Seicento z silnikiem o mocy... 102 KM. Tyle zdołał wycisnąć z silnika niemiecki tuner Hormnn Motorsport z Kempten. Seicento Sporting Turbo osiągało 102 KM przy 5300 obr./min i moment 148 Nm przy 3300 obr./min. Dzięki takiej mocy i momentowi Seicento do „setki” rozpędzało się w 9 sekund. Auto miało zmieniony, sportowy układ wydechowy oraz zawieszenie i wzmocnione hamulce. Osadzone było na felgach 15-calowych.

Fiat Seicento 102 KM Foto: Auto Świat
Fiat Seicento 102 KM

Auto Tour Market. Ciekawostką końca lat 90. była impreza motoryzacyjna pod nazwą Auto Tour Market. Była to mobilna wystawa nowości samochodowych organizowana w kilku miastach, częściowo w namiotach, a częściowo pod gołym niebem. Prezentowano tam najnowszą ofertę dilerów, a oprócz aut dodatkową atrakcją były skąpo ubrane atrakcyjne hostessy oraz dość głośna muzyka. Takie połączenie przyciągało tłumy widzów. Auto Tour Market organizowano w Warszawie, Łodzi, Kielcach, Zabrzu, Gdańsku, Szczecinie i we Wrocławiu.

Kontyngent bezcłowy i nowości na 1999 rok. Zanim Polska weszła do Unii Europejskiej (w 2004 r.) na importowane z UE towary (w tym samochody) obowiązywały cła. W przypadku samochodów można było sprowadzić pewną pulę bez cła i to był właśnie kontyngent bezcłowy. Na 1999 r. wynosił on 42 250 samochodów. Było to ok. 10 proc. rocznej sprzedaży nowych aut. Kontyngent bezcłowych aut, a więc nieco tańszych, wyczerpywał się już w lutym lub w marcu. Na 1999 r. importerzy w Polsce zapowiadali wiele nowości, w tym: Alfę Romeo 166, Audi TT, BMW M5, Fiata Multiplę, Forda Focusa (Auto Roku), Hondę Accord, Peugeota 206, Jaguara S-Type, Land Rovera Discovery, Mercedesa klasy S, Opla Fronterę, Porsche Carrerę, Saaba 9-5 kombi, Toyotę Yaris, Lexusa IS 200, Volvo S80, VW New Beetle.

Volkswagen New Beetle Foto: Auto Świat
Volkswagen New Beetle

Ford Focus autem roku. W konkursie Car of the Year (COTY) Ford Focus zajął 1. miejsce. Focus w polskich salonach Forda pojawił się 27 listopada 1998 r. Auto segmentu C rywalizowało m.in. z Oplem Astrą II i VW Golfem IV. Focus oferowany był z czterema rodzajami silników od 1.4 do 2.0 i o mocach od 75 do 130 KM. Najtańsza wersja kosztowała 43 390 zł, najdroższa 130-konna – 49 900 zł.

Ford Focus I Foto: Ford
Ford Focus I

Opel Vectra z Żerania. W warszawskiej FSO, oprócz Daewoo działała również montownia General Motors. W listopadzie 1999 r. rozpoczęto tam montaż Vectry – w trzech wersjach nadwoziowych (sedan. hatchback i kombi) oraz z trzema rodzajami silników: 1.6, 1.8 oraz 2.0. Plan na 1999 r. zakładał wyprodukowanie 5-7 tys. Vectr, w zależności od popytu na rynku. Żerańska Vectra była bogato wyposażona, m.in. w dwa airbagi, układ ABS, wspomaganie kierownicy, elektryczne sterowanie szyb. Cena wersji podstawowej – 28 tys. DM.

Opel Vectra B (1995-2002) Foto: Opel
Opel Vectra B (1995-2002)

Opony do ciężarówek z Dębicy. Ponad 100 milionów dolarów zainwestowała firma Goodyear w fabrykę opon w Dębicy. Powstała tam m.in. nowa hala, w której planowano produkcję opon całostalowych do ciężarówek. Opony całostalowe pozwalały na zmniejszenie kosztów eksploatacji i zwiększenie bezpieczeństwa, nadawały się do 2- lub 3-krotnego bieżnikowania. W zakładach w Dębicy powstawały opony w 20 rozmiarach, na felgi od 15 do 22,5 cala.

