Auto Świat Wiadomości Motocykle Chiny kolejnym dużym rynkiem zbytu dla producentów motocykli premium

Chiny kolejnym dużym rynkiem zbytu dla producentów motocykli premium

Autor Wojciech Grzesiak
Wojciech Grzesiak

Europejscy producenci motocykli premium tacy jak BMW Motorrad czy Ducati mają powody do zadowolenia. Chińczycy coraz częściej kupują ich produkty.

Monster jest jednym z najpopularniejszych modeli Ducati w Chinach
KTM RC8 i KTM RC16
Monster jest jednym z najpopularniejszych modeli Ducati w Chinach

Według raportu portalu Bloomberg i wbrew temu co można sądzić o Chinach, tamtejsze społeczeństwo bogaci się, co skutkuje w wykształceniu się klasy średniej oraz umocnieniu klasy wyższej. Chińczycy podchodzą do produktów klasy premium w nieco inny sposób - ważniejsze jest dla nich logo niż sama tradycja producenta i chwyty marketingowe nawiązujące do jego dziedzictwa.

Chińscy klienci chętnie kupują samochody takich marek jak Mercedes, Audi, BMW, Ferrari czy Lamborghini, a teraz skłaniają się ku europejskim motocyklom segmentu premium. BMW Motorrad odnotowało w Chinach wzrost sprzedaży o 74%. Ducati z kolei podwoiło swoją sprzedaż i otwiera oficjalne przedstawicielstwo.

Co więcej - przewiduje się, że w ciągu trzech lat Chiny staną się drugim największym rynkiem zbytu dla włoskiego producenta. Już w tym roku chiński rynek ma wyprzedzić Tajlandię, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na maszyny z Bolonii. Przypomnijmy, że w Tajlandii znajduje się pierwsza zagraniczna fabryka Ducati. Producent może w dzięki temu oferować swoje produkty na azjatyckich rynkach w niższych cenach, ponieważ omija wiele uciążliwych opłat celnych. W 2015 roku import motocykli w Chinach był na poziomie 234 000 sztuk - to o 88% więcej niż w 2014 roku.

Ciekawostką jest fakt, że wiele chińskich miast zakazało rejestracji nowych motocykli. Jednak jeśli człowiek chce, to znajdzie sposób. Bardziej zamożni klienci kupują tablice rejestracyjne od właścicieli starszych sprzętów i montują je na nowych. W zaostrzaniu przepisów przodują duże miasta, a te mniejsze starają się łagodzić przepisy.

Dobre wieści dla europejskich producentów zwiastują jednocześnie problemy dla lokalnych producentów, ponieważ rosnąca świadomość chińskich klientów sprawia, że nie zadowoli ich już rodzimej produkcji motocyklo - skuter z silnikiem o niskiej pojemności, który grozi wypadkiem już po wyjeździe z salonu. Jednak problem mają również producenci tacy jak Yamaha czy Honda. Ci jednak nie zamierzają zwiększać importu motocykli z silnikami o wyższych pojemnościach i koncentrują się na sprzedaży w Indiach. Przejście z ilości na jakość sprawiło, że rejestracje spadły do najniższego poziomu od 2009 roku - wtedy na 100 osób zarejestrowano 13 nowych motocykli, a w 2015 roku było to 7,6 szt. na 100 osób.

Oprócz Ducati i BMW w Chinach pojawił się również Harley-Davidson. Niedawno także KTM nawiązał współpracę z chińskim producentem CF Moto, którego produkty pojawiły się na polskim rynku chociażby w postaci motocykla Junak NK 650, który przez CF Moto jest sprzedawany jako 650NK.

Autor Wojciech Grzesiak
Wojciech Grzesiak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków