Saab od zawsze produkował auta inne niż konkurencja. Poza lotniczymi koneksjami i stacyjką umieszczoną na panelu środkowym modele szwedzkiej firmy wyróżniały się wysokim bezpieczeństwem. Saab 9000 po raz pierwszy został zaprezentowany w 1984 r.

Dwanaście lat później jeździliśmy wersją liftback po face liftingu, przeprowadzonym w 1991 r. Auto miało nowe zderzaki, zmieniony grill oraz reflektory. Pod maską pracował 2-litrowy silnik turbo LPT o mocy 150 KM. Co oznaczał skrót LPT? Low Pressure Turbo, czyli niskie ciśnienie doładowania. W zwykłym turbo wynosiło ono 1,05 bara, a w testowanym Saabie – tylko 0,4 bara. Moc nie była rewelacyjna, bo „jedynie” 150 KM, ale za to uzyskano wysoki moment obrotowy 215 Nm już przy 2500 obr./min.

Saab

{ "copyright": { "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "caption": "Oryginalny, bezpieczny, trwały – to\rcechy modelu 9000. Jego następca,\rczyli 9-5, był znacznie gorszym autem", "size": { "bytes": 251912, "width": 1024, "height": 711 }, "uuid": "59e887a1-30d1-5343-87b8-8289cab522f4", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/OTg7MDA_/08488d47be48b7c3bee9a1011c8c7d1e.jpeg", "publicationId": { "ocdn": "08488d47be48b7c3bee9a1011c8c7d1e", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg" }, "contentSources": [ { "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-11-07 00:00:00+0100" }, "asyncAdSlot": null } Oryginalny, bezpieczny, trwały – to
cechy modelu 9000. Jego następca,
czyli 9-5, był znacznie gorszym autem Foto: Auto Świat
Oryginalny, bezpieczny, trwały – to cechy modelu 9000. Jego następca, czyli 9-5, był znacznie gorszym autem

Drugą zaletą tego silnika było uniknięcie tzw. turbodziury, charakterystycznej dla motorów z turbodoładowaniem. Oprócz bardzo dobrej dynamiki uwagę w modelu 9000 przykuwa komfortowe wnętrze ze skórzaną tapicerką w wyposażeniu standardowym – podkreślali redaktorzy testujący auto.

– Pod względem ergonomii i komfortu doskonalona od lat konstrukcja wciąż pozostaje niedoścignionym wzorem dla większości dalekowschodnich konstrukcji. Saab 9000 był bardzo drogim autem, testowany egzemplarz kosztował w 1996 r. 128 000 zł (równowartość 10 nowych Maluchów).

Konkurentów w wyższej klasie średniej bił na głowę elastycznym silnikiem, komfortowym i bezpiecznym wyposażeniem. Nie był też na celowniku złodziei aut, czego nie można było powiedzieć o Audi, BMW czy Mercedesach. Model 9000 produkowano do 1998 r., kiedy zastąpiono go Saabem 9-5. I to był początek końca szwedzkiej firmy.

Saab 9000 - naszym zdaniem

Saab 9000 to znakomity pomysł na klasyka. Ten model nie był popularny w Polsce, trudno będzie znaleźć dobry egzemplarz, pozostaje szukać za granicą. Części i serwis są drogie, ale radość z jazdy i zazdrosne spojrzenia innych kierowców – gwarantowane.