- 460-litrowy bagażnik to wielkość odpowiadająca średniej w klasie, a materiały wykończeniowe są bardzo dobrej jakości
- Doskonały silnik Diesla to oczywiście niejedyny powód do dumy dla BMW
- Dzięki dużemu rozstawowi osi wystarczająco miejsca na nogi jest także z tyłu
Seria 3 od zawsze była bardzo ważnym samochodem dla bawarskiego koncernu. To właśnie ten model jest najczęściej kupowanym BMW na świecie. Nic więc dziwnego, że do prac nad stylistyką samochodu designerzy firmy podeszli bardzo ostrożnie i nie zdecydowali się na tak radykalne rozwiązania, jak we flagowej „siódemce” czy „piątce”.
Tym razem udało się stworzyć auto, które jest do zaakceptowania przez wielbicieli dotychczasowej serii 3, ale również może być ciekawą propozycją dla nowej grupy odbiorców – młodych ludzi ceniących sobie dynamikę. We wnętrzu nową, bardziej awangardową linię BMW widać znacznie lepiej. Centralny panel nie jest już tak ustawiony w stronę kierowcy jak w poprzedniku.
Charakterystyczne, okrągłe zegary są przejrzyste, a w obrotomierzu znajduje się zwyczajowy w BMW wskaźnik chwilowego zużycia paliwa. Nowością jest sposób uruchamiania silnika – przyciskiem na desce rozdzielczej.
A jednak limuzyna!
Za sprawą szerokiego tunelu środkowego wydaje się, że z przodu brakuje nieco przestrzeni. Fotele są głęboko wyżłobione i odpowiednio wyprofilowane, dzięki czemu przy szybkim pokonywaniu zakrętów kierowca i jego pasażer nie odczuwają działających na nich sił. Dzięki dużemu rozstawowi osi wystarczająco miejsca na nogi jest także z tyłu, choć tu wysocy pasażerowie mogą dotykać głową podsufitki – efekt dynamicznie wyglądającej, opadającej linii dachu.
460-litrowy bagażnik to wielkość odpowiadająca średniej w klasie, a materiały wykończeniowe są bardzo dobrej jakości. Pod maską testowego BMW znajdował się 163-konny motor z wtryskiem bezpośrednim typu Common Rail – typowy turbodiesel ze wszystkimi jego zaletami. Pierwsza z nich to wysoka kultura pracy. Nawet w górnym zakresie obrotów we wnętrzu panuje idealny spokój i po dźwięku pracy silnika w ogóle trudno się zorientować, że to diesel.
Druga zaleta to oszczędność. Przy maksymalnym wykorzystaniu możliwości jednostki spalanie nie przekroczyło 10,5 l/100 km, a normalne obchodzenie się z pedałem gazu zaowocowało średnim zużyciem paliwa 6,9 l/100 km – jak na ważący ponad 1,5 tony pojazd to wynik znakomity. Trzeci plus jednostki BMW to elastyczność – nawet jeżli zabieramy się za wyprzedzanie na wysokim biegu, 340 Nm maksymalnego momentu obrotowego sprawia, że redukcja przełożenia nie jest konieczna. Dźwignia zmiany biegów pracuje precyzyjnie, ale przy dodawaniu lub odejmowaniu gazu wyrażnie nerwowo się porusza, co w tej klasie nie powinno mieć miejsca.
Największe osiągnięcie Bawarczyków
Doskonały silnik Diesla to oczywiście niejedyny powód do dumy dla BMW. Od zawsze kojarzona ze sportem firma jest mistrzem w budowaniu świetnych układów jezdnych. Zawieszenie to bez wątpienia najmocniejsza strona nowej „3”. Pomimo bardzo dobrego prowadzenia się samochodu na zakrętach układ pozostaje komfortowy (na co wpływa także jego wysoka kultura pracy) – auto bezszelestnie kompensuje wszelkie nierówności, a kierowca ma wrażenie, że całkowicie nad nim panuje . Mimo tylnego napędu na suchym asfalcie nie wyczuwa się wcale nadsterowności, a na mokrej nawierzchni jesteśmy dodatkowo chronieni przez system kontroli stabilności toru jazdy DSC.
Podsumowanie
BMW udało się stworzyć zupełnie nowy samochód, który na pierwszy rzut oka wydaje się na tyle podobny do poprzedniej generacji, że nawet konserwatywni klienci z pewnością będą brali go pod uwagę przy zakupowych decyzjach. Dopracowane nadwozie ze świetnymi materiałami wykończeniowymi, bardzo kulturalny i oszczędny silnik wysokoprężny oraz jeden z najlepszych układów jezdnych w klasie średniej sprawiają, że nowa seria 3 jest godną polecenia propozycją dla tych wszystkich, którzy lubią delektować się jazdą samochodem. Problemem może być tylko cena, ale 135 tys. złotych za kompletnie wyposażone, prestiżowe auto z mocnym dieslem nie szokuje.
BMW 320d
Szerokość wnętrza p/t: 1480/1470
Rozstaw kół p/t: 1500/1513
Szerokość: 1817
0-100 km/h (s) 8,6
60-100 km/h na 4. biegu (s) 7,3
80-120 km/h na 6. biegu (s) 13,6
Droga hamowania 100-0 km/h* (m) 38,2/38,0
Średnica zawracania (m) 11,2
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,4
Zużycie paliwa maksymalne (l/100 km) 10,4
Zużycie paliwa średnie (l/100 km) 6,9
Masa własna/ładowność (kg) 1555/380
*hamulce zimne/rozgrzane
WYNIKI TESTU BMW 320d
Dane producenta
Napęd: silnik t.diesel R4/16.
Poj. skokowa 1995 ccm.
Moc maks. 120 kW (163 KM) przy 4000 obr./min.
Maks. mom. obr. 340 Nm przy 2000 obr./min.
Skrzynia biegów: man. 6.
Napęd tylny.
Prędkość maksymalna 225 km/h.
Nadwozie: długość/szerokość/wysokość 4520/1817/1421 mm.
Rozstaw osi 2760 mm.
Pojemność bagażnika 460 l.
Pojemność zbiornika paliwa 60 l.
Masa przyczepy hamowanej 1600 kg.
Podwozie: zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, tylne: oś wielowahaczowa.
Hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe.
Ogumienie 225/45 R 17 W.
Wyposażenie
Seryjne: ABS, DSC (ESP), 4 airbagi, kurtyny, klimatyzacja man., el. ster. szyby i lusterka, radioodtwarzacz z CD
Opcje: reflektory biksenonowe, skórzana tapicerka, lakier metaliczny, felgi aluminiowe
Serwis
Okresy międzyprzeglądowe wg wskazań
Gwarancja mechaniczna 2 lata/b.o.
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Cena (zł) 134 500
b.o. – bez ograniczeń
Kluczyk bez kluczyka? Odpalanie samochodu odbywa się za pomocą przycisku.
Sterowanie Radiem z kierownicy należy do wyposażenia opcjonalnego.
We wnętrzu pamiętano także o funkcjonalnych uchwytach na napoje.
Fotel kierowcy wyposażono w elektryczną regulację oparcia na odcinku lędźwiowym (zarówno poziomą, jak i pionową).
Szlachetne wnętrze: czarne materiały są urozmaicone aluminiowymi wstawkami.
Między zegarami znajdują się wyświetlacz termometru i komputera pokładowego.