Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Diesel czy elektryk? Porównanie dla wymagających kierowców

Diesel czy elektryk? Porównanie dla wymagających kierowców

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Mazda Motor Poland

Wiele osób stojących przed wyborem samochodu dla wymagających stawia sobie pytanie, czy warto postawić na nowoczesny pojazd elektryczny, czy raczej na klasykę motoryzacji – sprawdzony silnik spalinowy. Każdy z tych wyborów ma swoje wady i zalety. Diesel czy elektryk – sprawdź nasze porównanie.

Źródło: Mazda Motor Poland

Zalety samochodu elektrycznego

Oczywistą rzeczą jest, że samochód elektryczny nie emituje spalin i jest przyjaźniejszy dla otoczenia. W przypadku ładowania go z odnawialnych źródeł energii (np. własnej instalacji fotowoltaicznej lub prądem wyprodukowanym w ekologiczny sposób), ma dużo mniejszy wpływ na środowisko naturalne. Choć może wydawać się, że w Polsce, gdzie dominuje energetyka węglowa, argument ekologiczny nie jest trafiony, nie jest to do końca prawda. Choć powoli, to stopniowo odsetek energii produkowanej w naszym kraju ze źródeł odnawialnych systematycznie rośnie i w 2023 roku przekroczył 1/4. Jeśli ekologiczny styl życia jest dla nas ważny, to wybór samochodu elektrycznego, szczególnie wyposażonego w średniej wielkości akumulator jak np. Mazda MX-30, będzie optymalnym wyborem. Jakie jeszcze zalety ma samochód elektryczny?

  • Niskie koszty eksploatacji

Posiadanie samochodu elektrycznego pozwala na uniknięcie kosztownych wizyt na stacjach benzynowych, zamiast tego wymaga ładowania samochodu energią elektryczną. Nie jest może oczywiste, że w przypadku ładowania prądem z instalacji domowej (ogólnodostępne stacje ładowania są znacznie droższe) w praktyce możemy liczyć na duże oszczędności. Prąd dla gospodarstw domowych jest pozbawiony akcyzy oraz drogich kosztów transportu benzyny z innego kontynentu, przez co można liczyć na 2 lub 3-krotne oszczędności względem samochodu spalinowego (przykładowy koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym to ok. 15 zł, natomiast spalinowym – i to w przypadku bardzo oszczędnych hybryd – wynosi min. 30 zł). Jeśli ma się do tego możliwości, warto zainwestować w instalację fotowoltaiczną, dzięki czemu ładowanie samochodu elektrycznego może być nawet za darmo.

Samochód elektryczny jest stworzony dla osób, które mają możliwość samodzielnego ładowania samochodu z instalacji domowej oraz pokonują regularne dystanse nieprzekraczające maksymalnego zasięgu samochodu. W takim wypadku oszczędność wynikająca z braku wizyt na stajach benzynowych będzie znacząca i prawdopodobnie przewyższy różnicę w cenie względem samochodu spalinowego.

  • Komfort jazdy

Samochód elektryczny to również naturalne rozwiązanie dla osób szukających maksymalnego komfortu prowadzenia. Dzięki sprawności niezależnej od obrotów w silniku elektrycznym układ napędowy nie posiada biegów ani pedału sprzęgła, przez co unika się wszelkiego rodzaju szarpnięć, warczenia lub powolnego rozpędzania się z postoju. Wzrost przyspieszenia jest liniowy względem obrotów silnika, co daje niesamowitą prostotę prowadzenia z poczuciem pełnej mocy nawet przy najniższej prędkości. Dodatkowo, ze względu na brak tunelu środkowego, podłoga jest płaska na całej długości pojazdu, przez co można go zaprojektować w bardziej różnorodny sposób. Samochód elektryczny jest również cichszy.

Warto wiedzieć, że samochód elektryczny może w trybie bezemisyjnym przejechać imponującą liczbę kilometrów, która pozwoli nie tylko na załatwianie codziennych spraw na mieście, ale też pokonanie dłuższej trasy. Przykładowo Mazda MX-30 może pokonać do 200 km w cyklu mieszanym lub 265 km po mieście. Ładowanie od 20% do 80% pojemności baterii przy mocy ładowania 50kW zajmie nie więcej niż 25 minut. Przy 3-fazowym ładowaniu prądem przemiennym AC w tym samym zakresie to maksymalnie 90 minut. Wystarczy więc zrobić sobie przerwę w trasie, a elektryczna Mazda będzie gotowa do dalszej drogi.

  • Wsparcie najnowszych technologii

Samochód elektryczny można traktować również jako nowoczesny gadżet. Szczególnie w przypadku zakupu pierwszego pojazdu z tym rodzajem napędu, gdy mamy już duże doświadczenie z samochodami spalinowymi. Użytkowanie i konserwacja samochodu elektrycznego znacznie różnią się od pojazdu spalinowego. Warto też zauważyć inwestycje w rozwój elektromobilności, zmuszające producentów aut w wyposażanie pojazdów elektrycznych we wszystkie nowinki technologiczne. Będą to nowe modele z najświeższymi odkryciami danej marki.

  • Udogodnienia

Dla niektórych znaczącym czynnikiem mogą być prawne ułatwienia, które dotyczą samochodów elektrycznych. Przykładowo, w Polsce samochody elektryczne mogą legalnie jechać po pasach przeznaczonych dla autobusów miejskich oraz za darmo parkować w strefach płatnego parkowania w centrach miast. Kierowcy pojazdów elektrycznych nie muszą się również martwić strefami czystego transportu, a także mają możliwość przejechania niektórymi ulicami, na które mają zakaz wjazdu samochody spalinowe. Ze względu na ograniczenia prawne dotyczące emisji spalin w miastach samochody elektryczne wydają się bardziej przyszłościowe – w końcu są w pełni dostosowane do nowego prawodawstwa.

