Wszystkie kolejne modele, w tym następców „850-ki”, oznaczonych symbolem S70/V70, uznaje się za zbyt zaokrąglone, udziwnione stylistycznie i niepasujące do ducha szwedzkiej marki.

W numerze 7. Auto Świata z lutego 1996 r. zaprezentowaliśmy ostatniego szwedzkiego „kanciaka” – model 850 R z nadwoziem kombi. Litera R oznacza, że jest to topowa wersja, z najmocniejszym dostępnym wówczas w Volvo silnikiem o mocy 250 KM. „850-ka” kombi pojawiła się w 1993 r. Testowana odmiana była już po liftingu – można to poznać po zmienionych, węższych reflektorach i innym kształcie zderzaka.

W połowie lat 90. XX wieku nowe samochody Volvo rzadko były spotykane w Polsce, a to z powodu ich wysokich cen. Testowane 850 R kombi kosztowało w Niemczech 86 450 DM, co w przeliczeniu na złotówki dawało kwotę ok. 150 000 zł. To był wówczas majątek!

W tym miejscu ciekawostka: kto był pierwszym przedstawicielem Volvo w Polsce w latach 90.? Otóż Wojciech Fibak. Jego firma Fibak Investment Group SA miała 70 proc. udziałów, a Volvo Car Corporation – 30 proc. Przedstawicielstwo działało od listopada 1991 r., miało 12 salonów w kraju. W Warszawie salon Volvo mieścił się przy ul. Konopnickiej, vis-∫-vis dzisiejszego hotelu Sheraton. Niestety, przedstawicielstwo Volvo było jedną z nieudanych inwestycji pana Wojtka.

Redaktorzy Auto Świata byli zachwyceni Volvo: Na zewnątrz przejrzyste, wewnątrz zaopatrzone w luksusy, które rozgrzeją serca nawet lodowatych Skandynawów: skóra, drewno i wszędzie, gdzie się da, elektryczna regulacja i ogrzewanie.

Volvo 850 R - trudno je teraz zdobyć

Volvo 850 R kombi to rzadko oferowane na naszym rynku auto. Jeśli ktoś chciałby mieć ostatniego szwedzkiego „kanciaka” w dobrym stanie technicznym, bez przeróbek czy zagazowanego silnika, niech poszuka np. w Szwecji. Będzie drożej, ale lepiej.

{ "uuid": "8001795e-a820-577a-bff0-1a5fc4844fb4", "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "archiwum / Auto Świat" }, "creators": [ { "name": "archiwum", "uuid": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "idref": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NzQ7MDA_/2d9cc274a4fc921f7ad69e1ef9f3e27d.jpg", "caption": "W numerze 7. Auto Świata z lutego 1996 r. zaprezentowaliśmy ostatniego szwedzkiego „kanciaka” – model 850 R z nadwoziem kombi.", "size": { "height": 1446, "width": 1024, "bytes": 1519803 }, "contentSources": [ { "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" } ], "available": { "start": "2018-07-19 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "2d9cc274a4fc921f7ad69e1ef9f3e27d" }, "asyncAdSlot": null } W numerze 7. Auto Świata z lutego 1996 r. zaprezentowaliśmy ostatniego szwedzkiego „kanciaka” – model 850 R z nadwoziem kombi. Foto: archiwum / Auto Świat
W numerze 7. Auto Świata z lutego 1996 r. zaprezentowaliśmy ostatniego szwedzkiego „kanciaka” – model 850 R z nadwoziem kombi.