Sprzedaż samochodów osobowych. Przez 10 miesięcy 1998 roku z polskich salonów dilerów wyjechało prawie 443 tys. nowych aut osobowych. Polska była wówczas siódmym rynkiem w Europie.

Około 3/4 sprzedanych aut było wyprodukowanych lub zmontowanych Polsce. Liderem rynku był Fiat – w ciągu 10 miesięcy sprzedał 129 tys. aut. Tuż za Fiatem plasowało się Daewoo – 121 tys. sprzedanych aut. Trzecie miejsce zajmował GM-Opel ze sprzedażą 35,5 tys. aut.

Najpopularniejszym modelem wciąż było Daewoo Tico – 42 tys., na drugim miejscu Daewoo Lanos – 36 tys. Przestarzały Fiat 126 znalazł 31 tys. klientów, leciwy Polonez 24,5 tys., a piąta na liście Skoda Felicia – 22 tys.

Fiat Seicento Van – najmniejszy dostawczak na rynku. Pojazd zastąpił Cinquecento Vana. Najmniejszy dostawczak Fiata miał przestrzeń ładunkową 980 litrów, a jego ładowność wynosiła 505 kg. Część ładunkowa była oddzielona od kabiny przegrodą. Seicento Van napędzany był silnikiem 899 ccm o mocy 39 KM. Cena 18 484 zł plus VAT.

Fiat Seicento Van 900 - Ciężarówka formatu mini Foto: Auto Świat
Fiat Seicento Van 900 - Ciężarówka formatu mini

Pierwsze testy Daewoo Matiza. Auto pojawiło się w salonach dilerów Daewoo w grudniu 1998 r. i od razu zdobyło sympatię klientów. Pierwsze opinie testujących też były pozytywne. Podkreślano m.in. zgrabną linię nadwozia (autorstwa Giugiaro), łatwość wsiadania i wysiadania dzięki dwóm parom bocznych drzwi. Chwalono też wykończenie wnętrza, ale krytykowano mały bagażnik o poj. 155 l. Komfort podróżowania – zdaniem testujących – zwiększało dobre wyciszenie auta. Matiz wyposażony był w silnik 769 ccm o mocy 51 KM. Do „setki” potrzebował ok. 20 sekund, rozpędzał się do 144 km/h. Daewoo zapowiadało, że obsługą Matiza zajmie się 250 autoryzowanych stacji.

Daewoo Matiz Foto: Auto Świat
Daewoo Matiz

Podsumowanie 1998 roku. Jakie zjawiska pozytywne, a jakie negatywne dostrzegali specjaliści rynku motoryzacyjnego w podsumowaniach kończącego się 1998 roku? Na plus zaliczano rozwój rynku, zwiększanie się sprzedaży samochodów osobowych, rozwój kredytów na zakup auta, akcje promocyjne (tu dominowało Daewoo np. z 3-letnim bezpłatnym serwisem). Podkreślano także rozwój inwestycji w polską motoryzację (pod koniec 1998 r. wyniosły one ponad 2,5 miliarda dolarów, a zapowiedzi sięgały sumy 4 miliardów dolarów). Największymi inwestorami były: Daewoo, Fiat, GM i Volkswagen.

Do pozytywnych tendencji zaliczano także nowe modele aut z polskich fabryk i montowni: Fiata Seicento, Fordy Ka, Fiestę i Focusa, Daewoo Matiza, Ople Astrę Classic oraz Vectrę, Skodę Octavię, Citroena Berlingo.

Ford Ka Hatchback – wnętrze Foto: Ford
Ford Ka Hatchback – wnętrze

Do zjawisk negatywnych zaliczono wzrost liczby wypadków, wzrost liczby kradzieży aut, kłopoty z tranzytem przez Polskę, problemy z budową autostrad.