Pierwsze, co dostrzega się, patrząc na Lagunę, to jej uroda. Była ona jednym z najładniejszych modeli wprowadzonych na rynek w połowie poprzedniej dekady, a i dziś mało kto chyba powie, że jest brzydka. Zresztą potwierdza to również fakt, że zasadnicza bryła nadwozia tego samochodu do chwili obecnej pozostaje właściwie niezmieniona, zgodnie z trendami mody zmodyfikowano jedynie takie elementy, jak światła czy kratę wlotu powietrza. Z praktycznego punktu widzenia największą zaletą tego nadwozia jest z kolei fakt, że nie ustępując w niczym urodą sedanom, jest od nich o wiele bardziej funkcjonalne.
Obszerna kabina pozwala na wygodną podróż pięciu osobom, dzięki sporej szerokości wnętrza na tylnej kanapie mieści się bowiem dość swobodnie trzech pasażerów. Jadącym z przodu Laguna daje wrażenie pełnego komfortu i tylko malkontenci mogą narzekać, że fotele mają tapicerkę właściwą autom francuskim, a więc dość miękką. Fotel kierowcy wyposażony jest we wszystkie potrzebne regulacje, a w rezultacie odnalezienie wygodnej pozycji za kierownicą nie powinno nikomu stworzyć problemów.
Dobre wrażenie pogłębia staranne wykończenie wnętrza. Deskę rozdzielczą trudno może uważać za szczególnie ładną, ale jest faktem, że przewyższa ona urodą te znane z ówczesnych aut z Japonii czy Niemiec, nie ustępując im w niczym funkcjonalnością.
Bardzo dobrze ocenić wypada także przestrzeń ładunkową Laguny. Spory bagażnik (452 l) ma regularne kształty i niską krawędź załadunku. Gdy trzeba, można powiększyć go do 1334 l, składając tylną kanapę.
Podsumowując: Laguna to dobrze wykonany, ładny i praktyczny samochód, który spełnia wszelkie wymagania stawiane dużym autom rodzinnym. Jednak o opisywanej wersji nie da się powiedzieć, że to auto typowe dla tej klasy. Konstruktorzy zastosowali w nim bowiem pochodzący jeszcze z lat 80. 12-zaworowy silnik z rozrządem łańcuchowym (powstał we współpracy Renault z Volvo), który rozpędza Lagunę do 100 km/h w 8,7 s (wynik testu). Nawet w wersji z „automatem” osiąga ona „setkę” w czasie wyraźnie któtszym niż 10 sekund. Motor ma przy tym doskonałą kulturę pracy i miły dźwięk. Jest jednak jedno „ale”.
W redakcyjnym teście średnie zużycie paliwa wyniosło 14,2 l na 100 km. Delikatnie jeżdżący kierowcy mogą osiągnąć nieco lepszy wynik, ale i tak niewiele to zmieni. W połowie lat 90. konkurenci byli wyraźnie oszczędniejsi i dlatego Renault już w 1997 roku (na rok przed restylingiem Laguny) zastąpiło opisywaną jednostkę silnikiem 24-zaworowym – jeszcze bardziej dynamicznym, a przy tym oszczędniejszym. Niemniej jednak jeśli ktoś pogodzi się ze sporymi wydatkami na paliwo, to Laguna 3.0 V6 będzie autem bardzo atrakcyjnym.
Zawieszenie pozwala bezpiecznie korzystać z możliwości silnika, zapewniając przy tym wysoki komfort jazdy. Podnosi go również wydatnie bogate wyposażenie seryjne auta. Obejmuje ono m.in. syntezator mowy przekazujący głosem najważniejsze komunikaty komputera pokładowego.