Posiadanie samochodu elektrycznego pozwala również na parkowanie w miejscach, gdzie inne pojazdy nie mają prawa się zatrzymywać (miejsca parkingowe wyłącznie dla samochodów elektrycznych są oznaczone „kopertą” na zielonym tle). Ciekawym rozwiązaniem, które może ułatwić parkowanie w centrach miast, jest też możliwość stawania na stacjach ładowania w czasie korzystania z nich. To rozwiązanie pozwoli zarówno na podładowanie akumulatora, a także skorzystanie z wygodnego miejsca parkingowego. Ładowanie samochodu elektrycznego trwa zwykle kilka godzin, co wystarczy np. na załatwienie spraw na mieście, zrobienie zakupów lub zwiedzanie okolicy.

Źródło: Mazda Motor Poland

Diesel czy elektryk? Zalety Diesla

Mimo trendów w motoryzacji osobowej, która idzie jednoznacznie w stronę elektryfikacji, to klasyczne silniki spalinowe również mają szereg zalet:

Samochody z silnikiem dieslowskim charakteryzują się świetną ekonomią jazdy podczas długich tras pokonywanych z dużą prędkością. Nic więc dziwnego, że w ten silnik wyposażone są samochody ciężarowe i autobusy. Silnik dieslowski charakteryzuje się mniejszym spalaniem w trasie w porównaniu do benzynowego. Natomiast w porównaniu do samochodu elektrycznego – charakteryzuje się znacznie dłuższym zasięgiem. Podczas jazdy z prędkościami autostradowymi samochód elektryczny zużywa dużo większą ilość prądu niż podczas jazdy po mieście i może być trudno uzyskać zasięg odpowiadający średniemu. Natomiast jest to sytuacja, w której silnik dieslowski osiąga najwyższą wydajność, więc jeśli jesteś osobą, która przejeżdża setki kilometrów dziennie między miastami np. w ramach obowiązków zawodowych, to samochód wyposażony w silnik wysokoprężny (np. nowoczesna Mazda CX-60) będzie dla Ciebie lepszym wyborem.

Diesel wyposażony w nowoczesny silnik, np. 6-cylindrowy, turbodoładowany e-Skyactiv D gwarantuje doskonałą przyczepność i kontrolę przy niskich wibracjach i zużyciu paliwa. Dzięki temu jazda jest równie przyjemna co w przypadku elektryka.

Poznaj Mazdę CX-60 z silnikiem e-Skyactiv D lub napędem hybrydowym plug-in>>

  • Zasięg

Pojazdy napędzane silnikiem spalinowym umożliwiają na szybkie uzupełnienie zasięgu na zwykłej stacji paliw. Choć infrastruktura paliwowa jest bardziej skomplikowana i droższa w utrzymaniu niż sieć stacji ładowarek prądem stałym, to jest już gotowa i dostępna w każdym zakątku kraju. W przypadku regularnego pokonywania dłuższych odległości – większych niż zasięg w pełni naładowanego samochodu elektrycznego – lepiej sprawdzi się silnik spalinowy. Stacji szybkiego ładowania aut elektrycznych w trasie należy używać wyłącznie podczas pokonywania nietypowo długich tras ze względu dłuższy czas ładowania względem tankowania, wyższy koszt w porównaniu do ładowania z sieci domowej oraz wpływ szybkiego ładowania na pojemność akumulatora.

Samochody spalinowe sprawdzą się również znacznie lepiej u osób, które po prostu nie mają możliwość samodzielnego ładowania samochodu elektrycznego. Poleganie na ogólnodostępnych stacjach ładowania będzie mało ekonomiczne oraz trudne do zaakceptowania przy codziennym korzystaniu z samochodu elektrycznego. Choć pojawiają się projekty ładowania samochodów elektrycznych z latarni miejskich, to upłynie jeszcze trochę czasu, zanim będzie to łatwo dostępne rozwiązanie.

  • Prędkość

Ze względu na zasadę działania silnik dieslowski jest bardziej optymalny podczas prędkości autostradowych, a więc pozwala również na szybszą jazdę. W wielu samochodach elektrycznych nie można przekroczyć prędkości 140 km/h ze względu na elektroniczną blokadę (w przypadku wyższej prędkości samochód elektryczny traciłby zasięg wyjątkowo szybko). Choć jest to najwyższa dozwolona prędkość w Polsce, to można sobie wyobrazić potrzebę rozpędzania się do większej prędkości np. podczas wyprzedzania, w krajach, gdzie ograniczenie prędkości na autostradach jest wyższe lub w czasie służby w policji drogowej.

  • Cena

Dodatkowo samochody spalinowe są również tańsze w zakupie.

Samochody z silnikiem dieslowskim znacznie różnią się od samochodów elektrycznych. W zależności od zastosowania ich zalety mogą być wadami dla innych osób i trudno wskazać zdecydowanego faworyta. Wybór pomiędzy samochodem spalinowym a elektrycznym zależy od preferencji, sposobów korzystania z niego, stylu życia, a nawet miejsca zamieszkania. Zarówno w segmencie samochodów spalinowych, jak i elektryków Mazda ma w swojej ofercie dwa godne polecenia modele SUV-ów: ekologicznego, mocnego i dużego Diesla – Mazdę CX-60 oraz nowoczesny i ekonomiczny miejski SUV – Mazdę MX-30 z napędem elektrycznym.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Mazda Motor Poland