Logo
WiadomościAktualnościZa kilka lat w tym kraju będą kupować tylko narodowe auta

Za kilka lat w tym kraju będą kupować tylko narodowe auta

Nie tylko Polacy marzą o rodzimym aucie. W 2021 roku zaprojektowane i produkowane przez rodzimych inżynierów auto mają mieć Turcy. Prezydent Erdogan jest w pełni przekonany, że Turcy już w niedalekiej przyszłości będą w pierwszym rzędzie decydowali się na auto rodzimego producenta. I podkreślił, że „sam będzie pierwszym klientem”.

Saab 9-3 stał się bazą do prototypów tureckiego auta
Zobacz galerię (3)
Materiały prasowe
Saab 9-3 stał się bazą do prototypów tureckiego auta

Poza prezydentem w realizację projektu zaangażowali się m.in. Binali Yildirim – premier Turcji i Faruk Ozlu – minister nauki, przemysłu i technologii. Przy produkcji ma współpracować pięć firm: grupa Anadolu (współpracuje z japońskim Isuzu), turecko-katarskie przedsiębiorstwo BMC, holding Kiraca, grupa Turkcell (operator telefoniczny) i holding Zorlu (producent sprzętu elektronicznego, technologii IT oraz właściciel kopalni, odlewni i urządzeń energetycznych).

Erdogan jest zawiedziony faktem, że obecnie Turcja nie produkuje własnego samochodu, chociaż liczy się wśród europejskich producentów. Polityczna i gospodarcza stabilność przyciągnęła do kraju znad Cieśniny Bosforu wiele globalnych marek, które postanowiły rozpocząć tam produkcję, a wśród nich są m.in. Ford, Fiat, Renault, Hyundai, Toyota czy Honda. Ogromny potencjał dla tureckiego eksportu samochodów drzemie w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w państwach sąsiadujących z Turcją, których rynki będą coraz bardziej chłonne.

Analitycy jednak oceniają te plany z dużą rezerwą i podkreślają, że wielu członków tego konsorcjum nie ma żadnych doświadczeń z motoryzacją. Zgodnie z wytyczonym planem, narodowe auto tureckie ma być gotowa najpóźniej za dwa lata, a jego produkcja powinna rozpocząć się w 2021 roku. Warto przypomnieć, iż Turcja w przeszłości produkowała własne samochody. Od lat siedemdziesiątych do dziewięćdziesiątych XX wieku powstawały różne modele pod marką Anadol. Ale w 1991 roku ich produkcja została zakończona za względu na coraz mniejsza zainteresowanie i lepszą zagraniczną konkurencję.

Natomiast w fazie prototypów pozostało kilka innych projektów. W 1961 roku zaprezentowano auto o nazwie Devrim, który nie pokonał wymogów technicznych i był drogi w produkcji. Dwa lata temu rząd Turcji zakupił licencję na Saaba 9-3, który także nie przekroczył etapu prototypów. Trudno zatem dzisiaj przewidzieć, czy kolejne podejście do narodowego auta tureckiego się powiedzie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium