Plany Renault na polskim rynku. Francuska firma zadeklarowała, że chce sprzedać w Polsce w 1998 r. 30 tys. samochodów i uzyskać 5-procentowy udział w rynku. Sieć sprzedaży Renault w Polsce to 118 punktów. Najpopularniejszym modelem jest Clio II – plan sprzedaży na 1998 r. to 7 tys. sztuk, a na rok przyszły – 11 tys. Dużym powodzeniem wśród klientów cieszyły się też Kangoo oraz Laguna.

Renault Clio II (1998-2005) Foto: Auto Świat
Renault Clio II (1998-2005)

Internetowe giełdy samochodowe. Oprócz ogłoszeń w czasopismach coraz częściej pojawiają się ogłoszenia w internecie. Strony o dość prostej grafice tworzyły głównie autokomisy, chcąc dotrzeć do większej grupy klientów.

Internetowe giełdy samochodowe Foto: Roman Dębecki / Auto Świat
Internetowe giełdy samochodowe

Międzynarodowe Targi Motoryzacji w Poznaniu. Wzięło w nich udział 830 wystawców, 140 firm zagranicznych, pokazano 150 samochodów osobowych oraz 120 pojazdów użytkowych. Gwiazdami salonu poznańskiego były: Renault Clio oraz Laguna II, Opel Astra II, Fiat Multipla, Mercedes ML. Daewoo zaprezentowało prototypowy model Tacuma oraz futurystyczny pojazd Mya. Poza tym koreańska firma pokazała Poloneza w wersji kombi oraz zapowiedziała, że chce zostać liderem sprzedaży na polskim rynku. Salon w Poznaniu był też okazją do świętowania stulecia Renault. Z tej okazji zaprezentowano kilka historycznych modeli. Duże stoisko przygotował na salon tygodnik Auto Świat – wielką atrakcją był symulator bolidu F1 Sauber C13. Pozwalał on poczuć się jak za kierownicą bolidu F1 na torze wyścigowym.

Bridgestone w Poznaniu. Japońska firma zadeklarowała, że zainwestuje w Stomil Poznań 75 milionów dolarów i przejmie 71,2 proc. akcji tej firmy. Od 2000 r. polski oddział Bridgestone miał produkować opony do samochodów osobowych, w tym na pierwsze wyposażenie dla fabryki Opla w Gliwicach.

Drugi model Opla z Gliwic. Opel ogłosił, że oprócz Astry od 2000 r. będzie produkował w fabryce w Gliwicach drugi model – bazujący na Suzuki Wagon R+. Wówczas nie podano jeszcze nazwy nowego auto, określano je kryptonimem Sub S (dopiero później okazało się, że prawdziwa nazwa to Opel Agila). Produkcja nowego auta wymagała nakładów w wysokości 375 milionów marek niemieckich oraz zatrudnienia w Gliwicach dodatkowo tysiąca pracowników. Trzecim modelem, jaki Opel zamierzał produkować w Polsce, była Vectra (w fabryce na Żeraniu w Warszawie). Łączna wysokość inwestycji GM w Polsce wyniosła 900 milionów marek niemieckich.

Opel Agila Foto: Auto Świat
Opel Agila

Tańsze Skody Octavie. Najtańsza Octavia z silnikiem 1,6/75 KM w wersji wyposażeniowej LX kosztuje 37 980 zł. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in.: airbag kierowcy, napinacze pasów bezpieczeństwa, immobiliser, wspomaganie układu kierowniczego, fotel kierowcy z regulacją wysokości, obrotomierz. Octavie z silnikami 100 KM kosztowały 44 990 zł, a najdroższa była Octavia 1,9 TDI z silnikiem 90 KM – 58 990 zł.

ŠKODA OCTAVIA I (1996-2010) Foto: Auto Świat
ŠKODA OCTAVIA I (1996-2010)

Autem za granicę. Tygodnik "Auto Świat" wydał specjalny poradnik dla kierowców wybierających się samochodem za granicę. Zabrano w nim informacje dotyczące cen paliw, opłat za przejazdy autostradami, ceny kempingów, wysokości mandatów itp. Ciekawe jest zestawienie cen paliw w Niemczech latem 1998 r. Olej napędowy kosztował (w przeliczeniu) 2,28 zł/l, benzyna 95-oktanowa 3,11 zł, a 98-oktanowa 3,17 zł.

Autem za granicę – Poradnik Foto: Roman Dębecki / Auto Świat
Autem za granicę – Poradnik

Nowe tablice rejestracyjne. Nowe przepisy dotyczące tablic miały wejść w życie od lipca 1999 r. Nowością przy rejestracji było wprowadzenie Karty pojazdu. Karta miała "podążać" za autem w przypadku zmiany jego właściciela i opisywać wszelkie zmiany w historii pojazdu. Nowe tablice były wyglądem zbliżone do tych, jakie używano wówczas w Unii Europejskiej – z lewej strony miały znaczek PL oraz polską flagę, a napisy były czarne na białym tle. Wprowadzano też specjalne żółte tablice dla aut zabytkowych. Miała też powstać Centralna Ewidencja Pojazdów (tzw. CEPIK).

Nowe tablice rejestracyjne Foto: Roman Dębecki / Auto Świat
Nowe tablice rejestracyjne

Ceny na giełdach. Najwięcej ofert na giełdach samochodowych dotyczyło pojazdów 5-letnich i starszych. Aut nowych lub jedno/dwuletnich prawie się nie spotykało. Audi z rocznika 1994 można było kupić za 40-45 tys. zł, a BMW od 40 do 50 tys. zł – w zależności od modelu i jego stanu. Za luksusowe BMW 750i sprzedający żądał 85 700 zł. Za Mercedesa klasy C z rocznika 1994 trzeba było zapłacić 65 300 zł. Volvo 850 z tego samego roku kosztowało 54 700 zł. Znacznie przystępniejsze ceny miały Volkswageny z 1994 r. Np. Passat 1,8 kosztował 32 800 zł, a Vento 29 500 zł. 4-letnie Polo można było kupić za ok. 20 tys. zł, a Golfa 1,4 za 24 tys. zł. Golf z silnikiem TDI był o 10 tys. zł droższy. Fiaty Punto i Tipo z rocznika 1994 kosztowały po ok. 20 tys. zł. Tyle samo trzeba było wyłożyć za Fiestę, a duży Mondeo kosztował 31-33 tys. zł. Polonezy z tego rocznika kosztowały 12-14 tys. zł – podobne ceny miały Łady. Ciekawostka – znaleźliśmy też ofertę Porsche 911, ale z rocznika 1993 – sprzedający żądał 107 tys. zł.

Porsche 911 (generacja 964) Foto: Porsche
Porsche 911 (generacja 964)