Projekt mocnego crossovera ZAP-X bazuje na samochodzie koncepcyjnym Lotus APX, który przedstawiono podczas zeszłorocznego salonu samochodowego w Genewie.

Zgodnie z zapewnieniami spółki ZAP zakończono już pierwotną fazę przygotowań koncepcji nowego pojazdu. Celem firmy jest zbić cenę do 30 tys. dolarów, uzyskać prędkość maksymalną ponad 160 km/h i zasięg ok. 160 km na jedno naładowanie. Wiele z technologii przeznaczonych dla nowego samochodu specyfikowanych jest dla ZAP-X, dzięki temu można przyśpieszyć prace projektowe i wypuścić nowy pojazd na rynek wcześniej niż mocnego crossovera. Dyrektor wykonawczy Steve Schneider powiedział, że więcej szczegółów o nowym modelu zostanie podane na corocznym zebraniu akcjonariuszy 29 lipca 2007 roku w Santa Rosa w Kalifornii.

W chwili obecnej ZAP dostarcza na rynek północnoamerykański samochody osobowe i dostawcze z napędem elektrycznym nazywane XEBRA, których cena wynosi ok. 10 tys. dolarów. Samochody osiągają prędkość maksymalną 64 km/h. Steve Schneider podaje, że XEBRA została zaprojektowana tak, by zapełnić lukę w ofercie miejskich samochodów elektrycznych. Polityka sprzedaży spółki ZAP skupia się przede wszystkim na instytucjach państwowych oraz klientach, którzy codziennie dojeżdżają do pracy.

ZAP sprzedaje swoje samochody elektryczne XEBRA za pośrednictwem sieci autoryzowanych salonów i stacji obsługi. Zarazem opracowuje kilka nowych modeli, które mają poszerzyć jego ofertę. Na początku roku spółka obok koncepcyjnego crossovera ZAP-X przedstawiła także plan produkcji samochodów w Chinach i Brazylii.