, autostrada9Sport8Ocena końcowa – średnia8,17
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc 1-cylindrowego silnika o pojemności 660 cm3 może być porównywalna z mocąlitrowego silnika 4-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.
Dane techniczneYamaha FZ1-GTRozmiary całkowite2 140 x 770 x 1 205 mmRozstaw kół / wysokość do siedzenia1 460 mm / 815 mmSilnik, pojemnośćrzędowy 4-suwowy 4-cylindrowy, 998 cm3Średnica x skok77 x 53,6 mmStopień sprężania11,5:1Ilość zaworów / chłodzenie20 / cieczMoc110 kW (150 KM) przy 11 000 obr./minMoment obrotowy106 Nm przy 8 000 obr./minPrzeniesienie napędu / skrzynia biegówłańcuch / 6-biegowaRozmiar i typ kół17-calowe ze stopów lekkichRozmiar opon (przód/tył)120/70 ZR17, 190/50 ZR17Hamulce przód2x tarcza 300 mm, 4-tłoczkoweHamulce tył1x tarcza 245 mm, 2-tłoczkoweRamaaluminiowa rama kratownicowa odlewana pod ciśnieniemZawieszenie przódwidelec USD, średnica 43 mm, skok 130 mmZawieszenie tyłwahacz, centralny amortyzator, skok 130 mmZbiornik paliwa18 lŚrednie zużycie paliwa w czasie testu7,68 l na 100 kmMasa netto199 kgCena42 900 zł
Zdjęcia: David Kárný
Ścigacz.pl - wszystko o motocyklach