Zalety samochodu elektrycznego
Oczywistą rzeczą jest, że samochód elektryczny nie emituje spalin i jest przyjaźniejszy dla otoczenia. W przypadku ładowania go z odnawialnych źródeł energii (np. własnej instalacji fotowoltaicznej lub prądem wyprodukowanym w ekologiczny sposób), ma dużo mniejszy wpływ na środowisko naturalne. Choć może wydawać się, że w Polsce, gdzie dominuje energetyka węglowa, argument ekologiczny nie jest trafiony, nie jest to do końca prawda. Choć powoli, to stopniowo odsetek energii produkowanej w naszym kraju ze źródeł odnawialnych systematycznie rośnie i w 2023 roku przekroczył 1/4. Jeśli ekologiczny styl życia jest dla nas ważny, to wybór samochodu elektrycznego, szczególnie wyposażonego w średniej wielkości akumulator jak np. Mazda MX-30, będzie optymalnym wyborem. Jakie jeszcze zalety ma samochód elektryczny?
- Niskie koszty eksploatacji
Posiadanie samochodu elektrycznego pozwala na uniknięcie kosztownych wizyt na stacjach benzynowych, zamiast tego wymaga ładowania samochodu energią elektryczną. Nie jest może oczywiste, że w przypadku ładowania prądem z instalacji domowej (ogólnodostępne stacje ładowania są znacznie droższe) w praktyce możemy liczyć na duże oszczędności. Prąd dla gospodarstw domowych jest pozbawiony akcyzy oraz drogich kosztów transportu benzyny z innego kontynentu, przez co można liczyć na 2 lub 3-krotne oszczędności względem samochodu spalinowego (przykładowy koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym to ok. 15 zł, natomiast spalinowym – i to w przypadku bardzo oszczędnych hybryd – wynosi min. 30 zł). Jeśli ma się do tego możliwości, warto zainwestować w instalację fotowoltaiczną, dzięki czemu ładowanie samochodu elektrycznego może być nawet za darmo.
Samochód elektryczny jest stworzony dla osób, które mają możliwość samodzielnego ładowania samochodu z instalacji domowej oraz pokonują regularne dystanse nieprzekraczające maksymalnego zasięgu samochodu. W takim wypadku oszczędność wynikająca z braku wizyt na stajach benzynowych będzie znacząca i prawdopodobnie przewyższy różnicę w cenie względem samochodu spalinowego.
- Komfort jazdy
Samochód elektryczny to również naturalne rozwiązanie dla osób szukających maksymalnego komfortu prowadzenia. Dzięki sprawności niezależnej od obrotów w silniku elektrycznym układ napędowy nie posiada biegów ani pedału sprzęgła, przez co unika się wszelkiego rodzaju szarpnięć, warczenia lub powolnego rozpędzania się z postoju. Wzrost przyspieszenia jest liniowy względem obrotów silnika, co daje niesamowitą prostotę prowadzenia z poczuciem pełnej mocy nawet przy najniższej prędkości. Dodatkowo, ze względu na brak tunelu środkowego, podłoga jest płaska na całej długości pojazdu, przez co można go zaprojektować w bardziej różnorodny sposób. Samochód elektryczny jest również cichszy.
Warto wiedzieć, że samochód elektryczny może w trybie bezemisyjnym przejechać imponującą liczbę kilometrów, która pozwoli nie tylko na załatwianie codziennych spraw na mieście, ale też pokonanie dłuższej trasy. Przykładowo Mazda MX-30 może pokonać do 200 km w cyklu mieszanym lub 265 km po mieście. Ładowanie od 20% do 80% pojemności baterii przy mocy ładowania 50kW zajmie nie więcej niż 25 minut. Przy 3-fazowym ładowaniu prądem przemiennym AC w tym samym zakresie to maksymalnie 90 minut. Wystarczy więc zrobić sobie przerwę w trasie, a elektryczna Mazda będzie gotowa do dalszej drogi.
- Wsparcie najnowszych technologii
Samochód elektryczny można traktować również jako nowoczesny gadżet. Szczególnie w przypadku zakupu pierwszego pojazdu z tym rodzajem napędu, gdy mamy już duże doświadczenie z samochodami spalinowymi. Użytkowanie i konserwacja samochodu elektrycznego znacznie różnią się od pojazdu spalinowego. Warto też zauważyć inwestycje w rozwój elektromobilności, zmuszające producentów aut w wyposażanie pojazdów elektrycznych we wszystkie nowinki technologiczne. Będą to nowe modele z najświeższymi odkryciami danej marki.
- Udogodnienia
Dla niektórych znaczącym czynnikiem mogą być prawne ułatwienia, które dotyczą samochodów elektrycznych. Przykładowo, w Polsce samochody elektryczne mogą legalnie jechać po pasach przeznaczonych dla autobusów miejskich oraz za darmo parkować w strefach płatnego parkowania w centrach miast. Kierowcy pojazdów elektrycznych nie muszą się również martwić strefami czystego transportu, a także mają możliwość przejechania niektórymi ulicami, na które mają zakaz wjazdu samochody spalinowe. Ze względu na ograniczenia prawne dotyczące emisji spalin w miastach samochody elektryczne wydają się bardziej przyszłościowe – w końcu są w pełni dostosowane do nowego prawodawstwa.
