Na pytania, rodzące się w głowie kierowcy, w sytuacji zbicia szyby samochodowej, odpowiada ekspert - firma NordGlass, polski producent szyb dla przemysłu motoryzacyjnego. Jak się okazuje ogromne znaczenie ma rodzaj uszkodzenia, jego umiejscowienie, a także typ stłuczonej szyby, która w przypadku auta może być laminowana, lub hartowana. Zanim jednak udamy się na kosztowną wymianę szyby na nową, warto sprawdzić, czy nie kwalifikuje się ona do naprawy.

Uszkodzenia szyb samochodowych są powszechnym zjawiskiem, często zaskakującym kierowców w trasie. Najczęściej pęknięcia i stłuczenia szyb, dotyczą szyb czołowych - przypadki zbicia szyby bocznej, czy tylnej są statystycznie coraz rzadsze. Jest to jedynie około 5 proc. wszystkich przypadków rocznie.

Warto wiedzieć, że szyby w aucie dzielą się na laminowane i hartowane, przy czym te ostatnie, to w 99 proc. szyby boczne i tylne. Szyby przednie już od wielu lat wykonywane są ze szkła laminowanego. Jest to istotne ze względu na jego właściwości. Szyba hartowana, w przypadku uszkodzenia, rozpryskuje się w tzw. "drobny mak" i wymaga natychmiastowej wymiany. Na szybie laminowanej natomiast widoczne będą linie pęknięcia, często również wgniecenie, jednak pozostaje ona w całości, dzięki wbudowanej wewnątrz szyby folii.

Co zrobić najpierw?

Przede wszystkim należy zastanowić się nad tym, gdzie znajduje się najbliższy punkt pomocy, czyli w tym przypadku specjalizujący się w wymianie i naprawie szyb samochodowych. Jeśli samochód jest ubezpieczony, oczywiście warto z tego skorzystać, zwłaszcza, jeśli kierowca ma ubezpieczenie "auto-szyba". Otrzyma on wówczas, telefonując na infolinię ubezpieczyciela, informacje o najbliższych punktach pomocy.

Czy mogę jechać dalej?

Żadnego rodzaju uszkodzenia na szybie nie wolno ignorować i najlepiej udać się jak najszybciej do specjalistycznego punktu pomocy. Potwierdza to fakt, że jazda z uszkodzoną szybą samochodową jest karana przez policję. Możemy jednak, w granicach rozsądku, przemieścić się do najbliższego punktu pomocy, zachowując szczególną ostrożność i zwracając uwagę na następujące zasady.

W przypadku jazdy z wybitą szybą boczną, czy tylną, czyli hartowaną, która, jak wcześniej zostało wspomniane, rozpryskuje się na drobne kawałki tworząc "dziurę", przy większej prędkości powstaje bardzo duży hałas i zawirowania powietrza wewnątrz auta. Uniemożliwia to prawidłową koncentrację kierowcy. W takich przypadkach szybkość jazdy należy dostosować do sytuacji na drodze i osobistych umiejętności przy jeździe w zmienionych warunkach, do których zaliczyć można właśnie hałas, deszcz, kurz, czy małe kamyki na drogach szutrowych. Kierowca powinien, w miarę możliwości, postarać się zabezpieczyć miejsce po wybitej szybie. Zabezpieczenie takie najlepiej wykonać z przeźroczystej folii i taśmy klejącej, zakładając je od zewnątrz auta. W przypadku braku tych materiałów w samochodowych "zapasach", nabyć je można choćby na stacji benzynowej. Jest to jednak rozwiązanie tymczasowe, które, chociażby ze względu na ograniczenie widoczności, powinno posłużyć jedynie przemieszczeniu się do najbliższego punktu pomocy.

Inaczej jest z uszkodzoną szybą laminowaną, która, o ile uszkodzenie nie przysłania pola widoczności kierowcy, w większości przypadków daje możliwość poruszania się samochodem. Można zatem samodzielnie dojechać do punktu pomocy. W wypadku zakłócenia pola widoczności, lub kiedy mamy do czynienia z bardzo mocnym roztrzaskaniem szyby, należy zdać się na auto-hol. Jeśli decydujemy się na jazdę z uszkodzoną szybą, musimy mieć świadomość tego, że jest ona dużym zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa i, w związku z tym, zachować wyjątkową ostrożność. W przypadku każdego uszkodzenia szyby, jej wytrzymałość mechaniczna zostaje mocno osłabiona. W sytuacji kolizji szyba taka może nie utrzymać naporu poduszek powietrznych w odpowiedniej pozycji, a co za tym idzie - poduszki powietrzne nie zapewnią bezpieczeństwa ludzi, znajdujących się w samochodzie. Zignorowanie uszkodzenia szyby wiąże się zatem z bardzo dużym ryzykiem. Ponad to, brak reakcji ze strony kierowcy, w przypadku zwłaszcza tych najmniejszych uszkodzeń na szybie laminowanej, które wydawać się mogą błahostką, może wiązać się także z pozbawieniem się szansy na jej naprawę.

Wymiana, czy naprawa?

Dzisiejsza technika napraw w zupełności przywraca szybie pierwotne wytrzymałości mechaniczne. W sieci wymiany i naprawy szyb samochodowych AUTOGLASS JAAN, dostępna jest usługa naprawy szyby, której koszt to około 1/4 ceny wymiany szyby na nową. Aby móc skorzystać z tej usługi, uszkodzenie musi jednak spełniać pewne kryteria - jego średnica nie może przekraczać 24 mm, a odległość od najbliższej krawędzi szyby nie może być mniejsza, niż 10cm. Jazda z uszkodzeniem na szybie powoduje, w miarę upływu czasu i działania warunków atmosferycznych, jego powiększanie, a także przenikanie w głąb uszkodzenia zanieczyszczeń, uniemożliwiających późniejsze właściwe działanie substancji używanych przy naprawie szyby. AUTOGLASS JAAN na swoich wizytówkach, dostępnych w każdej filii, oferuje specjalne foliowe nalepki-kółeczka, które mogą tymczasowo zabezpieczyć uszkodzenie, kwalifikujące się do naprawy. Raz jeszcze jednak warto podkreślić - im szybsze oddanie szyby do naprawy, tym pewniejszy jej dobry rezultat.

W przypadku konieczności wymiany szyby, ważne jest dla kierowcy, aby szyba była dostępna w punkcie wymiany "od ręki", a jej montaż wykonany był szybko i na najwyższym poziomie. Stosowanie w sieci AUTOGLASS JAAN specjalistycznych materiałów najwyższej jakości, w tym szybko schnących klejów, daje gwarancję bezpieczeństwa jazdy już w godzinę po montażu nowej szyby. Dodatkowo, ze względu na asortyment uzupełniany na bieżąco wysokiej klasy szybami z fabryk NordGlass, klient może mieć pewność, że nie będzie narażony na długotrwałe oczekiwanie na sprowadzenie nowej szyby do auta.