Silniki typu bokser przejęto z poprzedniczki – Alfy 33. W 1997 roku boksery zostały zastąpione nowocześniejszymi jednostkami Twin Spark z dwiema świecami na cylinder.

Projektantem Alf 145/146 był Walter de Silva. Warto przypomnieć sylwetkę tego stylisty. Walter zaczął pracę w Fiacie. I tu mamy polski akcent – zaprojektował bowiem deskę rozdzielczą do PF 125p MR 75. Po Fiacie trafił do Seata – projektował m.in. Ibizę, Cordobę, Toledo, Alteę, Leona – a następnie związał się z Alfą. Oprócz modeli 145 i 146 zaprojektował ich następcę – „147-kę” – oraz przepiękny model 156. Pracował także dla Audi (modele: Q7, TT, R8, A3, A4, A5, A6) oraz Volkswagena (Golfy VI, VII, Polo V, Scirocco).

W połowie lat 90. XX w. Alfa 146 była traktowana jako auto rodzinne o sportowym zacięciu. O rodzinnym charakterze przesądzały obszerne wnętrze i duży bagażnik o pojemności 380 litrów, który można było powiększyć do 1225 litrów.

Redaktorzy „AŚ”, testujący w 1996 roku Alfę Romeo 146, chwalili silnik 1.7 16V typu bokser o mocy 129 KM. Jednostka okazała się dynamiczna (to cecha wszystkich bokserów), miała też ładny sportowy pomruk (gang). Wyniki testu nie były jednak tak dobre, jak pierwsze wrażenie – Alfa 146, żeby rozpędzić się do „setki”, potrzebowała aż 10,9 s, a jej prędkość maksymalna wynosiła 201 km/h.

Testujący skrytykowali zbyt długą drogę hamowania – 44 metry ze 100 km/h do zera to nawet 20 lat temu o kilka metrów za dużo. Do wad Alfy 146 nasi testujący zaliczyli także wysoko umieszczoną (85 cm) krawędź tylnych drzwi.

Alfa Romeo 146 - nasza opinia

Alfa Romeo 146 miała bogate – jak na tamte czasy – wyposażenie seryjne, mocny silnik i obszerne wnętrze. A do tego wady, ale dla alfistów mają one drugorzędne znaczenie. „146-ka” była drogim autem – wersja 1.7 kosztowała ok. 57 000 zł. Dziś można ją kupić, w zależności od stanu, za 2000-4000 zł.

{ "uuid": "4621b89b-cdd3-5cef-8c31-621af1270ec1", "caption": "Test Alfy Romeo 146 - Auto Świat rok 1996", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZGM7MDA_/dfed41709ad0f608e34c565ad8be9bdd.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-11-07 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "archiwum / Auto Świat" }, "creators": [ { "idref": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "uuid": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "name": "archiwum" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "dfed41709ad0f608e34c565ad8be9bdd", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1466, "width": 1024, "bytes": 398400 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Test Alfy Romeo 146 - Auto Świat rok 1996" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [ { "uuid": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "name": "archiwum" } ], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "6af0d5cf-b4ab-5ee4-a17e-90b3725d1dd1", "name": "Alfa Romeo", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "2edaf0d8-e570-58f7-a05f-6e15a0e9eaf6", "name": "Hatchback", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "5227084e-3b55-5dce-a371-d4d8f13c7412", "name": "Kompakt", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d5ce2df1-cc35-5884-b048-33a807bae94a", "name": "Nowe", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "4c084012-0070-5312-99f9-ead39f4b0d25", "name": "Testy", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "9f346478-a0a8-5daa-8e11-78135cbb6367", "name": "Auto Świat / Testy / Testy nowych samochodów", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "eaf59d42-3d0a-5205-807d-a8eea11c419f", "name": "Auto Świat / Wiadomości / Auto Świat - Archiwum", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "56225fed-d808-55b3-9e78-b02261ac85e5", "name": "Auto Świat / Klasyki / Youngtimer", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Test Alfy Romeo 146 - Auto Świat rok 1996 Foto: archiwum / Auto Świat
Test Alfy Romeo 146 - Auto Świat rok 1996