Silnik V6 jest trwały, a że wyposażono go w układ rozrządu napędzany łańcuchem, to także niemal bezobsługowy, jeśli nie liczyć wymiany oleju i świec. Z tymi ostatnimi trzeba być jednak ostrożnym. Lepiej nie korzystać z tabel zamienników i stosować wyłącznie świece wymienione na naklejce umieszczonej na silniku. Wprzeciwnym wypadku mogą pojawić się kłopoty ze stabilną pracą po rozgrzaniu motoru. Zdarza się, że zużywają się dwie tylne poduszki zawieszenia silnika. Niczym szczególnym to nie grozi, ale powoduje wyraźne ruchy całego zespołu napędowego. Skrzynia mechniczna jest właściwie bezawaryjna. Zużycia sprzęgła objawia się twardnieniem pedału. Lepiej naprawić je, zanim dojdzie do zerwania linki.
Znacznie gorzej pod względem trwałości wypada dość często spotykana w tych autach przekładnia automatyczna. W praktyce co około 100 tys. km wymaga ona gruntownego remontu, który kosztuje niemało, bo 5-6 tys. zł. Stan techniczny „automatu” trzeba więc koniecznie zweryfikować przed zakupem używanego auta.
Z podobnych względów należy sprawdzić, czy fotel kierowcy nie ma tendencji do „kolebania się”. To na pozór tylko drobiazg, ale usunięcie go wymaga wymiany tzw. trampoliny fotela i kosztuje około 1000 zł.
Niepokojące są też stuki dochodzące z przedniego zawieszenia, szczególnie jeśli nie uda się znaleźć widocznych luzów. Świadczą o wybiciu poduszek belki zawieszenia, a Renault przewiduje jedynie jej wymianę (ok. 3 tys. zł). Próby regeneracji będą mało skuteczne. Wybicie poduszek zdarza się także w tylnej belce. Inne problemy związane z zawieszeniem to zużycie łączników stabilizatora przedniego oraz górnego mocowania przednich amortyzatorów. To ostatnie objawia się stukami i chrobotami podczas jazdy po nierównościach, dobiegającymi nie z dołu, ale z przodu auta.
Awarie trapią również dość skomplikowany osprzęt elektryczny i elektroniczny. Szwankuje ABS (przerwy w przewodach przekazujących informacje od czujników), zdarzają się awarie wentylatorów. Bolesne jest uszkodzenie dmuchawy kabiny w autach wyposażonych w automatyczną klimatyzację. Ma ona silnik zintegrowany z elektroniką sterującą, wymiana kosztuje ok. 1700 zł. W sumie trzeba liczyć się ze znacznymi kosztami utrzymania auta, gdyż części zamienne nie należą do tanich. Można korzystać z zamienników, ale ze względu na dość złożoną konstrukcję samochodu trzeba być przy tym ostrożnym.
Podsumowanie
Renault Laguna V6 to samochód przestronny, praktyczny i estetyczny. Nawet długie trasy pokonuje się nim bez zmęczenia ze względu na udane zestrojenie zawieszenia i dobre wyciszenie wnętrza. I elastyczność auta, i jego dynamika powinny zadowolić nawet najbardziej wymagających kierowców. Podobnie satyfakcjonujące będzie też bardzo bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, jakie spotyka się zazwyczaj w autach z silnikiem V6. Trzeba jednak liczyć się ze sporymi kosztami utrzymania auta.
Silnik o konstrukcji pochodzącej z lat 80. ubiegłego wieku ma duże zapotrzebowanie na paliwo (wydatki można zmniejszyć, montując instalację do zasilania gazem płynnym, ale musi być ona założona naprawdę profesjonalnie). Dość wysokie są również ceny oryginalnych części zamiennych oraz koszty serwisu. Ze względu na dość złożoną konstrukcję auta lepiej nie próbować naprawiania go u nieprzeszkolonych mechaników, bo można wpędzić się w spore koszty. Z tych samych powodów dużą ostrożność należy też zachować, decydując się na stosowanie zamienników części oryginalnych. Na szczęście wybór jest naprawdę duży.