Posiadanie samochodu elektrycznego pozwala również na parkowanie w miejscach, gdzie inne pojazdy nie mają prawa się zatrzymywać (miejsca parkingowe wyłącznie dla samochodów elektrycznych są oznaczone „kopertą” na zielonym tle). Ciekawym rozwiązaniem, które może ułatwić parkowanie w centrach miast, jest też możliwość stawania na stacjach ładowania w czasie korzystania z nich. To rozwiązanie pozwoli zarówno na podładowanie akumulatora, a także skorzystanie z wygodnego miejsca parkingowego. Ładowanie samochodu elektrycznego trwa zwykle kilka godzin, co wystarczy np. na załatwienie spraw na mieście, zrobienie zakupów lub zwiedzanie okolicy.
Diesel czy elektryk? Zalety Diesla
Mimo trendów w motoryzacji osobowej, która idzie jednoznacznie w stronę elektryfikacji, to klasyczne silniki spalinowe również mają szereg zalet:
Samochody z silnikiem dieslowskim charakteryzują się świetną ekonomią jazdy podczas długich tras pokonywanych z dużą prędkością. Nic więc dziwnego, że w ten silnik wyposażone są samochody ciężarowe i autobusy. Silnik dieslowski charakteryzuje się mniejszym spalaniem w trasie w porównaniu do benzynowego. Natomiast w porównaniu do samochodu elektrycznego – charakteryzuje się znacznie dłuższym zasięgiem. Podczas jazdy z prędkościami autostradowymi samochód elektryczny zużywa dużo większą ilość prądu niż podczas jazdy po mieście i może być trudno uzyskać zasięg odpowiadający średniemu. Natomiast jest to sytuacja, w której silnik dieslowski osiąga najwyższą wydajność, więc jeśli jesteś osobą, która przejeżdża setki kilometrów dziennie między miastami np. w ramach obowiązków zawodowych, to samochód wyposażony w silnik wysokoprężny (np. nowoczesna Mazda CX-60) będzie dla Ciebie lepszym wyborem.
Diesel wyposażony w nowoczesny silnik, np. 6-cylindrowy, turbodoładowany e-Skyactiv D gwarantuje doskonałą przyczepność i kontrolę przy niskich wibracjach i zużyciu paliwa. Dzięki temu jazda jest równie przyjemna co w przypadku elektryka.
Poznaj Mazdę CX-60 z silnikiem e-Skyactiv D lub napędem hybrydowym plug-in>>
- Zasięg
Pojazdy napędzane silnikiem spalinowym umożliwiają na szybkie uzupełnienie zasięgu na zwykłej stacji paliw. Choć infrastruktura paliwowa jest bardziej skomplikowana i droższa w utrzymaniu niż sieć stacji ładowarek prądem stałym, to jest już gotowa i dostępna w każdym zakątku kraju. W przypadku regularnego pokonywania dłuższych odległości – większych niż zasięg w pełni naładowanego samochodu elektrycznego – lepiej sprawdzi się silnik spalinowy. Stacji szybkiego ładowania aut elektrycznych w trasie należy używać wyłącznie podczas pokonywania nietypowo długich tras ze względu dłuższy czas ładowania względem tankowania, wyższy koszt w porównaniu do ładowania z sieci domowej oraz wpływ szybkiego ładowania na pojemność akumulatora.
Samochody spalinowe sprawdzą się również znacznie lepiej u osób, które po prostu nie mają możliwość samodzielnego ładowania samochodu elektrycznego. Poleganie na ogólnodostępnych stacjach ładowania będzie mało ekonomiczne oraz trudne do zaakceptowania przy codziennym korzystaniu z samochodu elektrycznego. Choć pojawiają się projekty ładowania samochodów elektrycznych z latarni miejskich, to upłynie jeszcze trochę czasu, zanim będzie to łatwo dostępne rozwiązanie.
- Prędkość
Ze względu na zasadę działania silnik dieslowski jest bardziej optymalny podczas prędkości autostradowych, a więc pozwala również na szybszą jazdę. W wielu samochodach elektrycznych nie można przekroczyć prędkości 140 km/h ze względu na elektroniczną blokadę (w przypadku wyższej prędkości samochód elektryczny traciłby zasięg wyjątkowo szybko). Choć jest to najwyższa dozwolona prędkość w Polsce, to można sobie wyobrazić potrzebę rozpędzania się do większej prędkości np. podczas wyprzedzania, w krajach, gdzie ograniczenie prędkości na autostradach jest wyższe lub w czasie służby w policji drogowej.
- Cena
Dodatkowo samochody spalinowe są również tańsze w zakupie.
Samochody z silnikiem dieslowskim znacznie różnią się od samochodów elektrycznych. W zależności od zastosowania ich zalety mogą być wadami dla innych osób i trudno wskazać zdecydowanego faworyta. Wybór pomiędzy samochodem spalinowym a elektrycznym zależy od preferencji, sposobów korzystania z niego, stylu życia, a nawet miejsca zamieszkania. Zarówno w segmencie samochodów spalinowych, jak i elektryków Mazda ma w swojej ofercie dwa godne polecenia modele SUV-ów: ekologicznego, mocnego i dużego Diesla – Mazdę CX-60 oraz nowoczesny i ekonomiczny miejski SUV – Mazdę MX-30 z napędem elektrycznym.