Materiały, dane eksploatacyjne, przeglądy
Układ smarowania: pojemność układu 7,0 l, olej silnikowy klasy API SJ lub wyższej, o lepkości wg SAE 10W/30, 10W/40 lub 15W/50. Wymiana (wraz z filtrem) co 10 tys. Km (15 tys. km od IX „95) lub co rok.
Rozrząd: układ bezobsługowy (napęd wałka rozrządu za pomocą łańcucha). Luzy zaworowe zerowe (regulacja hydrauliczna).
Układ hamulcowy: poj. Układu 1,0 l, płyn klasy DOT 3 (lub DOT 4), sprawdzenie szczelności i uzupełnienie co 10 tys. km (15 tys. Km od IX ’95) lub co rok, wymiana co 60 tys. km lub co 4 lata. Min. Grubość tarcz ham. z przodu 21,8 mm (went.), z tyłu 9,5 mm. Min. grubość okładzin ciernych (razem z płytką stalową) przód/tył: 6/6 mm.
Układ chłodzenia: poj. 10,0 l, płyn niezamarzający na bazie glikolu. Sprawdzanie szczelności i uzupełnianie poziomu co 10 tys. km (15 tys. Km od IX ’95) lub co rok. Wymiana co 120 tys. km lub co 4 lata.
Dane eksploatacyjne dla samochodu wyposażonego w silnik 3.0 V6 12V/167 KM dostarczonego przed IX ’95 (w nawiasach dane dla aut wyprodukowanych od IX ’95). Filtr powietrza suchy: wymiana wkładu co 20 tys. km lub co 2 lata (co 30 tys. Km lub co 2 lata). Przy dużym zapyleniu powietrza wymiany należy dokonywać częściej. Filtr paliwa: wymiana co 50 tys. km (co 60 tys. km) lub co 4 lata. Filtr przeciwpyłkowy – wymiana co 20 tys. km (co 15 tys. km). Skrzynia biegów manualna: poj. układu 2,6 l, olej przekładniowy SAE 75W/80W, bez konieczności wymiany. Automatyczna skrzynia biegów: poj. układu 4,0 l, płyn ATF-220, sprawdzanie i uzupełnianie co 10 tys. km (co 15 tys. km) lub co rok, wymiana co 60 tys. km. wspomaganie kierownicy: poj. układu 1,1 l, olej typu ATF-220, sprawdzanie i uzupełnienie co 10 tys. km (co 15 tys. km) lub co rok, bez konieczności wymiany. świece zapłonowe: Eyquem RFC58LS3, odstęp elektrod 1,2 mm (lub Bosch FR8KDC, Champion RC7BMC, NGK BKR6EK, Beru 14FGR-7CTU). Wymiana co 20 tys. km (co 30 tys. km) lub co 2 lata. Wymiana paska napędu akcesoriów co 120 tys. km lub co 5 lat. Ciśnienie w oponach przednich/ tylnych: 2,3/2,5 bara, zbieżność kół przednich od -1 do 1 mm.
Identyfikacja samochodu
numer vin jest wytłoczony w komorze silnika, w pobliżu górnego mocowania prawej kolumny resorującej. Zawiera podstawowe informacje pozwalające na identyfikację typu samochodu i danego egzemplarza. Pozostałe informacje dostępne są w ASO.
VF1 – światowy znak producenta: Renault, Francja. B56 – Laguna 1994-2001 (K56 – Laguna Grandtour 1994-2001, BG0 – Laguna II od 2001, KG0 – Laguna II Grandtour od 2001). E05 – oznaczenie zespołu napędowego: silnik 3.0 V6 12V, skrzynia manualna pięciobiegowa. 11516666 – kolejny numer produkcyjny nadwozia.
Tabliczka znamionowa znajduje się w komorze silnika, w centralnej części przegrody oddzielającej silnik od kabiny pasażerskiej lub (w autach wyprodukowanych po 1995 roku) na prawym słupku środkowym nadwozia. 1. Nazwa producenta, 2. Numer homologacji, 3. Numer identyfikacyjny VIN, 4. Dop. masa całkowita, 5. Dop. masa zespołu złożonego z samochodu i przyczepy ham., 6 Dop. nacisk osi przedniej, 7. Dop. nacisk osi tylnej. Numer silnika wybito na kałubie, w okolicy półosi napędowych.
Dane techniczne: Renault Laguna 3.0 V6
Silnik: benz., V6/12V, 2xOHC, poj. 2963 cm3, wtrysk wielopunktowy.
Średnica cylindra x skok tłoka 93,0 x 72,7 mm, stopień sprężania 9,6.
Moc maksymalna 123 kW (167 KM) przy 5500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 235 Nm przy 4500 obr./min.
Osiągi (dane fabr.) Skrzynia manualna/automatyczna
Prędkość maks. 220 km/h 212 km/h
Przysp. 0-100 km/h 8,6 s 9,2 s
Spalanie wg normy ECE
(90/120/miasto) 8,0/9,9/15,3 l/100 km – skrzynia manualna
(90/120/miasto) 8,0/10,0/17,1 l/100 km – skrzynia autoamatyczna
Podwozie: napęd przedni, skrzynia 5b man. Zawieszenie niezależne,
z przodu kolumny McPhersona, z tyłu wahacze wzdłużne i drążki skrętne.
Hamulce p/t: tarczowe went./tarczowe, ABS. Opony: 205/60 R 15.
Nadwozie: dł./szer./wys. 4508/1752/1433 mm, rozstaw osi 2670 mm,
rozstaw kół przód/tył 1480/1456 mm. Masa własna od 1370 kg, dopuszczalna
masa całkowita 1935 kg. Dopuszczalna masa przyczepy z hamulcem
1500 kg. Średnica zawracania 11,5 m. Pojemność zbiornika paliwa 66 l.
Historia modelu
Model Laguna wprowadzono do sprzedaży w 1994 r., zastąpił Renault 21. Latem następnego roku pojawiła się odmiana nadwoziowa kombi (Grandtour). W 1997 r. opisywany silnik zastąpiony został przez jednostkę 3.0 V6 24V o mocy 190 KM. Wiosną 1998 r. Auto przeszło face lifting (fot.). Następca, model Laguna II, pojawił się w 2001 r.
Typowe usterki
- Zużycie łączników stabilizatora przedniego,
- wybicie poduszek belki przedniego zawieszenia,
- wypracowanie górnego mocowania przednich kolumn resorujących,
- luzy w konstrukcji foteli przednich,
- zużycie elementów przekładniautomatycznej,
- luzy na tylnych poduszkach mocowania silnika,
- przerwyw instalacji elektrycznej (ABS, układ sterujący pracą wentylatorów),
- awarie dmuchawy kabiny (dotyczy wersji z automatyczną klimatyzacją).
Tekst z „Auto Świata" nr 20 z 1995 r. Dział Używane
Galeria zdjęć
Laguna I należała do najładniejszych aut lat 90.
Sylwetce Laguny ton nadają nisko ścięty przód i wysoko zadarty tył. Podczas parkowania tyłem trzeba być ostrożnym
Laguna zastąpiła w 1994 r. model 21
W modelu 3.0 V6 na konsoli centralnej miejsce pokręteł zajmuje panel sterowania klimatyzacją. Wskaźnik poziomu oleju w standardzie
Dwa przyciski służą do obsługi syntezy głosu
Przed restylingiem zamykany schowek był tylko w autach bez airbagu dla pasażera
Duży kufer ma regularne kształty i niską krawędź załadunku. W przewożeniu nietypowych ładunków pomaga składana, dzielona (1:2) kanapa
Dużo miejsca, fotele wygodne, ale dla niektórych nieco zbyt miękkie
Kokpit Laguny
Silnik 3.0 V6
Tabliczka znamionowa